cadtek Startet 4.November.2007 Link til dette innlegget Startet 4.November.2007 Skal kjøpe min første båt og har to tilbud jeg vurderer. Er det noen her som kan hjelpe til med valget. Båtene det står mellom er en Viksund 880 Frontier med saltvannskjølt Yanmar 3QM30 33hk 81 mod. med timeteller på 2280 timer, i god stand, ligget på land hver vinter, og en Kragerø 26 med ferskvanskjølt perkins 4.108 48hk 80 mod. uten timeteller, i god stand, ligget i saltvann siste 9 vintrene. Hva kan jeg gi for en av disse, og hvem ville dere valgt? Sitér dette innlegget Link to post
Ero Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Er båtene annonsert på nettet? Har du i tilfelle linker til annonsene? Ikke så lett å vurdere spørsmålene du stiller uten noe mer informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 ...Viksund 880 Frontier med saltvannskjølt Yanmar 3QM30 33hk 81 mod. med timeteller på 2280 timer... Jeg er veldig usikker på om jeg ville ha valgt en saltvannskjølt motor (med så mange timer). Jeg har en kompis med en slik en og han har hatt masse problemer på grunn av tæring. Men utover det så synes jeg at Viksund'en er en super snekke. Men lykke til uansett, det å finne nyebåten er jo alltid kjempemorsomt og spennende. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
VannTro Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Jeg hadde en Viksund 27 Culumbi med 3QM30, begge to fra 1979. Solgte i 2000. Jeg vet ikke hvordan det gikk med motoren for båten havnet på Færøyene (Torshavn), men det jeg vet er at motoren vår helt fantastisk den tiden jeg hadde båten (1979-2000). Den har en svakhet og det er selvfølgelig eksosbendet i støpejern, men her finnes det nå alternativer i syrefast. Når det gjelder å kjøpe en såvidt gammel motor med saltvannskjøling så må jeg dessverre, selvom jeg skriver bare skryt om motoren si: Styr unna !!! :nono: Disse motorene har relativt tynt utvendig gods i kjølekanalene(jeg glemte å tappe ned den ene siden av blokka en vinter og der sprakk det så jeg vet godstykkelsen som var igjen på min motor i 1998), så en 26 år gammel Yanmar 3QM30 med saltvannskjøling har ikke mange årene igjen, for ikke å si månedene før den er lekk som ei sil Legg ut link til båtene da vel, er de i bra stand så vil jeg si 200.000 er normalt, men 150.000 et godt kjøp...for Viksund`n og får du den for 150.000 kan du jo vurdere en brukt motor å putte inn. Du får i hvert fall en av de mest solide båtene som er laget, med utrolige sjøegenskaper. (Selv liker jeg IKKE Kragerø 26, ser ut som ei padde som noen har glemt å gi fribord) Redigert 5.November.2007 av Sundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hydrox Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Henger meg på de andre her og sier. "Styr unna saltvannskjølt....!!!!!" Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 vet om en kragerø 26 med vp 31 motor , ca 100 lapper .. litt fix må påregnes. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gismo Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Skal kjøpe min første båt og har to tilbud jeg vurderer. Er det noen her som kan hjelpe til med valget. Båtene det står mellom er en Viksund 880 Frontier med saltvannskjølt Yanmar 3QM30 33hk 81 mod. med timeteller på 2280 timer, i god stand, ligget på land hver vinter, og en Kragerø 26 med ferskvanskjølt perkins 4.108 48hk 80 mod. uten timeteller, i god stand, ligget i saltvann siste 9 vintrene. Hva kan jeg gi for en av disse, og hvem ville dere valgt? Har ikke så god greie på dette med motorer, men ett råd vil jeg hvertfall gi. Tenk nøy etter hva slags båt du vil ha, og hvor mye du er villig til å gi. Hvor mange er det som skal være med? Med barn og overnatting, da ville jeg hatt aktercabin..... Vi, som er far,mor og to barn på 7 og 3 år har en Årø 28 ft med aktercabin og dobbelseng og køyeseng i forcabin. Perkins motor på rundt 50 hk. Denne er vi kjempefornøyd med. Den eldste jenta har mesteparten av aktercabinen for seg selv og kan ha sine ting der. Men en liten krok er reservert får lekene til gutten på 3. Det ligger en båt tilsalgs på finn som jeg kjenner veldig godt og kan anbefale, den har en pris på 300.000. Sitér dette innlegget Link to post
cadtek Svart 5.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Her er noen bilder av båtene. Kan få kjøpe dem for 100 lapper. Redigert 5.November.2007 av cadtek (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 Jeg hadde helt klart gått for Viksund'en, og byttet til en ferskvannskjølt motor. Kragerø'en er ikke min type båt, men det er jo meg da... TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Leifer`n Svart 5.November.2007 Link til dette innlegget Svart 5.November.2007 (redigert) Helt enig med TrondT,, ville heler ikke hatt Kragerø båt. Da hadde jeg nok valgt den andre. Men det er jo masse båt til salgs nå for en grei pris da, så jeg ville vel ikke stresset med å kjøpe en av di 2 båtene før jeg hadde kikket litt på forskjellige båter. Redigert 5.November.2007 av DACAPO-9000-HT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Jeg har tidligere hatt en Kragerø 26 (solgte i september), men av en litt annen type en den du tenker på. Kragerøen er "fin" den, men det er nok tenkt mer på innvendig størrelse og komfort enn form og farge. Peneste båten på sjøen er det ikke, men funksjonell og solid. Viksunden kjenner jeg ikke til, men såpass gammel saltvannskjørt er vel litt skummelt. Perkins, derimot, er vel noe som må i bilpressa for å slutte å fungere, samt at det er tilgang til billige deler fra "www.okonomideler.no". Angående Kragerø : Mange er hjemmestøpt og hjemmesnekret. Mye forskjellig håndtverk i utførelse. Gå over og gjør deg en formening og hva du bør korrigere. Glassfiberen er ikke så lett å sjekke, men se etter så godt du kan. Vi hadde vår Kragerø i 3 meters bølger (sidesjø, over Sekken). Båten hadde ingen problemer i det hele tatt, men skipperen (meg selv) valgte å utsette panikken til vi kom over til Hvaler ! /Are Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 (redigert) Skal kjøpe min første båt og har to tilbud jeg vurderer. Er det noen her som kan hjelpe til med valget. Båtene det står mellom er en Viksund 880 Frontier med saltvannskjølt Yanmar 3QM30 33hk 81 mod. med timeteller på 2280 timer, i god stand, ligget på land hver vinter, og en Kragerø 26 med ferskvanskjølt perkins 4.108 48hk 80 mod. uten timeteller, i god stand, ligget i saltvann siste 9 vintrene. Hva kan jeg gi for en av disse, og hvem ville dere valgt? Sikkert greie båter, men send meg IM så skal du få flere bilder og informasjon av min med ferskvannskjølt Perkins 4.108 i meget god stand, som skal selges til våren. Nå kan vi event. diskutere vinterpris Brage Redigert 7.November.2007 av Brage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Jeg vil generelt bare si at det er veldig mye båt til salgs nå, og registrerer at mange ikke får solgt i det hele tatt. Dette resulterer i at de trekker salget. Dermed sier magefølelsen min at det kommer til å bli masse båter, enda fler enn den vanlige sesongtilpasningen, som legges ut til salgs til våren. Og det samtidig som jeg antar at det vil være færre potensielle kjøpere enn hva tilfellet har vært på mange sesongstarter tidligere. Og da bruker prisene og falle... Så dette er med andre ord ikke tiden for å forhaste seg angående båtkjøp. Du har en bekymring mindre om du ikke har noen båt i vinter, samtidig som det er flere båter tilgjengelig for prøvekjøring og synsing på sjøen til neste år. Men for all del, om både følelser og fornuft sier at her er et godt kjøp, så slå til. Ingenting irriterer mer enn det du ikke fikk gjort. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.