AndersH Startet 31.Oktober.2007 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2007 Har en Askeladden Beetle. På hekken på båten er det feste for en lang mastlanterne. Spørsmål: Trenger jeg en slik 360 graders mastlanterne når jeg har rød/grønn på sidene? Skal ikke da den hvite kun lyse bakover? Problemet er at den er litt dinglete når det er litt sjø, og jeg synest det hele er litt upraktisk. Siden den vingler litt liker jeg ikke å kjøre med den, så dermed blir den tatt ned hele tiden. Kunne jeg klart meg med en vanlig liten hvit hekklanterne skrudd på akterspeilet? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Anonym Svart 31.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2007 Så lenge du er underveis for seil er det ikke påbudt med topplanterne, dersom du derimot bruker motorkraft for å bevege deg fremover er det et absolutt krav med hvit lanterne både bakover og forover. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Har en Askeladden Beetle. På hekken på båten er det feste for en lang mastlanterne. Spørsmål: Trenger jeg en slik 360 graders mastlanterne når jeg har rød/grønn på sidene? Skal ikke da den hvite kun lyse bakover? Når du går for motor med en slik båt skal du ha hvitt lys både forover og akterover, sammen med rød og grønn sidelanterne. Det er tillatt å ha en hvit lanterne som gir lys hele veien rundt i steden for to adskilte "topplanterne" og "akterlanterne". Så lenge du er underveis for seil er det ikke påbudt med topplanterne, .... Hvis man er underveis for seil - uten å bruke motoren til fremdrift - skal man IKKE ha noen hvit topplanterne. Man skal ha rød og grønn sidelanterne, og en hvit akterlanterne med lysvinkel 135 grader. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Frivakten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Så lenge du er underveis for seil er det ikke påbudt med topplanterne, dersom du derimot bruker motorkraft for å bevege deg fremover er det et absolutt krav med hvit lanterne både bakover og forover. :nono: Hva var det du var så imot båtførerbeviset igjen? Redigert 1.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Anonym Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 :nono: Hva var det du var så imot båtførerbeviset igjen? Les gjerne det jeg sa, jeg skrev ingen steder at det er ok med topplanterne så lenge man bruker seil for fremdrift, jeg skrev derimot at det ikke er påbudt, altså noe helt annet enn du og Poseidon vil ha det til at jeg skrev. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Når noe ikke er påbudt, kan man likevel gjøre det. Når noe er forbudt, kan man ikke gjøre det. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mulligan Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Hvis man er underveis for seil - uten å bruke motoren til fremdrift - skal man IKKE ha noen hvit topplanterne. Man skal ha rød og grønn sidelanterne, og en hvit akterlanterne med lysvinkel 135 grader. Hvis man ikke har tricolor, men sidelanterner kan man i tillegg vise to rundtlysende lanterner anbragt over hverandre i mastetoppen hvor den øverste har rødt lys og den nederste grønt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Slik som dere forteller det så er lanterne på min seilbåt uansett feil... Jeg har en rundtlysende hvit i mastetoppen + rød og grønn på sidene. Er dette veldig feil? Jeg har en tricolor lanterne i båten, skal jeg montere den i mastetoppen for bruk under seiling, og ha de andre til bruk når jeg kjører for motor? Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Jens_P Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Har en Askeladden Beetle. På hekken på båten er det feste for en lang mastlanterne. Spørsmål: Trenger jeg en slik 360 graders mastlanterne når jeg har rød/grønn på sidene? Skal ikke da den hvite kun lyse bakover? Dette er en Askeladden Beetle. I utgangspunktet skal du ha rød/grønn sidelanterner, hvit topplantrene som lyser forover og hvit akterlanterne som lyser "bakover". Hvit rundlysende lanterne kan erstatte topplanterne og akterlanterne på båter lengde mindre enn 20 meter. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Slik som dere forteller det så er lanterne på min seilbåt uansett feil... Jeg har en rundtlysende hvit i mastetoppen + rød og grønn på sidene. Er dette veldig feil? Jeg har en tricolor lanterne i båten, skal jeg montere den i mastetoppen for bruk under seiling, og ha de andre til bruk når jeg kjører for motor? Når du seiler skal du ha sidelanterner og akterlanterne Når du kjører for motor skal du ha hvit 360 grader (enen rundtlysende eller foran akter lanterne) og sidelanterner. Er du sikker på at den rundtlysen i toppen ikke er ankerlanterne da? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Jepp. Når jeg kjøpte båten hadde den kun den ene rundtlysende lanternen i mastetoppen. Det er jeg som har montert sidelanternene, og det angrer jeg litt på nå.. Med jeg kan jo montere den tricolor lykten i mastetoppen, og sette den hvite rundtlysende oppå. Så kan jeg vekse hvilke jeg bruker etter om jeg seiler eller kjører. Kommer til å bli trangt i mastetoppen med 2 lanterner, windex og VHF antenne... Redigert 1.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sleipner93 Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Og ikkje minst dyrere å knusa alt der neste gang du ska ta ner mastå Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Sant nokk. Får bruke kran neste gang.... Redigert 1.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjøtummel Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 (redigert) Hvis man ikke har tricolor, men sidelanterner kan man i tillegg vise to rundtlysende lanterner anbragt over hverandre i mastetoppen hvor den øverste har rødt lys og den nederste grønt. Om du bruker signallanterner så skal du fremdeles vise akterlanterne når du går for seil. Kommer til å bli trangt i mastetoppen med 2 lanterner, windex og VHF antenne... Nja, trikolor og ankerlanterne får du kjøpt som én enhet. Trikoloren bør være øverst og lyse på windex også. Kjøp LED-lanterne, så slipper du å skifte pærer i høyden. Trikoloren kan uansett ikke brukes når båten går for motor, så du må ha et vanlig sett med lanterner. Og, ja, det er nokså underlig å få en diskusjon om lanterneføring for seilbåter under et spørsmål om lanterner for en liten motorbåt. Redigert 3.November.2007 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.