stoffer Startet 4.November.2007 Del på Facebook Startet 4.November.2007 Hei har en disel motor å mangler 500 omdr. Jeg har samme propell som alle andre har men oppnår ikke fart å turtal??? Motor går veldig pent å ikke noe tull, har skiftet filtere å alt som er men like vel mangler jeg asså!!! får 3100 på max motor er v.p. aqa 40? mener jeg, er 165 hk 6 sylyndret! Blir Veldig glad for tips, Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig TRENGER HJELP!.Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås. For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 (redigert) Har du sjekket luftfilteret også`? Når du skriver "har samme propell" som alle andre så har du kanskje allerede sjekket av utvekslingen på drevet er den samme og at det er samme båter. Også kan det jo være at du mister turtall nå om båten er grodd i løpet av sommeren - eller at den er blitt tung - for alle båter suger vann Redigert 4.November.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stoffer Svart 4.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2007 hei jada byttet det også pluss at utveksling er lik!!! Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Kan det være at din båt er tyngre enn andres da?? Hvilken dimensjon har du på propellen da?? Jeg hadde 16"x17" når jeg hadde 165 hk i min marex... Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Prøv om du oppnår max turtall når motoren er i fri utkoplet, men gjør det på varm motor. Om du oppnår mer turtall da er enten båten for tung (groe mm) eller så har du feil propell. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Om du oppnår mer turtall da er enten båten for tung (groe mm) eller så har du feil propell. Mnjaa? Er det rusingsturtallet du snakker om skal vel det ligge klart over det du er istand til å hente på max fart. På min båt som skal oppnå 3850 på full fart (41B motorer) er rusingsturtallet ca 4200RPM. Det som kunne være interessant å vite er om du noengang har klart å hente fullt turtall på motoren. Husker ikke fullt turtall på 40B, men det skal vel ligge rundt 3700RPM? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bitteliten Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 (redigert) Kanskje båten er tungt lastet? Om alt annet er likt og byttet er det kanskje en ide å sjekke turbo propell - tau rundt propellen dieseltilførselen - kanskje det er rusk ett eller annet sted? Redigert 4.November.2007 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 AQAD40B skal ha 3600 rpm AQAD40A mellon 3000 - 3600 avhengig av hvor mange hk. (110 - 148 ) Lars Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Dersom du har en AQAD40B med 165 HK så har du ladeluftkjøler, denne kan tettes til og bør av og til rengjøres. Ellers så kan du sjekke turbotrykket. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
trikkern Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Har det vært slik hele tida? I min forrige båt hadde jeg AQAD40 130 Hk. Fikk kun 3200 omdr. Skulle ha 3500. Årsak: Forrige eier hadde justert pådraget slik at full pinne ikke kunne gå over 3200. Skulle spare motoren. Da dette ble fiksa gikk omdr. opp i normalt uten problemer. Men det har du vel sjekka? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 du kan prøve og bytte fødepumpe .jeg manglett turtall på motoren min i sommer ,jeg koblett på en elektrisk matepumpe inn på dieselrøret ,dermed fikk jeg rett turtall på motoren og økte marsjfarten med ca 3 knop Sitér dette innlegget Link to post
JensKH Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Det kan kanskje også være et poeng å sjekke at det er riktig dimensjon på remhjulet på dynamoen. Jeg skiftet nettopp dynamo og fikk plutselig mye lavere rapportert omdreining pga feil remhjul. Jeg byttet tilbake til originalt remhjul og omdreiningene falt på plass igjen. Jens Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.