Jump to content

Bryterpanel for div. 220 V-forbrukere


nimbuster

Recommended Posts

Jeg tenkte å legge opp et bryterpanel på akterdekk, eller inne i et skap på akterdekket. Der kunne jeg tenke meg av/på-brytere for 220-volts kolbe i varmtvannstanken og 220 Volts batterilader(e). Syns det er tungvint å være avhengig av å entre motorrommet, og flytte på bord og stoler for å koble ut/inn disse. Spesielt på våren og på høsten melder dette problemet seg, for da brukes jo ofte oppvarming i form av oljeovner og vifteovner fra landstrømsinntaket. Med andre forbrukere tilkoblet kan uttaket bli for stort.

 

Noen som har ideer til gode egnede maritime brytere/bryterpanel? Eller forslag til løsninger?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruker vanlig sprutsikker 2-polet bryter hos meg. Står inne i et skap. http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...;name=Produkter

Alternativt kunne man bruke rele styrt med 12V via brytere kanskje?

Eller trådløs fjernstyring, forutsatt tørr monteringsplass. http://www.elko.no/wsp/elko_nor/webon.cgi?...NTENT_ID%20desc

:smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor det er mulig å kjøpe det opplegget jeg har ombord.

Her viser jeg et bilde av brytere for 4 forskjellige 220 volts kurser ombord.

I prinsippet kan systemet på denne innfellingsenheten håndtere 8 forskjellige og uavhengige 220 volt opplegg.

AC meteret viser forskjellig informasjon som Hz, Volt, og Ampere.

Jeg har kontrollert alle tre målinger med presisjoinsmåleapparat, og blitt overrasket over hvor bra BEP systemet måler.

 

brytereombord.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg registrerte faktisk ikke svarene deres før nå, for jeg fant BEP bryterpaneler for få minutter siden, og tenkte å legge ut bilder av dem her. Da jeg gikk inn her, hadde jo dere allerede gjort jobben for meg. Fant et som passet meg, et panel med 3 brytere...dyre men ser veldig bra ut. Har nå bestilt det hos Aktiv Marin i Lillestrøm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

<<<<<<<<

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I tilfelle noen kan bistå her inne....

 

Jeg har nå mottatt BEP bryterpanel fra Aktiv Marine i Lillestrøm.

 

Det ser nesten ut slik som roaldbj sitt ovenfor, men med 3 brytere og ingen målere etc. Men jeg lurer....og tenkte ikke akkurat på et slikt panel da jeg bestilte det. Dette panelet er jo et såkalt circuit breaker, eller strømkretsbryter. Dvs dersom en overbelastning eller kortslutning skjer i kretsen, vil bryteren slå ut. Det er vel egentlig bare en enklere form for en vanlig sikring, men her slår du over bryteren igjen i stedet for å skifte sikring. Den fungerer som et landsstrømsanlegg med en slik bryter for hvert stikkontaktkontaktpunkt.

 

Jeg føler vel at det blir litt smør på flesk, i og med at jeg har slike strømkretsbrytere på landstrømsanlegget ombord, og hvis jeg skal føre en kabel derfra og til det nye brykterpanelet vil strømkretsen møte enda en kretsbryter.

 

Kan jeg like gjerne bruke dette panelet?

 

Hva mener "ekspertene" her? Dernest selv oppkoblingen.....

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men kan litt om hvorledes mitt BEP system virker. Det er fire 220 linjer med automatsikring på desse. Jeg tror sikringene er på 8 A på hver av disse. Det er lurt at du sjekker sikringene på ditt BEP panel. Jeg har eksempelvis separate linjer for hhv batterilader, varmvannstank, uttak av stikk i cabin og "utilities (motorrom, stuerom). Hovedinntakssikringen hos meg er 40 A og jeg har jordvernbryter på 30 mA. Du har trolig ikke jordvernbryter på ditt BEP-panel og bør derfor ha det i tillegg. Jeg vet ikke om du på ditt BEP-panel kan styre pluss 12 volt tilkobling til startbatterier og forbruksbatterier? Jeg har i tillegg mulighet for fjernkontroll av minus 12 volt, noe som fjerner all tilkobling av strøm ombord til 12 voltsforbrukerene, med unntak av alarm, 4 voltmetre og AIS sender. Disse står på kontinuerlig, men trekker relativt lite strøm.

 

jordvernbryter.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...