Jump to content

Stål vs Plast/Tre


Platt

Recommended Posts

Hei.

Vet at det er flere her som har stålbåter.

Noen som vil hive seg på en diskusjon ang. fordeler/ulemper med stål kontra plast og tre?

Mer eller mindre vedlikehold med en stålbåt??

 

Hva trenger en stålbåt av årlig tilsyn ifm. vårpuss, primer/bunnstoff/maling?

Noe spesielt man  bør man se etter hvis man vurderer å kjøpe stålbåt (Skrog innvendig/utvendig)?

:wink:

Link to post

Hadde vår herre ment at båter skulle lages av plast eller metall hadde han laget skoger med metall og plast vekster les. ålast og metall virke :wink:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg har hatt 5 trebåter, 1 plastbåt og har nå stålbåt. Trebåter er ofte en estisk nytelse, lekker som regel et eller annet sted og er mye jobb. Jeg har også vært med å restaurere noen eldre trebåter. Plastseileren var egentlig grei. Måtte være forsiktig med den hele tiden. Passer dårlig min litt uvørne stil. Den jeg hadde luktet en blanding av styren og teak. Ikke alle behøver å lukte slik. Har jobbet på en del plastbåter med fiksing av inredninger, elektrisk osv. En del skader grunnet lekkasjer fra (teak)dekk og gjennomføringer over vann. Skader på innredninger fra store belastninger og grunnstøtinger. Dette er ikke noe jeg "hevder", det er noe jeg har opplevd på båter som Forgus, Maxi, etc. Nå har jeg stålbåt. I seg selv en meget sterk konstruksjon. Se etter rustrenning innvendig som vil kunne fortelle om dårlig isolasjon og kondensrenning. Se etter rust i bunnen innvendig. Kondensrenning i grunnen samme for uisolerte plastbåter. Malingen og grunnarbeidet på en stålbåt er viktig. Jeg har snakket med  eiere som ikke har gjort noe annet enn å flekke litt småskader, og båtene er helt ok etter 15- til 20 år. Båten min er sandblåst og malt med skipsmaling som har "design life" 15 år i tropiske farvann. Det man trenger å gjøre er å vaske båten en gang i året, for å holde den ren. Polering ikke nødvendig, i hvert fall ikke på min båt. Flekking der det har blitt slått hull på malingen, når det måtte passe. Stoffing etter behov som på alle andre båter. Anoder bør kontrolleres hvert annet år. Sjekk at elektrisk anlegg er ok. Det jukses en del, hvilket kan gi galvanisk morro. Pene stålbåter med glatt overflate som er sprøytelakkert etter "bilmetoden" bør sjekkes og dokumenteres hvordan underliggende maling er utført. Båten min er nokså ruglete i overflaten og det skal ganske heftig og kostbar sparkling til for å få den helt glatt. Skipsmalingen jeg benyttet er ingen kosmetisk happening, men på 20 meters hold er den helt ok. Båten min går hele året, 5 cm is er bare morro. Jeg har nå den beste båten til mitt bruk som jeg noen gang har hatt. Den er vinterisolert med ca 5 cm selvslukkende poleuretanskum innvendig til 50 cm under vannlinjen. Det er overhode ingen lekkasjer inn i båten. På det kaldeste har det vært litt under frysepunktet innvendig, men ikke så kaldt at en flaske med ferskvann jeg har stående på dørken for kontroll har begynt å fryse. Båten er en seiler som stikker 2 meter (plukker opp varme fra sjøen).

Link to post

Hei,

Det er en stålbåt det jeg også har. Kjøpte den like føre jul i fjor og pga beliggenhet ble det ikke gjordt noe båtpuss. Dette får jeg ta grundig i år. Synes at det er en god del å passe på når det gjelder maling, den kan ruste fortere enn du aner. Så det nytter ikke å slurve eller ta noen snarveier der.

Båten min er 9,65x3,20 og et dypg. på 1,65, den veier 4,8 tonn så jeg har en liten følelse av at det er spart litt på platetykkelser.

En fordel med stål er at den relativt lett lar seg reparere, en er ikke så avhengig av vær for å sveise litt. Jeg måtte sveise inn en plate 30x50 cm hvor treverk hadde liggi vått mot ubehandlet stål.

Jeg tror det er lettere å selge plastbåter enn stålbåter. Det er ofte et finere design på plastbåtene.

Satser nå på å få kjøpt ordentlig maling beregnet for industri og skipsfart, både over og under vann. Tenkte å få kalkblåst større deler av båten. Når dette blir gjordt skal det bli lettere fremover.

Link to post

Nei, som jeg sier, grunnarbeidet er alfa og omega på en stålbåt. Og jeg har også sett nye stålbåter der det har vært gjort for billig. Når det gjelder stålbåter, så tror jeg i grunnen ikke at de blir så mye tyngre enn andre. Lettvekterene er aluminiumsbåter. Båten min er 13 m lang, 4 m bred og nokså høybordet med dekksalong. Med motor og uten innredning ble den veiet til 8 tonn. Da er kjølvekten borti 5 tonn. Ferdig med tomme tanker vil den ligge på maks. 12 tonn. Og dette er som sagt en solid bygget båt.

 

Båten min er bygget på s.k. knekkspant. Den blir ikke så vakker som plast- og trebåter. Men det finnes en del danske, tyske, hollandske og franske båter som blir bygget med valsede plater (rundspant). Det er ikke mulig å se på disse proffe båtene at de er laget i stål i stedet for plast. Grunnen til at jeg bygget min båt etter knekkspant-metoden, var at jeg manglet valseverk. Eneste verktøy var tvinger, vinkelsliper, slegge og sveis. Har vært ombord i en båt som heter Northern Light. Bygget for mange år siden i Frankrike på rundspant. Jeg var ombord etter at den hadde overvintret i Antarktis og var på besøk i Strömstad. Båten var i helt grei stand uten varig men.

Link to post

Har hatt både tre,plast og nå stål. Er kjempefornøyd. Sover bedre i stål en i noen annen båt hittil. Når det gjelder rust ser jeg du har fått mange svar på det, så det trenger jeg ikke å gå inn på. Når det gjelder skipsmaling så har jeg god erfaring med skipsmaling levert av Internasjonal maling A /S og Internasjonal Ecoloflaxs for store båter. Forrige eier jobbet på et verft og var godkjent skipskontrollør. Båten min er 33 fot og veier 7200 kg, ( ca 200 kg mer en min forrige trebåt).  Fordelen med stål er vel at det er enkelt skifte ut det man trenger så lenge man kan håndtere et sveiseapparat.  Farten er vel det eneste jeg har å utsette på min båt.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Til Frank A!  :seeya:

 

Har ikke noe å bidra med, når det gjelder stålbåter, men hvis du vurderer en, så finnes det en brukbar og rimelig båt (Otterbäckensnipa LS 730 halvfabrikat) i Sverige:

http://www2.blocket.se/view/1875958.htm?l=0&c=1&city=0

 

Det står ikke noe om stål i annonsen, men fra hva man kan se på bilde, så er det vel det, eller hva?

Bilde

Er ikke det knekkspant i siden på den? Ganske så harmonisk skrogfassong også, etter min smak i hvert fall.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Til Frank A!  :flag:

 

Har ikke noe å bidra med, når det gjelder stålbåter, men hvis du vurderer en, så finnes det en brukbar og rimelig båt (Otterbäckensnipa LS 730 halvfabrikat) i Sverige:

http://www2.blocket.se/view/1875958.htm?l=0&c=1&city=0

 

Det står ikke noe om stål i annonsen, men fra hva man kan se på bilde, så er det vel det, eller hva?

Bilde

Er ikke det knekkspant i siden på den? Ganske så harmonisk skrogfassong også, etter min smak i hvert fall.......

He,he..takker for linken, men jeg skjønner at vi har HELT forskjellig smak når det gjelder krav til utseende på en båt!  :lol:

men tanken var god!  :seeya:

Link to post
  • 1 måned senere...
Guest Sparky

:lol:

 

Hvis jeg kom over en ferrosementbåt bygget på et verft eller hvor det fulgte med en veldkokumentert byggebeskrivelse ville jeg kjøpt denne uten tvil.

 

Stor vinner når det gjelder sikkerhet, vedlikehold og VARIGHET.

 

Finnes fremdeles flere hundre år ferrosementbåter som seiler idag.

 

Utrolig at det ikke serieproduseres slike båter i lavkostland idag. (tenker ikke på båter/skip beregnet for komersiell bruk).

 

 

mvh jan, som sitter i plastbåt   :wink:

Link to post

:lol:

 

Finnes fremdeles flere hundre år ferrosementbåter som seiler idag.

 

mvh jan, som sitter i plastbåt   :wink:

 

Hei navnebroder,

 

Det er mulig at du har rett, men jeg må innrømme at jeg ikke kommer på noen i farten  -  ihvertfall ikke i Norge.

 

Men at der finnes mengder av hundre år gamle stålbåter, og en hel del trebåter av samme alder  -  derom hersker ingen tvil.....

 

mvh

Poseidon

50 år gammel stålbåt

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg er av den oppfatning at plast er det perfekte materiale for fritidsbåter.

 

Det er sterkt, lett, rimelig, lett å arbeide med, ekstrem lang levetid, osv. Det er en grunn til at de fleste nyproduserte fritidsbåter nå for tiden er av plast. Noen få er av tre, noen få av stål. Ferrosement ikke i fritidsbåtstørrelse. En og annen "Buster" finnes. Alu har sine fordeler og ulemper det også.

 

Ferrosement krever en viss minimum skrogtykkelse. Selv om man bare har en liten 30-foter, må skrogtykkelsen ikke være under minimum. Resultat? Du har nå fått deg en flytende moring. Slike små ferrosementbåter finnes derfor ikke.

 

Mye av det samme gjelder for stålbåter også. De må også holde seg over en viss minimum platetykkelse.  Under 30 fot og misforholdet  mellom lengde og vekt begynner å bli uakseptabelt.  Tar vi med fart, blir det hele svært uakseptabelt, hvis man da ikke synes deplasmefart er greit. Selfølgelig kan de også gå litt fortere enn deplasmehastighet, men da må man være villig til å bruke uforholdsmessig mye motorkraft. Noen har ikke kraften, andre har den, men vil ikke ofre merforbruket av diesel.

 

Ellers har jo stålbåter noen hensyn  ta når det gjelder rust/tæring, men som kanskje veies opp hvis man også bruker båten på vinteren med is og snø? Ikke vet jeg. Har aldri hatt stålbåt og har aldri behov for fritidsbåten på vinteren. Og så må skroget males jevnlig.

Men solide er de. Og vekt er ikke alltid et onde. Å lage slepebåten Poseidon i noe annet enn stål er vel nesten utenkelig. Men Poseidon er ikke en fritidsbåt og den klarer seg også greit med sine 12 knop.

 

Tre har mange fordeler, men vedlikeholdet er mer omfattende og skroget er jo aldri tett. Tilbake til plast igjen for min del. Har hatt trebåt en gang. Kommer aldri mer til å ha det.

 

Og min subjektive konklusjon? Plast er Guds gave til fritidsbåteieren  :wink:

 

Lotus

Link to post
Guest Sparky

hm, hva er det som bestemmer valg av båt idag? :lol:

 

Pris, gammel overtro, etikk, miljøhensyn,behov,vedlikehold,fritid...

 

Veldig mange variabler.

 

Vil du ha miljøvennlighet, meget lang levetid, lite vedlikehold, styrke og gode seilegenskaper

(ikke regatta)  velger du å bygge/kjøpe en ferrosement båt. :wink:

 

Intet annet byggemateriale for fritidsbåter idag slår ferrosement i ovennevnte variabler. :lol:

 

Skrogmateriell til en 40 fots trebåt kostet for et par år siden ca 110000.

Materialer til en ferrocementbåt med overbygning  får du for mellom 50 og 80000.

Vet ikke helt hva tilsvarende i plast ville koste.

 

Lenge leve mangefoldet. :lol:

 

mvh jan

Link to post

Vil du ha miljøvennlighet, meget lang levetid, lite vedlikehold, styrke og gode seilegenskaper

(ikke regatta)  velger du å bygge/kjøpe en ferrosement båt. :wink:

 

Intet annet byggemateriale for fritidsbåter idag slår ferrosement i ovennevnte variabler.

Da skulle man tro at dette var et veldig populært alternativ. Masse gode egenskaper og samtidig betydelig rimeligere enn tre og plast i materialinnkjøp. Men det er ikke populært. Det er for spesielt interesserte.

 

Ferrosement er mye brukt i store flytende bryggeanlegg og flytende bølgebrytere. Årsaken er pris, lang levetid og at vekt er et pluss på slike anlegg.

 

En gang i tiden brukte man ferrosement også til større skip. Er ikke sikker på om det finnes verft som gjør det nå for tiden. Er ingen ekspert, men ferrosement har sine ulemper også.

 

Ferrocementskrog består av finmaskede galvaniserte stålnett dekket av sement/kvartssand. En viss minimum tykkelse er nødvendig både pga styrkemessige forhold og pga at armeringen må ha et viss minimum av beskyttelse. Dette blir tunge greier og forholdsmessig mye tyngre i mindre båter der forholdet mellom skrogets volum og skrogveggens vekt blir blir ugunstig.

 

Miljøvennlig blir det ja.

Lang levetid (forutsatt at ikke armeringen tæres pga kontakt med saltvannet)

Vedlikehold har jeg ikke peiling på, men skroget males da med epoxymaling fra tid til annen?

Stor styrke, relativt gode isolerende egenskaper, null brannfare.

Gode seilegenskaper? Sikkert, så lenge det ikke behøver å gå fort.

Den tunge klumsen ligger sikkert veldig godt og stabilt i sjøen også.

 

Av de nesten 3000 båter som akkurat nå ligger til salgs på finn.no er 1 laget i ferrosement. Det er en 27 for plattgatter på 6500 kg. Den er din for 35.000 kroner.

 

Lotus

PS: Alternativet..... (ordet ferrosement er byttet met et alternativ)

Vil du ha miljøvennlighet, meget lang levetid, lite vedlikehold, styrke og gode seilegenskaper veger du glassfiberarmert polyester. Intet annet byggemateriale for fritidsbåter idag slår glassfiberarmert polyester i ovennevnte variabler.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...