Jump to content

Hvilken propell trenger jeg?

LENB

Recommended Posts

Skal bytte motor i båten i vinter. Motoren blir etter all sannsynlighet en Beta 25

Må også i samme slengen bytte propell, da Pentaskit sviv andre veg!

Motoren har et max omdreiningstall på 3600 revs. Giret har utveksling 2,6:1

Båten er 33 fot (seilbåt) og veier ca 6000 kg.

Skulle tru at toppfart for motor burde ligge rundt 7 knop.

Noen som klarer å finne ut av hvilken propell jeg må ha?

Gamle propellen er forøvrig 2 blads foldepropell, jeg vil ha 3-blads fast!

Formoder motoren yter 25hk ved 3600 o/min da..... da kan dette være et alternativ.. antatt vannlinje er satt 31 fot... har ikke så mye å si, men gir noen tiendeler på stigingnen og dermed kun av akadmisk interesse..

Som en kan se så vil du ikke oppnå skrogfarten med denne motoeren, eller du vil ligge helt på grensen i allefall (litt avhengig av skroget)... så et par gamp til hadde hjulpet betraktelig her

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 7.5 kts.

Power Required: 26.2 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 24.3 SAE hp ( 18.1 kW) @ 3600 RPM

Max Speed: 7.3 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 14 SAE hp ( 10.5 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 6.1 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 15.5 in. Pitch: 10.0 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 10.6

Blades: 3

Propellakselkurve for motoren med anbefalt propell

image5.jpg

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Er dette programmet for 2, 3 eller 4 blads propeller?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...