Jump to content

Mulig å reparere løftesylinder på påhenger?

PerGunnar

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er mulig å reparere/overhale løftesylinderen på en påhengsmotor :lol:

Har en 40hk Evinrude (1990 modell) hvor løftesylinderen ikke fungerer. Problemet er vel at det ikke skapes særlig trykk inne i sylinderen når motoren slippes ned, noe som gjør at det blir veldig tungt å dra opp motoren igjen (nesten tomannsjobb).

Når motoren slippes ned høres en "squirt" lyd når den er nesten nede, og da mistes vel trykket i sylinderen.

På toppen av sylinderen er det "feste" for fastnøkkel (type stor...), så den kan nok åpnes. Spørsmålet er bare om man får kjøpt deler for å fikse den.

Ny sylinder koster 4.000 - 5.000, så det frister ikke akkurat å kjøpe ny heller.

Hei!

Uten på noen som helst måte å utrope meg til ekspert -  men feilen må vel ligge i en av disse mulighetene(?):

1. for lite hydraulikkolje

2. slitt pakning i sylinderen

3. defekt hydraulikkpumpe

(- for sylinderen er vel hydraulisk drevet med en elektromotor som driver hydraulikkpumpa? Slik er det i hvert fall på Mariner'n min.)

Hilsen Arvid_A

(- for sylinderen er vel hydraulisk drevet med en elektromotor som driver hydraulikkpumpa? Slik er det i hvert fall på Mariner'n min.)

Hei Arvid_A!

Tror mest på 2. Slitt (defekt) pakning.

Det er ingen hydraulikkpumpe inne i bildet her. Når motoren presses ned skapes et trykk inne i sylinderen. Når den er nede låses den der (spak med vire til sylinderen styrer dette). Når motoren skal opp igjen skyves spaken i riktig posisjon, og sylinderen hjelper til med å presse motoren opp.

Løftesylinderen kan sammenlignes med en støtdemper på bil. Sett deg på framskjermen, og demperen presses sammen. Hopp av, og demperen går ut igjen... :lol:

Det blir vel til at jeg skrur opp og ser. Venter til helga for å se om flere har noen tips. Snakket med en reparatør, som sa at dersom den kan skrus opp kan den sikkert repareres. Men helt sikker var han selvsagt ikke...

Hei igjen!

Jeg begynte jo med en gang å tenke "hydraulisk trim/tilt", vet du  :lol:.

Det du forklarer høres mer ut som en slags mekanisk "spiralfjær"-løsning(?). Kanskje "squirt"et du hører, rett og slett betyr knekt/rusta fjær? Jeg vil tro at løsningen ligger i å få løsnet toppen på sylinderen slik at du får oversikt over "innmaten".  

Det var da en utrolig delepris for ny sylinder! Jeg tror jeg ville tatt en telefon til Ravns Garage - se link nedenfor. De forhandler egentlig Mercury/Mariner, men har mye rart liggende av brukte deler.

Lykke til!

Arvid_A

Jeg tror jeg har en liggende som du kan få billig. Skal sjekke i dag.

Er det noen som vet om det er mulig å reparere/overhale løftesylinderen på en påhengsmotor :wink:

Har en 40hk Evinrude (1990 modell) hvor løftesylinderen ikke fungerer. Problemet er vel at det ikke skapes særlig trykk inne i sylinderen når motoren slippes ned, noe som gjør at det blir veldig tungt å dra opp motoren igjen (nesten tomannsjobb).

Når motoren slippes ned høres en "squirt" lyd når den er nesten nede, og da mistes vel trykket i sylinderen.

På toppen av sylinderen er det "feste" for fastnøkkel (type stor...), så den kan nok åpnes. Spørsmålet er bare om man får kjøpt deler for å fikse den.

Ny sylinder koster 4.000 - 5.000, så det frister ikke akkurat å kjøpe ny heller.

Ta en telefon til Hilmarsen på: www.baatmotor.com

Han kan svare på det meste ang dette.

Hjulpet meg mange ganger.

Lykke til

Har vært i kontakt med Hilmarsen, men han mente det var vanskelig å overhale en løftesylinder. Men han skulle undersøke om kunne skaffe meg en til en rimelig pris, så vi får se hva det blir til.

beach_craft_36: Jeg er selvsagt interessert i å høre fra deg dersom du har en liggende også... :wink:

Takk for alle innspill.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...