knutza Startet 4.November.2007 Link til dette innlegget Startet 4.November.2007 Er det noen som har noen tips hvordan man kan ta ned masta når man ikke har mastekran??? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Ikke slik som jeg gjorde det... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=34573 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
knutza Svart 4.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 (redigert) Ikke slik som jeg gjorde det... https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=34573 Leste innlegget ditt med et smil, men det kunne gått riktig så ille.. Redigert 4.November.2007 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Er det noen som har noen tips hvordan man kan ta ned masta når man ikke har mastekran??? Står masten på dekk eller på kjølen? Står masten på dekk, kan du bruke fallene. Du trenger hjelp av en tre-fire gode venner. Fest fokke-/genuafallet ved forstagsinnfestingen og stram til. Forstaget blir nå slakt og du kan fjerne dette. Hvis båten ikke er veldig stor, kan du nå forsiktig slakke fokkefallet, mens to venner støtter masten og en står klar til å ta imot bak når den er senket langt nok ned. Evt. kan du feste spinnaker- og storseilfallet på hver side bak masten og bruke disse til å støtte. Har du gjennomgående mast, er jeg nok redd du er nødt til å bruke mastekran for å få løftet masten ut av mastehullet. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Seiljåtten Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Lastebilkran. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 4.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Står masten på dekk eller på kjølen? Står masten på dekk, kan du bruke fallene. Du trenger hjelp av en tre-fire gode venner. Fest fokke-/genuafallet ved forstagsinnfestingen og stram til. Forstaget blir nå slakt og du kan fjerne dette. Hvis båten ikke er veldig stor, kan du nå forsiktig slakke fokkefallet, mens to venner støtter masten og en står klar til å ta imot bak når den er senket langt nok ned. Evt. kan du feste spinnaker- og storseilfallet på hver side bak masten og bruke disse til å støtte. Har du gjennomgående mast, er jeg nok redd du er nødt til å bruke mastekran for å få løftet masten ut av mastehullet. Christian 8-) Masta står på kjølen, den må løftes ca 180-190 før den går klar Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.November.2007 Link til dette innlegget Svart 4.November.2007 Gå under en bro og heis masten derfra... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"Mathilde" Svart 7.November.2007 Link til dette innlegget Svart 7.November.2007 Tror jeg ville gått for lastebilkran, som Christabelle foreslår. Greit å kombinere med opptak av båten. Som regel koster ikke dette mer enn et par hundrekronesedler ekstra for løftet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.