LENB Startet 1.November.2007 Del på Facebook Startet 1.November.2007 Skal bytte motor i båten i vinter. Motoren blir etter all sannsynlighet en Beta 25 Må også i samme slengen bytte propell, da Pentaskit sviv andre veg! Motoren har et max omdreiningstall på 3600 revs. Giret har utveksling 2,6:1 Båten er 33 fot (seilbåt) og veier ca 6000 kg. Skulle tru at toppfart for motor burde ligge rundt 7 knop. Noen som klarer å finne ut av hvilken propell jeg må ha? Gamle propellen er forøvrig 2 blads foldepropell, jeg vil ha 3-blads fast! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 (redigert) Formoder motoren yter 25hk ved 3600 o/min da..... da kan dette være et alternativ.. antatt vannlinje er satt 31 fot... har ikke så mye å si, men gir noen tiendeler på stigingnen og dermed kun av akadmisk interesse.. Som en kan se så vil du ikke oppnå skrogfarten med denne motoeren, eller du vil ligge helt på grensen i allefall (litt avhengig av skroget)... så et par gamp til hadde hjulpet betraktelig her RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 7.5 kts. Power Required: 26.2 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 24.3 SAE hp ( 18.1 kW) @ 3600 RPM Max Speed: 7.3 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 14 SAE hp ( 10.5 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 6.1 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 15.5 in. Pitch: 10.0 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 10.6 Blades: 3 Propellakselkurve for motoren med anbefalt propell Redigert 1.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LENB Svart 1.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2007 Mange takk Sydvesten! Jeg har kalkulert med en 25 hester da det er jeg lemper ut av båten. Dessuten, har jeg forhåpninger om at en 25 hester vil yte noe mer enn en på 30+ år! Greier meg dessuten lenge med 6 knops cruice hastighet jeg! Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Jeg hacka ihop denne til eget bruk for propellberegning til deplasementbåter, men kanskje kan den vær til nytte for andre og. Null farger, all function.. http://www.area51.no/calc/propcalc.php Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 1.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2007 Tja, den ga meg 14" diameter og stigning på 8". Spriker jo litt da! Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 prøv . istedet for komma i utvekslingen din :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 Er dette programmet for 2, 3 eller 4 blads propeller? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SamH Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 sjekker for komma nå .. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 1.November.2007 Del på Facebook Svart 1.November.2007 3 blader Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.