Jump to content

Hvordan finner jeg lekkasje gjennom dekket?


Hita

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt en lekkasje inn i akterlugaren i min Hunter 28.5 seilbåt :sad: . Båten har et støpt indre tak så jeg ser bare at vannet kommer fram mellom dette taket og dekket over. Er det noen som har et råd slik at jeg slipper å ta ny sikaflex i alle skruer og gjennomføringer men kan finne lakkasjepunktet med en gang. Det er mange "hull" på et dekk for feste av vinsjer, genoaskinner, avlastere etc og alle lover tilsier at det er det siste stedet jeg prøver som er lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

En inni båten og en utenfor med hageslange. Så blir det å spyle på mistenkelige steder. Ta små partier av gangen. Alternativt benytte spreder eller la slangen renne over mistenkte punkter. En fordel å starte lavt og arbeide seg oppover. Utfordringen er at vannet kan renne uventede veier og komme frem langt fra lekkasjen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Desverre kommer ikke vannet ut ved den skruen det gå inn men følger innerlineren til ett sted i akterlugaren hvor det kommer ut og innerlineren kan ikke taes av. Jeg skulle hatt et slikt kamera som de bruker i kikkehullskirugi for å se etter lekkasjen.

 

Jeg mener å ha hørt om noen som hadde såpevann på dekk og deretter trykksatte båten fra innsiden for så å se hvor det boblet. Men hvordan de klarte å tette alle andre veier ut så det ble overtrykk nok inne i båten vet ikke jeg. Jeg antar jeg må gå den harde veien og ta på ny sikaflex i alle skruehull. Båten er snart 20år så det er sikkert på tide.

Link to post
Share on other sites

Tools-butikkene selger et lite kamera med 17 mm diameter og 90 cm fleksibel arm, 2,5" skjerm for kr. 1.995,- pluss mva nå. Det heter Seeview eller noe sånt. Det sitter to lysdioder i kameraet også. Armen kan forlenges opptil 9 meter og er da vanntett ned til 3 meter. Et lite sett med magnet og speil og krok kan kjøpes ekstra for å fiske med seg ting - f.eks under motoren.

 

Kjekt å ha :yesnod:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er å forsøke Captain Tolleys Creeping Crack Sealer. Ikke som permanent tetning, men mer om feilsøking: Legg på en dråpe eller to på de skruene du mistenker kan lekke. Hvis det er lekkasje et sted, vil du normalt kunne se at stoffet trekker inn i sprekken. Er det tett, blir det bare liggende. Jeg har brukt dette på vinduspakninger, og det gjorde det veldig lett å se hvor lekkasjen var!

Overflødig væske vaskes vekk med litt White Spirit.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Siden du ikke kan ta ned innerlineren. så er nok det enkleste, raskeste og rimligste. Å begynne å skru. ut med noen få skruer av gangen en liten skvett med Sika eller Tec7, og skru skruen inn igjen. Ta alle sammen, så har du tatt runda for noen år fremover.

 

Er vel ikke 100 vis av skruer det er snakk om?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Boltene til Genoaskinnen og vinsjene er gjennomgående og lette å komme til men vannet er ikke gjennomgående, det kommer på oversiden av innerlineren og hvilke hull det går gjennom før det kommer dit er utfordringen å finne. Jeg antar vannet kan følge en av disse boltene gjennom dekket for så å følge oversiden av innerlineren videre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...