Jump to content

Max og anbefalt turtall på Evinrude vro 50hk?

Viking.

Recommended Posts

Hei igjen gutta.

Noen som kan med sikkerhet si meg max og anbefalt turtall på Evinrude 50 vro?

Nyinnkjøpt motor som ennå ikke er montert på båt. Det skal nok gjøres mandag evt tirsdag..

Den skal monteres må selco`n på bildet under her :-)

Båt 1: Finnmaster 7600

Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979

Navionics hd Europa, på Samsung 10".

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Årsmodell?

Antar det er den 2-syl utgaven på 737cc? Husker ikke nøyaktig , men mener den har 5500 som anbefalt turtall.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har nylig fått tak i en turteller til denne. Håper å få montert den i helgen eller til uka. Noen som har god peil på dette? Det er en Faria turteller med timeteller..

http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?...=47&pid=627

Hvis noen har diagram eller tegninger på tilkobling til evinrude 50 vro turteller, enten via kontroll eller direkte til motor tar jeg gjerne imot litt info :smiley:

På forhånd takk!

Tor.

Galia 530 2004, Polar 20 - Marna 1977, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22

Det var forresten mye mer "krutt" i denne motoren, i forhold til merc`en som jeg hadde tidligere. Raskere opp i plan, pen gange og høyere toppfart :-)

Kunne vært værre!!

:cheers:

Det var forresten mye mer "krutt" i denne motoren, i forhold til merc`en som jeg hadde tidligere. Raskere opp i plan, pen gange og høyere toppfart :-)

Hei Viking, gratulerer med ny motor, men det bør bli litt forskjell fra (Evinrude 50 Vro) til Merc`en med 40 hk. :yesnod:

Hehe, gratulerer, OMC RULE vett du!!!!

Hvis du har original kontrollboks er det plugg med noen ledninger som kommer ut under tenningsnøkkelen, varierer litt antall lednininger som kommer ut her men er det 3 stk er de som følger:

Svart = minus

Lilla = pluss(av/på med tenningsnøklen)

Grå = dette er turtellergiveren, tror turtelleren skal stå på 6 pulser men det ser du når du tester den.

Ville proppet den så den får ca 5800 rpm på bånn gass, bedre med litt for høyt en for lavt.

:-)

Det er ingen plugg med ledninger som stikker ut av kontrollboksen, kanskje de ligger inni?? :confused:

Og, ja det er en orginal OMC boks, men hvor kobler jeg ledningene fra turtelleren på motoren hvis jeg ikke finner denne pluggen inni boksen? Strøm og jord er greit, men signalet er jeg mer usikker på.

Takker for hjelpen :-)

Strøm og jord er greit, men signalet er jeg mer usikker på.

Signalet hentes ifra AC delen på statoren, er i de fleste tilfeller ført frem en grå ledning til kontrolboksen .

Hvis det er en tredjeparts turteller må du se i dokumentasjonen for hvordan den skal justeres .

Litt usikker på din modell men.... du burde finne ut hva den skal stå på her :

j_e_tach.jpg

Arne Kjetil

Edited by Droll (see edit history)

Hei igjen,

som Droll sier GRÅ ledning framover en plass. Merkelig at motoren din ikke har uttak framme på kontrollboksen.Hvis det er slik at denne ikke har lagt opp for turteller i original ledningsnettet kan du prøve følgende:

På høyre side(tror jeg) litt bak på motoren er det montert en form for rekkeklemme. Hvis du har den lille runde likeretter/spenningsregulatoren ser du den også i nærheten av denne rekkeklemma.Hvis denne er original OMC kommer det tre ledninger ut av denne, gul, rød og gul med tynn grå stripe.Disse går til den rekkeklemma og så videre derfra.Det er den gule med tynn grå stripe du kobler signalet til turtelleren på.Egentlig er det sikkert samme hvilken av de to gule du kobler det til men originalt er det på den med grå.Uoriginale likerettere har som regel rød og to gule uten grå stripe.

Lykke til..........

Takk "gammabussa" og Arne Vidar.

:smiley:

Strålende hjelp. Jeg kommer tilbake når jeg har montert (laget hull og festet) turtelleren! Er forresten litt usikker på om jeg skal lage hull, eller montere den med en instrumentholder. Har tittet litt etter instrumentholdere, men finner kun i std størrelse 52mm. Dere har vel ikke peil på hvor jeg kan skaffe holder til denne turtelleren? 70mm tror jeg den var...

Jeg tenkte evt på holder som kan settes ovenpå "dashbord"... Heter kanskje ikke det på båt, men dere skjønner sikkert -)

Har du den orginale omc kontrollboksen (både hvit med sort arm og helt sort) skal det være uttak for tuteller på den. Rett på undersiden av nøkkelen skal det stikke ut en gummisak, det er en hette du kan dra av, slik at en 3-pins kontakt kommer fram. Jording, signal til turtelleren, og tenningsstrøm. Er ikke helt sikker på hvilke som er vilke av de, kan se om jeg kan få tatt en titt på min.

Man skal egentlig ha en kontakt og sette inn, men jeg tok kun en vanlig ledning, der jeg fortinnet endene på den (så de skulle bli stive + at ikke de skal irre så)

og satt de rett inn... Tredde så gummihetta på igjen. Har fungert utmerket i hele sommer.

Strålende, skal demontere kontrollen (ja, den er org OMC - sort og hvit), og se om denne pluggen/ledningene ligger inni. Kan hende forrige eier ikke har hatt turteller montert og muligens lagt ledningene inni, penere det enn at de bare ligger og slenger. Tar en titt senere idag :-)

Japp, jeg skjønte det tidligere idag. Fant gummihetta, og dro den ut. Der var det som du sier, en kobling ja :-) Har fått tak i org omc kabel som passer i den, og som er til å koble rett i turtelleren. Takk for info. Men, nå viser det seg at turtelleren som jeg har anskaffet brukt, kun er til innenbordsmotorer... Det mottar vist signal på en annen måte, eller det er annerledes signal på innenbords kontra outboard.... Det samme sier de som selger disse nye (Faria turteller).

http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?...=47&pid=627

De som selger de, har en versjon for innen- og en for outboard. Fantastisk ikke sant :headbang:

Da er jeg like langt... Meget fornøyd med utseende på denne, og at det er timeteller i tillegg. Koster 978,- på RT FRITID, fikk min for 450 brukt (ser ut som ny). Men, passer den ikke så passer den ikke...

Må tygge litt på hva jeg gjør videre.

Noen som vet forskjellen på signalene fra in- /outboard?

Tor.

Edited by Viking. (see edit history)

Akuratt nå har (hadde kanskje?) de salg på maritim, der får du en turteller med samme farge som den du selger til samme prisen som en standard sort en. Benytta sjangsen og kjøpte meg turteller knopmåler og voltmeter for et par uker siden.

Noen som vet forskjellen på signalene fra in- /outboard?

først og fremst at inboard er 4-takt og outboard ofte er 2takt, som tenner dobbelt så ofte som 4T. I tillegg er det enkelte 2-taktere som bare har 1 coil, slik at det gnistrer på alle pluggene hver gang en sylinder tenner. Mest vanlig på 2-syl. motorer.

Såvidt jeg har skjønt så er de fleste turtellere til 2taktere lagd for å kobles på lyssspolen. Denne har da et poltall som da må være innstilt på det samme på turtelleren for at den skal regne riktig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hett tips CSVIRUS, skal ta en sjekk med det samme. Men, hadde de samme prisene på nett som i butikken tro?

Tor.

Thanx, men jeg så en turteller lik den jeg har, bare til outboard ( som jeg trenger ) , på markedet her. Har sendt en epost til han som selger den, men ikke hørt noe ennå...

Avventer litt til jeg evt har fått noe svar derfra. Ligger her: LINK

Prisen er litt drøy, men sånn er det. Man setter jo det man ønsker, så blir man vel muligens enige om noe :-) :smiley:

ok, skal gjøre det. :-)

Vi ble enige om en pris, en del under prisforlangende :smiley: fornøyde begge to :-)

Så, da er det bare å sitte å vente på postmannen :-)

• 2 weeks later...