Jump to content

Cristec vs Ctek batterilader


Framtia

Recommended Posts

Hva sier ladeekspertisen om dette?

 

Min båt er utstyrt med en CRISTEC CPS2 (12V/25A) pdf. Jeg lurer på om denne er OK å ha tilkoblet på vedlikeholdsladning hele vinteren, eller om jeg heller skal montere inn en CTEK XS-25000 som jeg har liggende ubrukt i kjelleren (ble kjøpt til min forrige båt). Jeg vet i hvertfall at CTEK-laderen er godt egnet for slikt.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at CTEK'en er mye bedre egnet, men Cristec'en står nå en gang montert i båten. Så fremt denne er OK å ha tilkoblet vil jeg nok foretrekke å bruke den, men ikke hvis den skulle redusere levetiden på batteriene vesentlig. Synspunkter på om Cristec'en vil kunne medføre noe slikt er derfor av interesse. Side 29 i manualen omhandler ladeprogrammet, og jeg tolker dette som om at den bør takle vedligkeholdslading pdf-manual

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tror heller jeg ville satset på Ctek til vedlikehold.

Cristec'en sitt vedleikehold er 15% av I og det blir da 3,75A. Det mener jeg kan bli noe høyt. Alterativet er jo at du sjekker strøm og spenning når laderen har gått over til vedlikehold og vurderer det derfra. Dette er jo og avhengig av størrelsen på batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde cristec lader på min nåværende båt. Merket positiv forskjell da jeg flyttet den nærmere batteriene. Etterhvert skiftet jeg til en kraftigere lader av et annet merke. I din sun od 35 er vel batteriladeren montert ved kartbordet mens batteribanken er i akterkabinen på motsatt side av båten. Sjekk om ledningene egentlig er tykke nok til den avstanden slik at batteriene får det de skal ha. Tror cristec'en er ok, men c-tek er bedre.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Min båt ble levert ny i 2006 (jeg kjøpte den et år gammel), og allerede i år merket jeg at batteriene ikke hadde full kapasitet, kun etter kort tid sank spenningen ned under 11V ved bruk at varmer o.l. Jeg har derfor byttet ut alle batterier og satt inn et ekstra slik at jeg har 3 på forbrukssiden. Om problemene med batteriene kan skyldes tidligere bruk av Cristec-laderen vet jeg ikke. Svarene her gjør det i hvertfall fristende å koble til CTEK'en, har jo lite glede av den i kjelleren...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

---------I din sun od 35 er vel batteriladeren montert ved kartbordet mens batteribanken er i akterkabinen på motsatt side av båten. Sjekk om ledningene egentlig er tykke nok til den avstanden slik at batteriene får det de skal ha.

 

Hei ktpriv!

 

For å finne ut om laderen din er ok eller ikke til oppgaven, så er det viktig, som også Nemo nevner, - at du må finne ut hvordan det står til med ladespenningen under bl.a. "hoved ladingen" og ikke minst for ditt behov som du egentlig lurer på, - hvordan den oppfører seg når den har gått over til vedlikeholds lading.

 

Og det viktige er her å måle verdiene direkte på batteripolene, spesielt hvis laderen er plassert langt unna batteriene......., men som sagt du finner ut det meste om dette er godt nok og/eller om laderen er iorden etter spec'en, - bare ved å måle hva som skjer under de forskjellige lade-forløp.

 

Hvis du virkelig er interessert i å se om det er noe forskjell i virkemåte mellom de to laderne dine og samtidig garantert også lære mye "om strøm/lading i båt i praksis", så kan du jo bare koble på den andre laderen, Ctek XS 25000 og foreta dine sammenlignbare målinger når det gjelder bl.a. ladespenningen og virkemåte under hoved lading og ikke minst vedlikeholds ladingen gjennom vinteren. :yesnod::smiley:

 

Lykke til! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei.

Cristec-laderen dine synes å være svært godt egnet. Har sett på data for den og synes den virker ganske så avansert.

Det oppgis at den også tåler parallell belastning som eks. strømforbruk fra kjøleskap samtidig med at den lader.

Dette er nyttig om du ligger til landstrøm under turen.

Den har flere innstillinger der du kan tilpasse både topp ladespenning og vedlikeholdspenningen til ulike batterityper.

Her er også flere uttak for batteribanker.

CTEK-laderen er meget avansert, men synes for meg noe upraktisk. Du kan ikke velge topp ladespenning eller float-spenningen. Her er bare en utgang med en laang ledning og den ledningen kan du ikke kappe da motstanden i den er bestemmende for ladespenningen.

Vet heller ikke om den tåler parallell belastning uten å trigges til topp ladespenning og så overlade batteriet.

Er selv i kjømda for ny lader som kan brukes med parallell belastning (strømforsyning/supply på ca. 13.5 volt)

Noen som vet mer om dette, har erfaringer ?

 

Haba

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Du kan ikke velge topp ladespenning eller float-spenningen.

Vet heller ikke om den tåler parallell belastning uten å trigges til topp ladespenning og så overlade batteriet.

Er selv i kjømda for ny lader som kan brukes med parallell belastning (strømforsyning/supply på ca. 13.5 volt)

Noen som vet mer om dette, har erfaringer ?

 

Haba

Har selv en 7000, men går ut fra at den er for liten for deg.

På den kan jeg velge mellom 14,4V og 14,7V ladespenning, trodde det også galt 25000. Til strømforsyning leverer den opptil 7A med en spenning på 13,6V.

 

25000 har også strømforsyning med fast spenning, men kan ikke finne hva spenningen er.

 

Ctek har god informasjon av lading på sine sider, se på kva de skriver om calsium - calsium batteriene. Har hatt et slikt batteri i bilen noen år og det er blitt kvikkere etter at boost er brukt en til to ganger i året.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Hei igjen.

Fint at Nemo kom med opplysninger som jeg ikke har vært klar over.

For all del, CTEK-lader er fortsatt absolutt aktuell, men om jeg hadde en Cristec-lader ville jeg nok beholdt den fremfor å kjøpe en ny lader.

Hvis CTEK-25000 også leverer 13,6 volt og kanskje 7A i power-mode er den svært interessant for mitt bruk.

Den nye CTEK-M300 laderen har ikke supply-stilling, men en nattmodus der den virker som vanlig lader, men med utkoplet vifte og begrenset strømuttak. Tror supply stillingen blir mest aktuell.

Noen som vet hva CTEK-25000 har for spenning i supply og strømuttak ?

 

Haba

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Noen som vet hva CTEK-25000 har for spenning i supply og strømuttak ?

 

Haba

CTEK XS 25000 har 13,8 volt med maks 7A i maks 10 dager. (ifølge boken).

Som vedlikehold er "normal" posisjon best egnet, da konstant spenninger på ca. 13,5 volt vil slite ut vanlige startbatterier og forbruksbatterier, hvis de står på hele vinterene.

Redigert av Jonas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...