Jump to content

Gratulerer: Norges eldste plastbåtprodusent er 50 år!


Andy

Recommended Posts

Norges eldste plastbåtbåtprodusent fyller 50 år i år. Torsdag 25/10 var det nøyaktig 50 år siden Roald Skibsrud satte sin første båtmodell på sjøen i Kristiansand, og prøvekjørte denne i over 30 knops fart foran frammøtt presse.

 

19 åringen hadde startet båtbyggeriet Skibsplast A.S i 1957 sammen med faren i sistnevntes trevarefabrikk på Evje i Indre Agder.

 

Resten er historie! Ingen andre norske plastbåtprodusenter har holdt på så lenge. Og gründeren er fortsatt på plass i modellverkstedet.

 

Sist lørdag holdt bedriften åpent hus. Jeg og kona tok selvsagt turen fra Kristiansand for å se hvor 655'en vår var født. Vi fikk en flott omvisning. Han som viste oss rundt hadde nettopp lakkert Skibsplast 655 serienummer 878 - så dette er en modell som er solgt jevnt og trutt siden den ble introdusert for 10 år siden.

 

Tok noen bilder underveis (desverre dårlig teknisk kvalitet)

 

27102007266.jpg

Fra montasjehallen - en Skibsplast 660 holder på å bli satt sammen

 

27102007270.jpg

Fra støpehallen - formen til den nye jubileumsmodellen 555 VS med et skrog inni

 

27102007276.jpg

Restaurert Seamaster 15 - den første modellen til Skibsplast. Var i salg fram til 1964. Denne skinnende utgaven er restauret av Roald Skibsrud selv.

 

27102007277.jpg

 

Seamaster 15 styreposisjon

 

 

Skibsplast har i alle år holdt en jordnær og lavmælt profil - slik vi fra Indre Agder ofte er :wink:

Således har det ikke vært noen skandaler, underslag eller ikke engang en liten konkurs i bedriften. Man har bygget sten på sten - totalt er det bygget oppmot 14.000 båter ved bedriften. Sportslige, praktiske båter i mellomklassen av god håndtverkskvalitet.

Det er samme eierskap som ved starten for 50 år siden - familien Skibsrud. Nå jobber også begge sønnene Rune og Arne i bedriften, hvor Rune har tatt over roret som daglig leder.

 

 

Til lykke med fylte 50 år :flag:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer fra meg også :flag: Det er trivelig med omvisning på fabrikken, første gang jeg var der så ga Roald Skibsrud meg et flott ratt som jeg har i min 1964 mod. Seamaster 18, samt aluprofiler som jeg brukte når jeg lagde ny vindskjerm til nevnte båt. Andre gangen så kjøpte jeg glassfiber og polyester til 13 foteren (skrot prosjektet)

Kom i prat med en i støpinga som hadde vært der siden 1965! Han mente å huske at 18 foteren ble bygd i 9 eksemplarer.

Si i fra hvis dere vet om flere eksemplarer enn vår Miss Daisy! Fabrikken brant ned i 1964 så alle former røk vel med.

Vel kvalitetsbåter det er det! Kunne godt tenkt meg en 730 for vinterbruk :rolleyes: liggende i båthuset :smiley:

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...