Jump to content

Skjold med løve


SamH

Recommended Posts

Det er vel laget etter model av det norske riksvåpenet som er et våpenskjold med på rød bunn en opprett gull løve med krone på hodet og gullskjeftet sølvøks i framlabbene. På skjoldet er det en kongekrone med bøyler. Motivet i skjoldet blir ofte kalt Den norske løve.

 

Det norske riksvåpenet er et av de eldste i Europa og var opprinnelig et personlig våpen for kongene av Sverreætten.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Joda, det er tydelig inspirert av riksvåpenet.

Det som er, er at jeg har litt vondt for å tro at det er spikka på gutterommet, høyden er røft 60 cm, det er massivt tre, teak tror jeg, neppe av nyere årgang og det ligger et ganske så betydlig arbeid i utskjæringen, også krona er skåret ut og forgylt.

Jeg syns hele greia gir et kitchy inntrykk og synes ikke det passer i båten om det ikke har en historie med seg.

 

Jeg hadde håpet at noen hadde kjent dette eller lignende igjen fra et eller annet sted og kanskje visste noe mer. Båten er fra 1903, men så gammelt tror jeg nok ikke skjoldet er.

Link to post
Share on other sites

Hadde det bare hengt på Kongeskipet "Norge"?? Men du...fortell oss litt om skuta di da. Har du et helt bilde? Har søkt litt på båtnavnet men ingenting dukker opp. Kan båten ha en forhistorie av høytidelig ærend? Tidligere postbåt? Politi/toll? el.lign?

Redigert av Jorg-1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Canaima ble bygd slik hun fremstår idag i 1930, etter sigende på restene/kjølen av Colin Archers "Hejmen", kutter no 30 til van Rietshoten i Nederland. Originaltegningene fra sjøfartsmuseet viser stor likhet men den er borda opp litt i forhold til orginalen og hekken er kappa. Hun er 44 fot over dekk, 12 fot bred, 2.1m dbg og deplasement på 13 tonn, båten er bermuda rigget med klyverbom og 2 forseil/ballongklyver.

 

Båten kom tilbake til Norge via Danmark rundt 2000, og jeg kjøpte den i våres. Den har et betydelig oppussingsbehov etter lang tids opplag og manglende vedlikehold. Hun har ligget "alene" siden 2005 og skal bla ved en anledning ha sunket ved kai og fått knukket masten ved den anledningen. Dekket som er teak over finer var ødelagt og har fått injisert ca 60 kg epoxy før det ble lagt Dynel og enda mer epoxy, planen er at det holder 3-5 år før jeg bytter hele dekket.

Ny mast kommer uke 46 og jeg er igang med spleising for ny stående rigg, rundt 40 spleiser i 10mm rustfri wire skal til før den er klar. "Ny" motor er også på gang, en overhalt BMC 60 skal erstatte den gamle MD19 fra 1966 som i og for seg går godt, men som bare ikke er nok. 35 hk og 16x12 propell er ikke lykke med 13 tonn langkjølt båt ..

 

 

Bildet under er fra august i år, da vi lå værfast et par dager i Melsomvik.

16082007110_sm.jpg

 

 

Bildet her er fra 1904

hejmen.jpg

 

 

Fra innredning hvor også skjoldet vises:

img_1283_s.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke annet enn et par dager for å forhandle ferdig med slusevakta om å få komme opp utenom sesong/fredag ..

Den er tatt opp for vinteren og ligger på land i båthavna på Notodden nå, sommerplassen er på andre siden av vannet ved Kastebrygga.

Har du sett noe spennende liggende lenger ned ?

Link to post
Share on other sites

For en nydelig båt og sikkert med en spennende historie bak seg. (Kjente plutselig misunnelsens grønne spøkelse nå :lol: Kunne godt tenkt meg den nydelige skuta.)

 

Jeg hadde absolutt ikke fjernet skjoldet før jeg visste mer om hvorfor det var der. (Jeg mener også at jeg har sett dette skjoldet en annen plass i en annen båt? Kanskje når jeg har surfet på Finn.no eller på langseilere? Skal gi beskjed hvis jeg husker/finner det.)

 

Håper du fortsetter å legge inn bilder etterhvert som du pusser opp denne vakre båten.

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord, og jeg skjønner godt du er misunnelig :)

Du har forøvrig en flott båt du og.

 

Det var en i sommer som mente han hadde sett tilsvarende skjold ombord i kongeskipet før restaureringen,

uten at han nødvendigvis har så høy troverdighet .. Og skjoldet, det blir ombord til jeg finner ut hvor det kommer fra.

 

Desverre er det meste av historien skjult, tidligere eiere her i Norge har ikke formidlet noe av betydning videre

og i Danmark er det sparsommelig med informasjon å finne så langt.

van Rietshoten har heller ikke vært flink med historien, lite er kjent fra før 1930.

 

Jeg har endel tegninger fra en ombygging

på begynnelsen av 90 tallet hvor det blant annet er tegnet inn et "skap" for en moped under nedgang til salongen :crazy: .

 

Båten er kort omtalt i "Skøytene og lystbåtene" der det også er kopier av det som finnes av tegninger, tegninger som også finnes på Sjøfartsmuseet.

 

Uansett hva som er historien så er båten som den er akkurat det jeg vil ha, og annet utover det er bonus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...