Bømlafjord Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 Ben Sin skrev: Hva er dette? Ja, jeg ser hva det står på den, men hva gjør den? Ben Sin Er nok en elektrisk sink som hindrer tæring. Sitér dette innlegget Link to post
Jandus Svart 31.Desember.2007 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2007 ec3 skrev: brusi Dette er flensen på et zf vgir Bravo i vor tilfælde hedder gearet HS 63 VE Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Hva er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 20.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Oljesugepumpe? Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Det ble et vel stort bilde, men ja...det er oljesugepumpe påmontert motor, med slange helt ned. Veldig rask og grei å betjene, uten oljesøl. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 31.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2008 Er det noen som kan svaret på denne saken ? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Noen som vet? (Tips - jeg har vært opptatt av dette tidligere). Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 roaldbj skrev: Noen som vet?Ja Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
roaldbj Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Flott SveinHa, da legger jeg ut et bilde jeg fikk fra Jørg. Jeg har brukt langt tid på å modifisere dynamoene mine. Det er godt å få fin informasjon fra Jørg. Bildet viser hvor jeg lodder inn feltkabel til børstene på dynamoen. Klarere kan det ikke vises. Tusen takk Jørg. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) roaldbj skrev: Det er godt å få fin informasjon fra Jørg. Bildet viser hvor jeg lodder inn feltkabel til børstene på dynamoen. Klarere kan det ikke vises. Tusen takk Jørg. Litt avsporing. Denne prosessen har jeg også vært gjennom. Rådførte meg flere ganger med Jørg pr. e-post. Han loset meg gjennom hele greien på en betryggende måte, spesielt ved delingen av dynamoen (hang på lageret) og fjerning av det tidligere ledningsopplegget på billig-releet. Veldig god service. PDARen med dioder fungerer veldig bra. Må følge med på drivreima om den blir slitt, men så langt går det greit. Redigert 6.Mars.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Motordoktoren Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 nimbuster skrev: Hva er dette? Hva betyr ordet/uttrykket ”bestikk”? a. å bestikke hundevakten, for å få den beste vakta selv b. et sted for eller loggførsel av fartøyets tilbakelagte distanse c. fartøyets skaffetøy Her er både b og c riktig. Den tiden jeg var kokekyndig maskinassistent, som etter hvert ble godt kjent på kysten, sto jeg mange ganger i bestikken (et rom bak bak styrehuset) og tok ut kurs i kartet. Og da jeg var i marinen, brukte jeg bestikk når jeg skaffet. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) Til Power, wankelmotor med 4 rotorer Redigert 15.Mars.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Dette er et produkt produsert av et medlem her på båtplassen. Noen som vet hva det er? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Dynamo justering Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Perfekt svar. Jeg har tenkt å bytte ut selve strammeskruen med "svart" umbraco-bolt. Har forstått at de "svarte" boltene har større bruddstyrke. Kan noen si noe om forskjellen i bruddstyrke mellom vanlig boltestål og svart boltestål? Sitér dette innlegget Link to post
RonnyB Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 roaldbj skrev: Perfekt svar. Jeg har tenkt å bytte ut selve strammeskruen med "svart" umbraco-bolt. Har forstått at de "svarte" boltene har større bruddstyrke. Kan noen si noe om forskjellen i bruddstyrke mellom vanlig boltestål og svart boltestål? Ingenting. Det er ikke fargen det kommer ann på, men nummeret på toppen av hode på bolten. Legger til linken til Tingstad sin moment beskrivelse der du kan sjekke opp tiltrekkningsmomentet på hver enkelt bolt. Tingstad tilrekknongsmoment Pdf Sitér dette innlegget Ronny Blørstad 90990434 http://www.ksmv.no/historie.htm Link to post
NilsPils Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) roaldbj skrev: Perfekt svar. Jeg har tenkt å bytte ut selve strammeskruen med "svart" umbraco-bolt. Har forstått at de "svarte" boltene har større bruddstyrke. Kan noen si noe om forskjellen i bruddstyrke mellom vanlig boltestål og svart boltestål? Som RonnyB sier er det ikke fargen som teller. Skruer og bolter kommer i fastehsklasser som 4.6, 8.8, 10.9, 12.9 Det første tallet indikerer bruddspenningen, det andre indikerer hvor stor flytegrensen er i forhold til bruddspenningen. Eksempel: Fasthetsklasse 10.9: Bruddspenning 1000 MPa (=1000 N/mm2), flytespenning 90% av bruddspenningen. Vanlig god sekskantbolt er som regel 8.8. Unbrakoskruer er 10.9 eller bedre for at hodet med innvendig sekskant ikke skal sprenges av nøkkelen. Svarte bolter er ubehandlet. Blanke bolter er forsinket. Vanligvis varmforsinker en ikke 10.9 eller 12.9 fordi stålet ikke har godt av oppvarmingen. Ved bruk av høyfaste bolter er det spesielt viktig med riktig tilsetningsmoment da stålet ikke har så utpreget flytegrense. Det hender at bolthodene ramler av ved tilsetting av Unbrakoskruer. Dersom en ikke har behov for spesielt stor styrke er det sikrest å bruke 8.8 med utvendig sekskant. 4.6 er noe søl som lett kliner seg. Redigert 15.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
roaldbj Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Er det noen som kan si hva dette er og på hvilken båt dette er plassert? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Et Bruce anker av fin stål kvalitet. Kan det være plassert i baugen på en Nordwest? Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
roaldbj Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Korrekt. Det er et bauganker. Men jeg har lyst til å avvente litt med å opplyse på hvilken båt det er plassert på. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Mener å huske det var en Riva. På årets Sjøen for alle. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
bjoris Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 roaldbj skrev: Korrekt. Det er et bauganker. Men jeg har lyst til å avvente litt med å opplyse på hvilken båt det er plassert på. Askeladden Commuter 11? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
lippert Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 bjoris skrev: Askeladden Commuter 11? Det er riktig. I nedkant av bilde kan man skimte en rustfri bøyle. Jeg må si jeg lurte veldig på hvorfor den er der. Er ikke lett å komme til når båten er på vannet. Er kanskje en overlevning fra mindre modeller. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
roaldbj Svart 19.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Commuter 11 synes jeg var svært forseggjort. Til og med baugankeret var orginalt - så langt jeg kunne se. Jeg lurer på hvordan båten går i sjøen. Dette er vel den største båten Askeladden har produsert? Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Commuter 11 er fin (og den største båten til Askeladden ja, faktisk veldig mye større). Utfordringen for å selge denne båten er prisen. Man får vel en godt utstyr SWIFT 42 til samme prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.