Gismo Startet 1.November.2007 Link til dette innlegget Startet 1.November.2007 Noen som kan anbefale en enkel, rimlig autopilot til snekke? Som også er enkel å montere. Tror kanskje ferieturene kunne vært enda bedre om ikke far måtte sitte å niholde i rattet hele tiden når vi går i marsjfart på 7 knop. Så fort han slipper taket littegrann (kansje bare får å løfte lettmatrosen opp på fanget) raser rattet til den ene siden. I tillegg om mor setter seg fra den ene til den andre siden av båten må dette kompanseres på rattet. Sporene etter i kjølevannet minner mest om slalomkjøring. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Hvordan styring har du? har selv en tele-flex lignende sak og byttet dingsen ved rattet til en tilsvarende med brems. Rattet snurrer ikke lengre av seg selv når det slippes. Men det løser jo ikke utfordringene ved vekt-forflytning i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Jeg har også en teleflexlignende sak. Den dingsen du byttet,vet du hva den heter? Det hadde jo hjulpet en del. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 (redigert) Har du rorkult på akterdekket er det enkelt - da bruker du seilbåt autopilot. Redigert 1.November.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Har du rorkult på akterdekket er det enkelt - da bruker du seilbåt autopilot. Nei, har ikke det. Dette er en plastsnekke, Årø 28 med aktercabin. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Har en autopilot liggende,den typen med "hjul"som man fester bak rattet,motor i golvet,evnt.andre steder.Fester så en reim rundt disse,og når moteren snurrer svinges rattet.Det er to styreenheter,en for å montere ved ratt,den andre med ihvertfall 5m ledning så man kan ex.sitte på taket å styre.Har dette liggende i plastpose,og der fungerer den jo ikke............ Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Jeg tror nok at dere må gå veien om ratt-tilkoblet autopilot. Jeg benyttet mange år tilbake et slikt system, Dere kan jo se litt på opplegget fra Raymarine, med betegnelsen S1 - Rallpilot, side 12 i dette vedlegget: http://www.belamarin.no/prod/autopil/autopiloter_2007.pdf Jeg tror at rattpilotene virker på båter opp til ca 7 tonn. Forøvrig er Årø 28 en så flott båt at man på sikt kan vurdere å montere hydraulisk styring. Jeg vil anta at flere produsenter at ratt-tilkoblet autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Beklager: Så ikke innspillet fra m/s draugen: Kanskje Autohelm? Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Beklager: Så ikke innspillet fra m/s draugen: Kanskje Autohelm? Hvis spørsmålet var myntet på meg,så er svaret:husker ikke.Svigerfar kjøpte denne en gang i tiden for å bruke på sin Fevik 23.Funket ikke da styringen var med vanlig kabel,så hele stasen "stod"fast,eller bare slurte:det ble for tungt å "snurre" Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Har en autopilot liggende,den typen med "hjul"som man fester bak rattet,motor i golvet,evnt.andre steder.Fester så en reim rundt disse,og når moteren snurrer svinges rattet.Det er to styreenheter,en for å montere ved ratt,den andre med ihvertfall 5m ledning så man kan ex.sitte på taket å styre.Har dette liggende i plastpose,og der fungerer den jo ikke............ Hmm. Interesant. Slik jeg forstår, vil du selge denne? Men som du skriver nedenfor, er det ikke sikkert den vil fungere? Kan vel kalle mekanismen jeg å har får vanlig kabel. Den er ikke tung på rattet men selvfølgelig atskillig tyngre en om det hadde vært hydraulisk styring. Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Det var det vanlige tradisjonelle styresystemet med vaier på roret i den båten og de vil bli litt tung på rattet i forhold til dagens standard.Men er rattet lett å "snurre"ser jeg ikke bort i fra at det vil fungere.Selge det kan jeg gjerne gjøre.Vet at jeg mangler en ledningsstubb med sikringsholder,falt på sjøen.Er du interessert kan du sende meg en IM Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Høres ut som en Autohelm 3000, samme som jeg har i snekka. Fungerer greit den, men er litt følsom på vektforskyvning i blant. Så i trange farvann må man følge med litt når folk flytter på seg! Bortsett fra dette et supert hjelpemiddel, som man har mer nytte av i en snekke enn jeg egentlig hadde trodd! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Høres ut som en Autohelm 3000, samme som jeg har i snekka. Fungerer greit den, men er litt følsom på vektforskyvning i blant. Så i trange farvann må man følge med litt når folk flytter på seg! Bortsett fra dette et supert hjelpemiddel, som man har mer nytte av i en snekke enn jeg egentlig hadde trodd! Er det ikke bare å justere/kalibrere den,slik at den korrigerer kursen raskere tilbage til innstilt grad Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Jeg har en Simrad/Navico WP30 liggende i kjelleren. Du kan jo få den for en passe sum. Den ble for liten for min 44-foting og dermed pensjonert... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
m/s draugen Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Jeg har en Simrad/Navico WP30 liggende i kjelleren. Du kan jo få den for en passe sum. Den ble for liten for min 44-foting og dermed pensjonert... Hmmmm,du går meg i næringen Sitér dette innlegget Link to post
Gismo Svart 1.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Jeg har en Simrad/Navico WP30 liggende i kjelleren. Du kan jo få den for en passe sum. Den ble for liten for min 44-foting og dermed pensjonert... Blir ikke dette veldig kraftig da? sitat:If you're looking for a wheelpilot for a boat around 40 ft., Snekka mi er jo ikke mer enn 28ft. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2007 Link til dette innlegget Svart 1.November.2007 Der står 40 fot men jeg ville heller sagt 30-35... Den er kun kraftig nok hos meg i stille vær, når en får bølgebelastninger på roret liker den seg ikke. Den er også for langsom (sveiver ikke rattet fort nok) hos meg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nordan family 27 Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Den dingsen du byttet,vet du hva den heter? Det hadde jo hjulpet en del. Det var vel selve styresnekka. Koster jo ikke all verden og er en enkel løsning om du ikke ønsker å gå hele veien med autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Er det ikke bare å justere/kalibrere den,slik at den korrigerer kursen raskere tilbage til innstilt grad Man skulle kanskje tro det, men så rask er den desverre ikke! Har prøvd å justere en del, uten at det blir noe bedre. Men i mer åpent farvann fungere den utmerket, det er kun når folk flytter på seg der det er litt trangt den kan være litt kilen. Men følge med må man nå uansett da!Som sagt, ikke noe stort problem, så lenge man er oppmerksom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Jeg hadde denne http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...;fra=&Type= en ComNav 1440 bærbar med ledning. Hadde den gang en 22 fots Malo sjark. Var godt fornøyd med den. Særlig når garna skulle greies og fisken oppgjort, det er som å ha en egen styrmann ombord Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Der står 40 fot men jeg ville heller sagt 30-35... Den er kun kraftig nok hos meg i stille vær, når en får bølgebelastninger på roret liker den seg ikke. Den er også for langsom (sveiver ikke rattet fort nok) hos meg. Forstår det slik at den var god når været var bra, men ikke i endel sjøgang. Klarte den å styre bra på nordlige kurser, det er vel oftest problemet på våre kanter. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.November.2007 Link til dette innlegget Svart 3.November.2007 Forstår det slik at den var god når været var bra, men ikke i endel sjøgang.Kan vel si det slik, der var ikke krefter nok i drivsystemet. Det er simple saker men gjør nok en grei jobb i mindre båter. At de våger å annonsere denne for 40 fotinger er nok litt i tøffeste laget spør du meg... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
m/s draugen Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Er det noen som vet hva en en "Autohelm Seatalk ST3000Autopilot"koster? Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Købte denne Autohelm 3000 her på Baatplassen i februar. Den var prissat til 1500 kr Den fungerer fint i vores Saga 27 AC med teleflexstyring. Autopiloten er enkelt opbygget med remtræk til rattet, en meget solid styremotor og et helt enkelt fluxgatekompas. Mener den er ideel til en snekke, og der må findes mange rundt omkring i de nordiske hjem efter teknikken er overhalet af piloter, som kobles til GPS-systemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Uffe, har du fotografert alle delene? Jeg hadde selv en Autohelm 3000 for mange år siden. Bildet viser bl.a. selve styremotoren og rem for overføring av kraften fra styremotoren til rattet. Men skal det ikke også følge med en enhet for å feste på selve rattet som tar opp kraften fra styremotoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.