Jump to content

Dieselvarmer - vinterens prosjekt


SRA

Recommended Posts

Nå er det vel slik med dieselvarmere som mye annet at kvalitet koster. Skal ikke begi meg inn på noen spesielle anbefalinger men heller gi deg litt brukererfaring. De fleste dieselvarmere på markedet er av god og brukbar kvalitet. Min nåværende varmer Webasto 5000 Airtop har jeg bare gode erfaringer med. Kjøpt i 2005 og vært i bruk alle årstider. Ikke antydning til problemer så langt. Minus er at den er dyr i innkjøp. Bråker noe ved oppstart men den roer seg ned etterhvert.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post

Vil vel anbefale at du først grubler litt over om du vil benytte vannbåren eller luftbåren varme. Dersom du monterer selve varmeren akterut og ønsker varme helt frem i forpiggen kan det noen ganger by på utfordringer å strekke luftslanger slik at de ikke må gå i buer eller bend. Hver bue og bend representerer en motstand som reduserer frembringelsen av varmen til de fremste delene av båten. Det vanligste er nok å montere luftbåren varme. Anbefaler da å starte med å se på prisene hos Seatronic og Maritim. Av de jeg så langt har snakket med som har vannbåren varme, er det vel ingen som er misfornøyd med sitt valg. Men jeg ser at vannbåren varme krever mer støm til viftene ved varmevekslerne som trekker lyft mellom ribbene i varmevekslerne.

Link to post

Mikuni 3500 som jeg har er vel ikke mere enn akkurat for en 36 foter vil jeg tro, den er i minste laget for 39 som jeg har.... Velg en stor varmer som kan gå halv effekt og ikke en liten som må pese på fullt hele tiden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei.

 

Greit at apparatet ikke må være for lite, men er det veldig stort i forhold til båten, og temperaturen ute ikke er så veldig lav, vil det få problemer men å gå langsomt nok. Det resulterer i at det stopper, og etter en tid er det ny start på full guffe en periode (med bråk og ekstra strømtrekk til gløding) før det roer seg ned. Og dette vil gjenta seg. For å si det banalt: Kjøp et som er passe stort! (hva nå det måtte være for din båt). Selv har jeg nå en sesong hatt en Eberspächer som jeg er svært godt fornøyd med. Anbefales!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg skal i gang med den samme jobben i år grunnet ny innkjøpt båt, og velger i år som i fjord, Webasto 5000 Airtop. Noe herk å koble, men har fungert glimrende. Monterte en som sagt i fjord, i en Sea Ray 270. Kan trygt si at en 5kw var litt "overkill..." for den båten, men generalen var fornøyd :cheers:

Tror nok det er hips om happ hvilket merke du velger, men Webasto har i hvert fall jeg gode erfaringer med :flag:

Link to post
Hei.

 

Greit at apparatet ikke må være for lite, men er det veldig stort i forhold til båten, og temperaturen ute ikke er så veldig lav, vil det få problemer men å gå langsomt nok. Det resulterer i at det stopper, og etter en tid er det ny start på full guffe en periode (med bråk og ekstra strømtrekk til gløding) før det roer seg ned. Og dette vil gjenta seg. For å si det banalt: Kjøp et som er passe stort! (hva nå det måtte være for din båt). Selv har jeg nå en sesong hatt en Eberspächer som jeg er svært godt fornøyd med. Anbefales!

 

Lars H.

 

 

Når du sier det Lars H. Har problemer med at min nye Eber D4 stopper hvis termostaten slås på ca. kvart (miniregulator), den vil da ikke starte igjen.

Må slås av og på så kommer den, hva kan det komme av ?

 

Jon

Link to post

I og med at systemet er termostartstyrt, er du sikker på at temperaturen i båten kommer ned under den temperaturen kvart pådrag tilsier? Har du forsøkt dette nå når det er blitt skikkelig kalt, gjerne med å lukke opp dør/kneppe opp kalesje? Og du har ikke plassert temperaturføleren slik at den holdes varm av noe annet i båten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg var skeptisk til ikke selv å kunne justere vifte/pumpehasighet manuelt slik jeg kunne med min gamle Termo 2500 og Termic 2000 da jeg kjøpte en Eberspächer D2, men jeg synes at termostaten jobber veldig fint. Når varmen er oppnådd på trinn 4, justerer den veldig fint opp og ned mellom trinn 1, 2 og 3.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har selv en Eberspächer D5, og er kjempe fornøyd. Var ute i helgen og hadde ikke problemer med å holde varmen både i fremre og aktre kabin samt under kalesjen i min Tresfjord nova uten at Eber'n måtte jobbe hardt.

Nå tror jeg vi kan bruke båten hele året uten å fryse :flag:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Hadde 3.500 kw i snekka ( Sandvik 28 m/ac ) som jeg brukte året rundt , hadde rundt 20 grader inne hele vinteren . Den nye båten sto det en Volvo 4kw i som jeg ville bytte ut i større , valget blei Webasto igjen på 5kw . Den varmer noe inn i granskauen , den bråker litt mye i utblåsinga på full guffe men hører den ikke på lav fart . La inn flere utblåsninger , en ventil i alle rom og det hjalp mye .Fikk tips om at det var lurt , selv om det er rom du kansje ikke bruker vinterstid . Kjøp stor varmer , større enn du trenger etter div tabeller . Da den går fort ned på rolig hastighet og bruker da enda mindre suppe og "bråker " mindre . Her på BP er det mange som har montert div varmere , så her har du mye hjelp å hente hvis du trenger det . Lykke til ...

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Heisann!

Jeg skal også til med installasjon av dieselvarmer i vinter. Landet på en liten Airtronic - D2, da det ellers er kombinert aircond./heater i båten fra før som varmer noe utrulig. Bruker ikke båten mye om vinteren, men greit å ha dieselvarmer når motoren står.

Det elektriske har jeg peiling på, men suger til meg alle tips om slanger og dyseplassering. :smiley:

Link to post

Hei

 

Som alltid, som svar på slike spørsmål, så tilrår eg ein pottebrennar.

Eg har erfaring med både slike og div. luftbrennarar.

Då me bytta ut vår ca. 8 år gamle Eber hadde den gått ca. 2500 timar.

Dvs. ca. 4 mnd. med samanhengande drift. Dette var "mye", ifølge importøren.

 

Me vurderer å bytta vår 5 mnd. gamle Eber 4 kw. Dette pga. overgang til

vassboren varme. Tek imot bud....

 

Ein treng ikkje fjernkontroll. Det er berre å montera brytaren ved skipperkøya.

Det har me gjort.

 

Ellers så er det uforståeleg at orustbåtane ikkje har ein innredning som er klargjort

for ein pottebrennar.

 

Uansett, lykke til.

 

 

Ask

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...