Jump to content

"Gassvrakene" langs Skagerrak og norskekysten


VannTro

Recommended Posts

Skagerrak og norskekysten er verdens største avfallsplass av kjemiske våpen.

Dette står skrevet i en meget interesant bok skrevet av en av norges mest kjente nålevende dykkere, Gudmund Olsen. Boken heter "Historie og drama fra havets bunn".

Et av de siste kapittelene i denne boken omhandler den omfattende dumping av skip lastet med kjemiske våpen som ble gjort etter 2. Verdenskrig.

 

Etter 1. Verdenskrig ble det produsert enorme mengder kjemiske våpen. Siden generalene som kjempet i den 1. Verdenskrig og så i stor grad var de samme generaler i den 2. Verdenskrig og hadde gassens virkning friskt i minnet, ble svært lite benyttet. Dette også, til dels, fordi Genevkonvensjonen hadde forbudt bruk av slike våpen. Alle disse kjemiske våpnene ble etter freden i -45 et avfallsproblem for de alierte. Løsningen ble gamle skip som ble lastet fulle, slept på dypt vann i Skagerrak og langs Norskekysten og fikk bunnventilen åpnet.

 

Hva for slags kjemiske våpen snakker vi om ? Hovedsaklig tre typer gass. Sennepsgass, Fosgen og Hydrogenklorid. Dette er alle gasser som er til dels MEGET skadelig for mye av det levende liv. Det har vert spekulert i om "svineriet" kan utgjøre noen fremtidig fare for mennesker, fisk, dyr og planter og om den kan påvirke næringskjeden. Svaret blir et ubetinget JA ! Det har allerede vært ulykker hvor danske fiskere har fått gassgranater med sennepsgass i fiskeredskapen som har ført til alvorlige skader og lidelser for personene som ble eksponert. Globalt sett ligger vrakene på grunt vann, mellom 100 og 400 meters dyp. Slik vrakene ligger i dag, er det tilsynelatende få skader, men i den kommende 40-års perioden vil vrakene begynne å kolapse p.g.a. korrosjon. Resultatet vil bli at den kjemiske amunisjonen ombord begynner å lekke ut fra vrakene. Man håper at dette vil skje gradvis og at de enorme vannmassene som skifter med tidevannet i Skagerrak bidrar til å redusere skadeomfanget.

 

Totalt ble det senket mellom 180 og 200.000 Tonn kjemiske våpen i Skagerrak og på norskekysten etter krigen !!!

 

Tre av disse skipene ligger f. eks. utenfor Arendal.

Ett ligger her: 57`53 N. 06`13 Ø.

Ett ligger her: 58`15 N. 09`27 Ø.

Det tredje har ingen eksakt possisjon

 

Det er registrert totalt 52 stk skip aom ble "senket" i tiden 1945-48, men det er altså et langt større antall som ikke er i noe register...

 

Jeg skriver litt om dette i OF posten av to grunner. Jeg skikkelig grepet av den gang jeg leste boken i -94 og dette er enda mer aktuelt i dag. Den andre grunnen er selvfølgelig "Miljøprofilen" som har vært fremtredende på Båtplassen de siste ukene.

 

Hvis noen har oppdatert informasjon om "uvesenet" (boka er jo fra -94) eller reaksjoner kommentarer synes jeg det ville vært interessant.

En ting er i hvert fall sikkert, Vi har en "Udetonert Gassgranat" rett utenfor stuedøra vår som myndighetene bør ta alvorlig !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vel tror myndighetene har en viss form for kontroll med tilstanden på de vha. Rov opptak som gjøres fra tid til annen...

men de fikk vel et ørlite skudd for baugen med tanke på hvor dårlig skroget var på et annet krigvrak som nylig slapp ut endel olje ...

Så det skader sikkert ikke med flere kontroller rundtom.....

 

Lett å glemme disse vrakene som har lagt så lenge.

Link to post
Share on other sites

Kan love deg Gudrun, etter å ha lest boka til Gudmund Olsen glemmer jeg de aldri.....grøss..

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå svarer jeg meg selv litt, men jeg fikk DENNE ILLEVARSLENDE LINKEN av Gudrun.....

 

Vær på vakt og ha tanken i bakhodet godtfolk !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ber folk være på vakt er det sikkert på sin plass med hva de forskjellige gassene er.

 

1. Sennepsgass.

Gassen er mest kjent fra 1. verdenskrig og virker slik at den angriper hud, øyne og pusteorgan, ofte med dødelig utgang om en ikke kommer fort under behandling.

 

2. Fosgen

COC12 er en meget giftig og tung fargeløs gass som i hovedsak benyttes til kjemiske prosesser innen tekstilindustrien. Ved kontakt med slimhinnene vil fosgen spaltes til saltsyre og karbondioksid. Symptomer, irritasjon i nese, øyne og svelg med hoste og pustebesvær. Ved høye konsentrasjoner kan lungeødem utvikles. Den som har vært eksponert må unngå fysisk aktivitet, holdes varm og i ro og raskest mulig bringes på sykehus

 

3. Hydrogenklorid.

HCI en fargeløs giftig gass med stikkende lukt. Når den blandes med vann får man saltsyre. Hvis man brenner PVC får man hydrogenkloridgass utviklet under forbrenningen. Symptomer, irritasjon i nese, øyne og svelg med hoste og pustebesvær. Ved høye konsentrasjoner kan lungeødem utvikles. Den som har vært eksponert må unngå fysisk aktivitet, holdes varm og i ro og raskest mulig bringes på sykehus.

 

Ikke for å skremme noen, men alikevel...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at en del av disse gassene vil bli utvasket og nøytralisert om så gale skulle skje at de kom ut i sjøvann?

 

Mener å huske vagt noe om sjøvann i gassrenseprosesser fra kjemien.

 

Uansett lite hyggelige tanker. (Sammen med tanken på de rundt 300 eksplosivene som ryddes i året - herunder en kuppelmine på drift i ny og ne)

Oso

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at det også ligger et skip med sennepsgass utenfor Lista. Vet ikke eksakt posisjon, men synes å huske at det var et stykke ut.

 

Hvis du kan komme opp med navnet på skipet skal du få en eksakt possisjon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fusebox, dette var en kjempefin link som jeg synes alle bør ta en titt på siden det står masse nyttig informasjon om hvordan man skal opptre hvis man finner gassen i fast form som den nå har. Dessuten er jeg nå helt sikker på at tilfellet (link tidligere i tråden) med brannskader ved bading i sjøen MÅ være sennepsgass(i fast form) som kan komme drivende i pålandsvær.

 

Vær obmersom ved funn av GULE KLUMPER folkens !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei

Svimerkene i et tidligere innlegg kan kanskje skyldes kjemiske stoffer, men jeg heller til de nye typene brennmaneter som er kommet til kysten vår de siste årene. Har sett noen få stykker når jeg dykker, og holder god avstand.

En av de verste består av små kuler - ca 2-4 mm - som henger sammen med noe slimlignende slik at avstanden mellom kulene blir ca 1o mm.

Den kan danne kjeder på 3-4 meter lengde og svir noe for j...

Har lest om den, men finner det ikke igjen nå.

 

Hvis det er kjemikalier kan en lese mer om hvor det kan komme fra her http://www.forumskagerrak.com/download/533...agerrak-web.pdf

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Flott link "mons". På side 22-24 i rapporten kan man se at det formelig "tusser" av Gassvrak sør for Arendal....(Grøss og Gru)

 

Omfanget av disse Gassvrakene er mer formidabel en det som kom frem av boka jeg hadde lest, men den var jo en del år gammel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...