Jump to content

Enkel autopilot til snekke


Gismo

Recommended Posts

Du har ganske ret Roald, selve ratkransen er ikke med på billedet og var ikke med i pakken. Mit held var, at vores Saga i 1991 blev udstyret med en Autohelm 3000. Selve styreenheden forsvandt, men ratkransen, som var monteret i båden blev siddende, ligesom ophænget til styremotoren.

Det er en sort metalkrans, som skrues fast på rattet. Desværre har jeg ingen billeder af den.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva en en "Autohelm Seatalk ST3000Autopilot"koster?

 

Like gammel som piloten....Hvorfor alle disse spørsmål????????

Årsak?

Det var spørsmålet ditt, se øverste sitatet. Prisen er jo avhengig av alder og om alt er med. Beklager om du følte det ubehagelig, det var ikke meningen.

Link to post
Share on other sites

Har den uttak for NMEA? Forstod det slik at Uffe hadde et uttak til NMEA.

 

Nej en Autohelm 3000 har ikke NMEA-udtag og kan ikke tilsluttes GPS'en. Du sætter selv en kurs, og piloten holder denne kurs, indtil DU ændrer den.

Remme fås i 2 forskellige længder, og man kan stadig købe dem for ganske rimelige penge.

Redigert av Uffe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nej en Autohelm 3000 har ikke NMEA-udtag og kan ikke tilsluttes GPS'en.

Remme fås i 2 forskellige længder, og man kan stadig købe dem for ganske rimelige penge.

Det er det som er forskjell på en gammel og en nyere modell.

Her er noe om den nye ST3000, mener den kom rundt 95 eller så.

 

Her er et utklipp fra buksanvisningen.

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2248/st3000.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Noen som vet hva som er på dagens marked. Disse modellene er vel utgått.

Har en Nidelv 26 med teleflex styring.

Eneste jeg har funnet er, Simrad AP14, men den tar litt for mye plass i dashbordet på Nidelv.

Det kan vist gå med en liten utforing på toalettveggen.

 

Eller må jeg basere meg på å finne noe brukt?

 

 

Mvh

Gingolos

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Noen som vet hva som er på dagens marked.

 

Eller må jeg basere meg på å finne noe brukt?

Raymarine som overtok Autohelm har sin S1 Wheel Pilot som vel skulle kunne fungere for deg. Raymarine har også SmartPilot der du som drivenhet kan velge enten ein mekanisk eller ein hydraulisk lineær drivenhet som du kobler direkte på rorpinnen bak der teleflex-kabelen er montert. Men da snakker vi om ein god del penger... Du finner det på siden eg viser til for Wheel Piloten.

 

Ellers finnes det mykje bra brukt og nytt på dei fleste ebay-sider. Kjøpte sjølv min Simrad Navico WP5000 med fjernkontroll fra Tyskland for ein hyggelig sum på under tusenlappen ferdig hjem på postkontoret :smiley: Fungerer som bare det :sailing:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...