Jump to content

Led-Dekkslys

VortexSurfer

Recommended Posts

Heisann folkens...

Var ute på Hvaltokt i går ettermiddag, og fikk da fra min bedre halvdel klar melding om at her måtte det monteres dekkslys for hennes bruk (Hun er forsker) slik at hun kan ha kontrroll over utstyret bak i båten der hun holder til.

Det hun driver med er opptak av lyd og id-fotografering,dermed blir det en del kabler og slikt som er vanskelig å se med bare lanternelyset som dekkslys :nonod:

Tenkte derfor med en gang i retning LED da disse krever lite strøm og gir mye lys, men jeg har per dags dato ikke klart å finne komplette dekkslys av denne typen :cryin:

Betyr dette at man må kjøpe løse LED`s og lage noe selv?? Noen med erfaringer her? Eller vet noen hvor man kan finne noe brukandes til dette formålet?? Linker??

På forhånd takk,og fortsatt god helg :cheers:

Vortex Surfer, det finnes ferdige LED-lys. I rustfritt og med fint design.

Etpar spørsmål først: Er du ute etter en slags ledelys? Som lyser opp akterdekket svakt slik at du (hun) ser hvor kabler og dibedutter ligger?

Eller snakker vi om kraftigere, direkte arbeidslys?

Edited by Svenning (see edit history)

Du kan jo kikke litt her. Hella er vel også store på LEDs

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Vortex Surfer, det finnes ferdige LED-lys. I rustfritt og med fint design.

Etpar spørsmål først: Er du ute etter en slags ledelys? Som lyser opp akterdekket svakt slik at du (hun) ser hvor kabler og dibedutter ligger?

Eller snakker vi om kraftigere, direkte arbeidslys?

Heisann og takk for kjapt svar :smiley:

Det er vel i hovedsak snakk om ett arbeidslys her som er tenkt montert i Bøylen bak i båten, dvs i underkant av Radaren på bildet her:

DSC00034.jpg

Som du ser så er det ikke snakk om store plassen,men da vi ligger i ro uten motoren i gang i flere timer av gangen så hadde LED vært å foretrekke grunnet dens lave strømforbruk :yesnod:

Håper dette var litt oppklarende, og igjen takk for kjapt svar :cheers:

Du kan jo kikke litt her. Hella er vel også store på LEDs

Joda Hella har mye fint de og,men er i første omgang ute etter noe som er ferdig og bare til og montere rett på plass uten for mye arbeid :yesnod:

Uansett,takk for kjapt svar :cheers:

Edited by VortexSurfer (see edit history)
Da må vi nok lete litt videre. Lanterne-lys, downlights og ledelys er vel de mest utbredte LED-aplikasjonene. Kanskje 12V Halogen er mere aktuelt?

Joda Halogen kan vel være aktuellt,men trekker ikke disse også en del watt??

Igjen,takk for svar :cheers:

Du har kanskje tenkt å montere en slik sak under targabøylen? :smiley: (Antagelig bør du rigge til litt skjerming så du ikke skaper forvirring for andre båter, men det burde være en smal sak å snekre til.

En enklere løsning er antagelig er par LED arbeidslamper fra Clas Ohlson. Også disse bør nok skjermes litt, men de er lettere å rigge opp og ned enn en lang list. Bruker slike i båten selv, og er veldig fornøyd helt fram til jeg mister en i dørken. Det er ikke verdens mest solide plastprodukter, men heller ikke så dyre.

Du har kanskje tenkt å montere en slik sak under targabøylen? :smiley: (Antagelig bør du rigge til litt skjerming så du ikke skaper forvirring for andre båter, men det burde være en smal sak å snekre til.

En enklere løsning er antagelig er par LED arbeidslamper fra Clas Ohlson. Også disse bør nok skjermes litt, men de er lettere å rigge opp og ned enn en lang list. Bruker slike i båten selv, og er veldig fornøyd helt fram til jeg mister en i dørken. Det er ikke verdens mest solide plastprodukter, men heller ikke så dyre.

Heisann,ja nå begynner vi å nærme oss :yesnod:

Den første der ser jo helt grei ut,men tror ikke det er noe å satse på som ett stasjonært lys...eller :confused:

Men jeg studerte siden litt bedre og fant disse:

F412-trio.jpg

Data:

Specifications:

# LED Type: 4 each 1 watt White Luxeon

# Input Power: 10.5 - 14.8 Volts DC

# Current Consumption: 530mA @ 11.8 vdc

# Light Output: 60 Lumen/Square Foot; 60 Foot Candles; 650 Lux

# Estimated Watt: 30 watts light output

# Output Pattern: 110° Full Flood or 10° Spot

# Life Span: 60,000 hours

# Environment: Indoor or Out door

# Working Temperature: Min -40° F; Max +130° F

# Mounting: 1/2" Pipe thread with jam nut

# Warranty: One (1)Year Residential Use; 120 daysCommercial Use

Enclosure:

# Finish: Chip and fade resistant poly powder coat

# Housing: Precision die cast aluminum, gray color

# Lens Gasket:. High temp tubular silicone

# Lens: Thermal tempered shock resistant glass. Optional poly carbonate lens

Pris med Trafo 263 USD

eller denne:

F61224.jpg

Data:

Specifications:

# LED Type: 6 each 1 watt White Luxeon

# Input Power: 11.8 - 29 Volts DC

# Current Consumption: 630mA @ 11.8 vdc; 540mA @ 14.2vdc; 330mA @ 24.0vdc

# Light Output: 70 Lumen/Square Foot; 70 Foot Candles; 753 Lux

# Estimated Watt: 40 watts light output

# Output Pattern: 110° Full Flood or 10° Spot

# Life Span: 60,000 hours

# Environment: Indoor or Out door

# Working Temperature: Min -40° F; Max +130° F

# Mounting: 1/2" Pipe thread with jam nut

# Warranty: One (1)Year Residential Use; 120 daysCommercial Use

Enclosure:

# Finish: Chip and fade resistant poly powder coat

# Housing: Precision die cast aluminum, gray color

# Lens Gasket:. High temp tubular silicone

# Lens: Thermal tempered shock resistant glass. Optional poly carbonate lens

Pris med Trafo 306 USD

Prisen er vel kanskje litt høy,men det koster vel uansett litt om man skal ha noe litt utenom det vanlige :yesnod:

Synes i allefall disse lysa ser skikkelig gjennomførte ut,og jeg betaler heller litt ekstra for noe som funker enn en brøkdel av dette for noe Chlas Ohlson greier som streiker midt ute i Vestfjorden i -20 :wink::yesnod:

Igjen tusen takk for svar og kjempelink :cheers:

Flere svar/linker mottas med takk :smiley:

LED lys har jeg også lakt inn på forskjellige steder i båten. Under dekkene (når noe skal finnes), og i motorkassa. Pluss kartlampe. Kjøpte de fra LED shop Norge som har egen nettside. Det var bra service, og alt funka veldig bra.