bjoris Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 (redigert) Jeg har en TAMD 40 motor, og har vel forestilt meg at en overhaling er i fremtiden. Hva i alle dager er det som kan få regningen så høy ? Hvis man ser bort fra drev, hadde det vært mulig å få et innblikk i servicen ? Bare så det er sagt, jeg kjøpte båten brukt av Scand Boats som gav 1 års garanti, motoren hadde gjennomslag og startvansker og etter mye frem og tilbake ble vi enig om at Scand skulle ordne opp. Total overhalingskit for denne motoren kostet da ca 65.000,- 2003. Videre kommer arbeid som ble anslått av VP-verksted til 35-40 timer fra motoren kom inn til den stor klar igjen for innmontering i båt. Legg på 25.000 i arbeidspenger, ny turbo 10.000 og ny oljekjøler 12.000 og du havner på 112.000 så kommer; båt på land, motor ut og inn i tillegg... Jeg slapp unna med turboen til kr. 10.000. Puh... resten gikk på denne garantien som jeg vil si er vanvittig å gi på så gml båter. Drevet var overhalt for 52.000 (kvitteringer vedlagt) før vi kjøpte båten. Ergo hadde denne båten overhalinger for 170.000... Skulle jeg gjort dette selv ville jeg gjort mye for å finne billigere deler og arbeidskraft en VP... Det er jo direkte sinnsyke priser... MEN så har du jo ny motor etterpå da... Husk at det er få som må gjøre så mye ut av det. Konklusjonen til Scand var at denne motoren tidligere hadde skjært seg og at det da bare hadde blitt byttet oljepumpe, denne var neste ny og resten av motoren var utslitt... Motoren hadde blitt satt inn i 1997 og derfor er forhistoren til denne ukjent... Mistanken deres gikk på at den hadde mange mange 1000 timer på nakken, men ingen vet... Du kan si det er en grunn til at vi etter dette har tatt oss råd til nyere båter..., og denne erfaringen (vi slapp med skrekken kan du si) er også delvis grunnen til at vi nå går over til seilbåt, jeg syns potensielle utgifter med raske motorbåter (les: drev) er for stor.... Redigert 6.November.2007 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SandvikTom Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Tja, jeg starter jakten på en Nord West 900 neste år. Send meg gjerne en IM Astor. Vestlendinger vet hva de vil ha. Barna vokser og kjerringa blir mindre. Brått var nidelven for liten.. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 (redigert) Vil ikke ta fra deg motet, men jeg kom med flere årsaker til at du ikke får solgt tidligere i denne tråden. Den aller viktigste årsaken er at båten din har to motorer med drev, deretter prisen. Det eneste du kan gjøre noe med er prisen, men selv det er kanskje ikke nok. Redigert 6.November.2007 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Vil ikke ta fra deg motet, men jeg kom med flere årsaker til at du ikke får solgt tidligere i denne tråden. Den aller viktigste årsaken er at båten din har to motorer med drev, deretter prisen. Det eneste du kan gjøre noe med er prisen, men selv det er kanskje ikke nok. Jo, men det er viktig å huske på at der ute er det helt sikkert noen som drømmer om to motorer og som ikke er så skeptisk til eldre motorer og drev, de kan kanskje skru litt selv eller kjenner noen som kan osv... Likevel ville jeg nok vurdert prisen noe. Jeg fikk 435.000 for min Fjord 815 meget pen med totalt overhalt motor og drev... Det var i gullalderen 2004, kanskje det beste tidspunkt å selge slikt på, det har vært på hell en stund for eldre båter nå... Lykke til uansett og ikke mist motet, men får du noen som napper ville jeg ikke sett på noen titusenlapper for å bli av med båten, men det kommer jo litt ann på om du bruker den eller ikke i dg og om du sikler på noe annet som passer bedre etc... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Bergen Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Ergo må det være markedet det er noe feil med.. Markedet er vel fasiten ? Og når prisen er lik det som markedet vil gi blir den solgt. Vi må nok bare innse at vi med åttitallsbåter ikke kan tilby noe som er attraktivt nok for den jevne nordmann lenger, kravene er blitt for høye og privatøkonomien er stort sett blitt så god at folk flest kan se på noe nyere og mere fancy.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 (redigert) Det er jo ikke alle som vil eller kan bruke over 400.000 på en båt, men som allikevel vil ha full bo-komfort. Og noen vil ha både i pose og sekk: hytte, campingvogn, MC, snøskuter osv. Da er det ikke alltid mulig/fristende å svi av en million eller mer på nybåt for mange. Redigert 6.November.2007 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mariell Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Det var i gullalderen 2004, kanskje det beste tidspunkt å selge slikt på, det har vært på hell en stund for eldre båter nå... Å gjett hvem som handlet 80 talls båt i 2004?? Riktig jeg. Må nok se i øynene at jeg vil tape noen kroner på Balticen. Noen buissssnes mann har jeg aldri vært. Hører om folk som kjøper og selger båter med stor fortjeneste gang på gang. selv taper jeg noen kroner på båtene gang på gang. For håpe at markedet snur helt om. Men det er det vel ingen prognoser som sier. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Teerex Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 jeg handlet 80-talls båt i 2003. var det bedre da ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bergen Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Å gjett hvem som handlet 80 talls båt i 2004?? Riktig jeg.Må nok se i øynene at jeg vil tape noen kroner på Balticen. Om tapet blir for stort, så får vi jo bare kjøpe oss en ny åttitallsbåt siden de er blitt så rimlige. Personlig deler jeg oppfatningen av å ikke bruke mere enn 400 000 på en båt og fremdeles ønske seg bokomfort. Men det ser ut til at flere og flere ikke tenker slik. Har en nabo som kjøpte en nesten ny 22 fots daycruiser til den prisen, jeg er ikke i tvil om hvilken av båtene jeg ville ha valgt om jeg skulle sammenligne med Nimbusen som er topic her, men jeg tror sånne som meg er i mindretall for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 6.November.2007 Link til dette innlegget Svart 6.November.2007 Skjønner godt at denne ikke er så salgbar, i alle ikke på vestlandet og til den prisen. Det er i alle fall ikke en båttype jeg hadde stoppet opp ved når jeg daglig klikker meg gjennom finn. Lukkede båter med akterdekk fra samme tidsperioden tror jeg er mer lettsolgte. Men det virker jo som en vellholdt båt, så det løsner nok til slutt. Når det gjelder prissetting er det ikke nok å se på hva samme type eller lignende båter er annonsert for, en må skjele litt til hva annet som ligger ute i den prisklassen en har tenkt seg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.