jonn Startet 2.November.2007 Del på Facebook Startet 2.November.2007 (redigert) Hei, Jeg ønsker synspunker på skissen av vannvarmer i kjølesløyfe. Det er mange muligheter, så kom med forslag. Ventilene står ikke riktig stilling. Redigert 2.November.2007 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Er tanken din at du må stenge med to treveis ventiler (eller annen type ventiler) mellom motor og varmer, slik at motoren ikke sender væske innom varmeren når du kjører for motor? Har du undersøkt om pumpa som driver ferskvannssiden klarer å drive gjennom væske i hele sløyfa? Har du i tillegg tenkt å montere ekstra sirkulasjonspumpe( r). Det virker som du skal montere en Webasto Termo Top C som vel er på 5 kW. Er det stort nok? Du bør nok ha en ekspansjonstank på sløyfa nær Webastoen din, den skal stå på høyeste punkt i forhold til Webastoen, men er usiker på høyden i forhold til eksapnsjonstanken for motoren. Her er det masse å tenke på - antar at du også vil ha mulighet for å varme opp motoren med Webastoen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Kanskje det kan være noen nyttige tips å hente her? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Det virker som et funksjonelt opplegg dette, og greit med flere kraner. Ser selv at jeg burde montere flere kraner hos meg. Fin link fra Arvid_A. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hei, Dette er faktisk et tilnærmet identisk opplegg jeg har på båten min. Har totalt 3 defrostere. Jeg har ingen av de kranene du har tegnet inn, men to kraner montert på motoren for å kunne stenge av vannet inn og ut av denne. Videre har jeg en automatisk bybassventil der du har tegnet dine kraner ved motoren. I tilleg har jeg en bypassventil slik at endel av vannet kan gå rett forbi varmtvannstanken. Det er for redusere den totale motstanden i vannsløfa. For å få nok sirkulasjon har jeg 2 pumper, men så har jeg også slanger fra fremst i baugen til bakerst i akterkabinen. Hos meg var det ikke nødvendig med ekstra ekspansjonstank. Den i VP TMD 40B holder akkurat. Fordeler - fin og behagelig varme - alltid varmtvann - Motor er forvarmet på vinteren - Har du varmtvannselement kan du også bruke dette til forvarming av motor Ulemper - Om du bruker den store 10 KW defrosteren til ardic eller vebasto så bruker denne mye strøm 5-8 A Derfor kan det være lurt med defrostere med datavifter. Disse bruker bare 0,5 A. Problemet med noen av disse er at det er for trangt løp for vannet igjennom disse. - Varmer bruker 1,5 A under normal drift vannpumpe bruker 1,3 , så du bør ha en bra batteribank. - Oppstår det lekasje i systemet mister du kjølveske di. Tips Få tak i en varmer med 2 effektinnstillinger på. Påse at ekspansjonstanken er det høyeste nivå i loop'en Under installasjon, snu og vend på alle komponenetene slik at du er 100% sikker på at du får ut all luft Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hele skissen synes grei, men jeg har dårlig erfaring med seriekobling. Endret til paralellkobling mot radiatorer, og da fungerer det flott. Se: Vannvarme hjemmeside På siden om vannvarme-prosjektet finner du div. bilder og skjemaer jeg har laget til innstallasjonen. God helg. Rune Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
jandrea Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hvor er kjølevann til motoren. Det kan være hendig når varmtvannet er varmt nok og kabinen er varm. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Miss Amalie Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Jeg for min del bare stenger ventilene mellom sløyfa og motoren. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Majali Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 Hele skissen synes grei, men jeg har dårlig erfaring med seriekobling. Endret til paralellkobling mot radiatorer, og da fungerer det flott. Se: Vannvarme hjemmeside På siden om vannvarme-prosjektet finner du div. bilder og skjemaer jeg har laget til innstallasjonen. God helg. Rune Hei, jeg hadde først tenkt gjøre som jonn, men så kom innlegget til amalie 36 ( takk for fin info på hjemmesiden!!!) Så jeg lurte på noe anng. det med å paralellkople radiatorene? Vil det ikke bli vanskeli å få gjennomstrømning i alle sammen.? Vil ikke vannet bare velge letteste vei? Feks mellom den første radiatoren? Skal til å legge opp dette i løpet av neste uke, så det spennende tema for meg også :-) Hilsen Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
roaldbj Svart 2.November.2007 Del på Facebook Svart 2.November.2007 jonn, du har ikke vært inne med noen kommentar. Jeg avventer mitt hovedråd til du har kommentert rådene til deg. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 2.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2007 (redigert) Hei, dette var vist ett interesant tema. Jeg har vært opptatt i hele dag. Mange gode kommentrer. Tegningen viser vanlige enveis ventiler, unntatt de til radiatorene. En kan bruke Webastoen uten motorens sløyfe, og med motoren. Når motoren går kan en koble fra alt, det er naturligvis to kuleventiler på motoren og! Det må også settes inne en kuleventil til mellom sløyfene som går til Webastoen, for å bruke Webastoen. I dag har jeg VVtank og defroster koblet på sløyfa, det virker ok, men det blir spennende å se om ideen virke slik det er koblet. Jeg har også en sirkulasjonspumpe liggende dersom det ikke blir god nok sirkulasjon. Det skal også monteres en ekspangsjonstank i området mellom motoren og Webastoen. Det eneste jeg er litt bekymret over er om termostaten på motoren åpner, når en starter Webastoen når det er kaldt, monterte termostaten i sommer boret jeg ett lite hull (6mm)i den for å få en liten gjenomstømning. Motortempen ligger på 80 grader konstant, går til 82 på tomgang etter varmkjøring. Fikk ideen av, tro det var av roaldbj i en tidligere tema på BL. ang hvordan dette burde kobles. Håper dette til oppklaring. Jonn Redigert 3.November.2007 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 jeg ser det er 3-veisventiler til sløyfa rundt radiatoren. Men hvis radiatoren har en egen, er det kanskje nok med 2-veis. Ellers interresant, følger spent med videre. Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 3.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2007 Hei igjen, her kommer en redigert skisse Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.