Jump to content

Eldre bøker om langseiling?

Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

En saga i blått, skrevet av Erik Torjusen.

Kan kjøpes her!

Og jeg knabber teksten fra siden ;

1. august 1995 setter to unge gutter kursen ut av Byfjorden i Stavanger. I sin 28 fot store seilbåt vil de forsøke å seile jorden rundt. Med minimalt av seilerfaring, men med desto større iver, entusiasme og pågangsmot, kaster de seg uredd ut i eventyret.

Skrevet av Erik Torjusen..

Prøv bøkene til Tristan Jones, særlig "The Incredible Voyage", hvor han i løpet av en 6 år lang tur blant annet seiler på Dødehavet i Israel, blir skutt på i Rødehavet, trekker båten opp til Titicacasjøen oppe i Andesfjellene for deretter å seile ned absolutt hele Amazonas. Jeg tror du skal lete lenge etter en langturseiler som har opplevd mer enn ham.

Du finner mer om han og bøkene hans her.

Og så har du bøkene til Patrick O´Brian som i 19 bind følger en kaptein i denn engelske marine i og rundt napoleonskrigen. Mye sjøsprøyt (og kruttrøyk) i de bøkene. Men noen egentlige langseilingsbøker er de vel ikke, selv om de seiler både til sydishavet og det fjerne østen stadig vekk. De første 10 er oversatt til norsk og nye kommer til etterhvert. Jeg er som du skjønner hekta. Master and commander er den første.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Med "Ormen Stutte dit peppern gror", Sorgenfri, jeg vil foreslå en tur på biblioteket der kan du være heldig å finne en del.

Det er en ganske så mange når du begynner å lete litt. Lykke til.

Jeg hadde flaks en gang jeg var innom biblioteket i Brevik, det skulle legges ned, så bøkene ble solgt for 10kr pr stk. Det maritime hjørnet ble mitt for noen få hundre kroner.

Her kommer jo mange gode forslag :smiley:

Jeg bruker søke etter eldre utgåtte bøker på http://www.antikvariat.net/

Her er mulighet til å finne bøker som ikke er å få lenger. (Må bare vite hvilke bøker jeg skal lete etter :wink: ) Blant annet fikk jeg tak i Colin Archer, skøytene og lystbåtene som er en bok jeg har lett etter lenge!

Ville bare tipse om det i tilfelle det er noen som ikke vet om dette.

Ellers er jeg også innom http://www.flyt.no/ som nytrykker eldre bøker om seiling. Genialt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...