Jump to content

Vannvarmer-kobling kjølesløyfe


jonn

Recommended Posts

Er tanken din at du må stenge med to treveis ventiler (eller annen type ventiler) mellom motor og varmer, slik at motoren ikke sender væske innom varmeren når du kjører for motor? Har du undersøkt om pumpa som driver ferskvannssiden klarer å drive gjennom væske i hele sløyfa? Har du i tillegg tenkt å montere ekstra sirkulasjonspumpe( r). Det virker som du skal montere en Webasto Termo Top C som vel er på 5 kW. Er det stort nok? Du bør nok ha en ekspansjonstank på sløyfa nær Webastoen din, den skal stå på høyeste punkt i forhold til Webastoen, men er usiker på høyden i forhold til eksapnsjonstanken for motoren. Her er det masse å tenke på - antar at du også vil ha mulighet for å varme opp motoren med Webastoen.

Link to post

Hei,

 

Dette er faktisk et tilnærmet identisk opplegg jeg har på båten min. Har totalt 3 defrostere. Jeg har ingen av de kranene du har tegnet inn, men to kraner montert på motoren for å kunne stenge av vannet inn og ut av denne. Videre har jeg en automatisk bybassventil der du har tegnet dine kraner ved motoren. I tilleg har jeg en bypassventil slik at endel av vannet kan gå rett forbi varmtvannstanken. Det er for redusere den totale motstanden i vannsløfa. For å få nok sirkulasjon har jeg 2 pumper, men så har jeg også slanger fra fremst i baugen til bakerst i akterkabinen. Hos meg var det ikke nødvendig med ekstra ekspansjonstank. Den i VP TMD 40B holder akkurat.

 

Fordeler

- fin og behagelig varme

- alltid varmtvann

- Motor er forvarmet på vinteren

- Har du varmtvannselement kan du også bruke dette til forvarming av motor

 

Ulemper

- Om du bruker den store 10 KW defrosteren til ardic eller vebasto så bruker denne mye strøm 5-8 A Derfor kan det være lurt med defrostere med datavifter. Disse bruker bare 0,5 A. Problemet med noen av disse er at det er for trangt løp for vannet igjennom disse.

- Varmer bruker 1,5 A under normal drift vannpumpe bruker 1,3 , så du bør ha en bra batteribank.

- Oppstår det lekasje i systemet mister du kjølveske di.

 

Tips

Få tak i en varmer med 2 effektinnstillinger på.

Påse at ekspansjonstanken er det høyeste nivå i loop'en

Under installasjon, snu og vend på alle komponenetene slik at du er 100% sikker på at du får ut all luft

Link to post

Hele skissen synes grei, men jeg har dårlig erfaring med seriekobling.

 

Endret til paralellkobling mot radiatorer, og da fungerer det flott. Se:

Vannvarme hjemmeside

 

 

På siden om vannvarme-prosjektet finner du div. bilder og skjemaer jeg har laget til innstallasjonen.

God helg.

Rune

Link to post
Hele skissen synes grei, men jeg har dårlig erfaring med seriekobling.

 

Endret til paralellkobling mot radiatorer, og da fungerer det flott. Se:

Vannvarme hjemmeside

På siden om vannvarme-prosjektet finner du div. bilder og skjemaer jeg har laget til innstallasjonen.

God helg.

Rune

Hei, jeg hadde først tenkt gjøre som jonn, men så kom innlegget til amalie 36 ( takk for fin info på hjemmesiden!!!)

Så jeg lurte på noe anng. det med å paralellkople radiatorene? Vil det ikke bli vanskeli å få gjennomstrømning i alle sammen.? Vil ikke vannet bare velge letteste vei? Feks mellom den første radiatoren?

 

Skal til å legge opp dette i løpet av neste uke, så det spennende tema for meg også :-)

 

Hilsen Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post

Hei, dette var vist ett interesant tema.

Jeg har vært opptatt i hele dag.

Mange gode kommentrer.

Tegningen viser vanlige enveis ventiler, unntatt de til radiatorene.

En kan bruke Webastoen uten motorens sløyfe, og med motoren.

Når motoren går kan en koble fra alt, det er naturligvis to kuleventiler på motoren og!

 

Det må også settes inne en kuleventil til mellom sløyfene som går til Webastoen, for å bruke Webastoen.

I dag har jeg VVtank og defroster koblet på sløyfa, det virker ok, men det blir spennende å se om ideen virke slik det er koblet.

Jeg har også en sirkulasjonspumpe liggende dersom det ikke blir god nok sirkulasjon.

Det skal også monteres en ekspangsjonstank i området mellom motoren og Webastoen.

 

Det eneste jeg er litt bekymret over er om termostaten på motoren åpner, når en starter Webastoen når det er kaldt, monterte termostaten i sommer boret jeg ett lite hull (6mm)i den for å få en liten gjenomstømning. Motortempen ligger på 80 grader konstant, går til 82 på tomgang etter varmkjøring.

Fikk ideen av, tro det var av roaldbj i en tidligere tema på BL. ang hvordan dette burde kobles.

Håper dette til oppklaring.

 

Jonn

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...