Jump to content

Hva Er Dette?

roaldbj

Recommended Posts

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Noen som vet?
Ja :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Flott SveinHa, da legger jeg ut et bilde jeg fikk fra Jørg.

Jeg har brukt langt tid på å modifisere dynamoene mine.

Det er godt å få fin informasjon fra Jørg.

Bildet viser hvor jeg lodder inn feltkabel til børstene på dynamoen.

Klarere kan det ikke vises. Tusen takk Jørg.

dynamojoerg1.jpg

Det er godt å få fin informasjon fra Jørg.

Bildet viser hvor jeg lodder inn feltkabel til børstene på dynamoen.

Klarere kan det ikke vises. Tusen takk Jørg.

Litt avsporing. Denne prosessen har jeg også vært gjennom. Rådførte meg flere ganger med Jørg pr. e-post. Han loset meg gjennom hele greien på en betryggende måte, spesielt ved delingen av dynamoen (hang på lageret) og fjerning av det tidligere ledningsopplegget på billig-releet. Veldig god service.

PDARen med dioder fungerer veldig bra. Må følge med på drivreima om den blir slitt, men så langt går det greit.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

• 2 uker senere...
Hva er dette?

Hva betyr ordet/uttrykket ”bestikk”?

a. å bestikke hundevakten, for å få den beste vakta selv

b. et sted for eller loggførsel av fartøyets tilbakelagte distanse

c. fartøyets skaffetøy

Her er både b og c riktig.

Den tiden jeg var kokekyndig maskinassistent, som etter hvert ble godt kjent på kysten, sto jeg mange ganger i bestikken (et rom bak bak styrehuset) og tok ut kurs i kartet. Og da jeg var i marinen, brukte jeg bestikk når jeg skaffet.

Perfekt svar.

Jeg har tenkt å bytte ut selve strammeskruen med "svart" umbraco-bolt. Har forstått at de "svarte" boltene har større bruddstyrke.

Kan noen si noe om forskjellen i bruddstyrke mellom vanlig boltestål og svart boltestål?

Perfekt svar.

Jeg har tenkt å bytte ut selve strammeskruen med "svart" umbraco-bolt. Har forstått at de "svarte" boltene har større bruddstyrke.

Kan noen si noe om forskjellen i bruddstyrke mellom vanlig boltestål og svart boltestål?

Ingenting. Det er ikke fargen det kommer ann på, men nummeret på toppen av hode på bolten.

Legger til linken til Tingstad sin moment beskrivelse der du kan sjekke opp tiltrekkningsmomentet på hver enkelt bolt.

Tingstad tilrekknongsmoment Pdf

Ronny Blørstad

90990434

http://www.ksmv.no/historie.htm

Perfekt svar.

Som RonnyB sier er det ikke fargen som teller.

Skruer og bolter kommer i fastehsklasser som 4.6, 8.8, 10.9, 12.9

Det første tallet indikerer bruddspenningen, det andre indikerer hvor stor flytegrensen er i forhold til bruddspenningen.

Eksempel: Fasthetsklasse 10.9: Bruddspenning 1000 MPa (=1000 N/mm2), flytespenning 90% av bruddspenningen.

Vanlig god sekskantbolt er som regel 8.8. Unbrakoskruer er 10.9 eller bedre for at hodet med innvendig sekskant ikke skal sprenges av nøkkelen.

Svarte bolter er ubehandlet. Blanke bolter er forsinket. Vanligvis varmforsinker en ikke 10.9 eller 12.9 fordi stålet ikke har godt av oppvarmingen.

Ved bruk av høyfaste bolter er det spesielt viktig med riktig tilsetningsmoment da stålet ikke har så utpreget flytegrense. Det hender at bolthodene ramler av ved tilsetting av Unbrakoskruer.

Dersom en ikke har behov for spesielt stor styrke er det sikrest å bruke 8.8 med utvendig sekskant. 4.6 er noe søl som lett kliner seg.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Askeladden Commuter 11?

Det er riktig. I nedkant av bilde kan man skimte en rustfri bøyle. Jeg må si jeg lurte veldig på hvorfor den er der. Er ikke lett å komme til når båten er på vannet. Er kanskje en overlevning fra mindre modeller.

mvh Knut Erik

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...