Jump to content

Varsler snøstorm i Bergen. Oljeplattformer evakueres.

Ficher

Recommended Posts

PS Orkan begynner først ved 63 knop. Og da i gjennomsnitt for peirode over 10 min.

Okay - en journalistísk stramning, som vi siger... :-)

Men NÆSTEN orkan, da.. og ang. perioden, så er jeg enig i at der skal måles over 10 min for at finde middelvinden. Men jeg skrev jo netop "orkan i stødene". Men - det helt korrekte havde været "storm med stærk storm i vindstødene".

(Men lad os se om der ikke kommer vindstød over 63 knob på vestlandet...)

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Alle plattformer på norsk sokkel her overkapasitet på livbåter.. De som jeg kjenner til så evakuerer er fordi boligmodulen ligger lavt mot sjøen... som ekkofisk blant annet... og faren for at store bølger skan slå opp....

Det er nå rundt 4,5 meter siginikant på Grane, skal øke på utover kvelden.. Helikopterne stopper nok snart å fly dit tenker jeg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ser StatoilHydro stanser produskjonen på følgende installsjoner i forbindelse med vinden som er meldt, bølgehøyde og G-kraft problematikk ved utsetting av livbåter i bølger av denne størrelse:

Grane, Visund, Oseberg Sør og Heimdal

Reduserer til minimum bemanning på

Veslefrikk, Huldra og Troll C

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når det gjelder stuplivbåtene, så er det innført passasjerbegrensninger p.g.a. g krefter og arbeidsbeidrestriksjoner p.g.a. fremdriftsproblemer i motsjø.

Vi skal ha 200% livbåtkapasitet, derfor sendes folk i land ved store bølger.

På Trc der jeg jobber, trer dette i kraft ved meldinger om sign.bølgehøyde på 6m og over fra visse retninger.

Vi stopper ikke produksjonen, men stopper alt arbeid av en viss risiko. (varmtarbeid,arbeid på trykksatte systemer, kjøring av brannpumper osv)

Plattformene har vært ute en vinternatt før, så de klarer seg.

Produksjonstans har med bemmanning å gjøre, det skal være en viss sikkerhetsbemanning når man produserer.

Dette å kalle det evakuering blir vel litt overkill, men avisene skal jo også selge.

Det er vel mere snakk om føre var, og kontrollert reduksjon av mannskap.

Det er jo helt normalt med drittvær i havet på denne årstiden.

Har vært ute på flyter i 18 meter bølger, og det kan man si er en opplevelse. :yesnod:

Men har vært å sjekket opp fortøyningene på båten, risikerer ikke noe tull bare for å spare tau. :seeya:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Gjør klar for " den giftige halen"..... Fra bris til storm på en halvtime

Mellom klokken 19 og 21 i kveld kommer stormen «Andrea» til Rogaland, ifølge Storm Weather Center. Da slår baksiden av lavtrykket til med full kraft, et fenomen som meteorologene kaller for den «den giftige halen». Kan komme sterk storm

Prognosene direkte fra meteorologene tyder iallfall på at stormen kommer. I utgangspunktene blir det full storm (24,5-28,4 meter per sekund). Men det kan komme innslag av sterk storm (28,5-32,6 meter per sekund).

Stormen kan føre til ødeleggelser, så folk bør derfor sikre løse ting som kan tenkes å fly av gårde.

– Vi kan oppleve at trær faller over ende. Rotveltene kommer som oftest med den første vinterstormen, sier meteorologen

KILDE.... http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article543132.ece

At evakuering i Nordsjøen er av forebyggende grunn, er nok sikkert. Og det er bra. Da jeg jobbet på Ocean Traveller i 1968/69, var det ikke mye sikkerhetsutstyr. Ikke hadde vi overlevingsdrakter, redningsvestene var heller primitive og hadde vi livbåter var det av heller av tvilsom karakter. Vi hadde kun oppblåsbare redningsflåter.

Bildene under viser en gang vi hadde orkan og 20m bølger, et eksempel på "redningsvest" og en livbåt (ødelagt av en kran som kolapset) på Ocean Viking.

storm_1.jpg

sigve_redd.jpg

ark_7b.jpg

For mer fra pionertiden i Nordsjøen se Norsk Oljepioner Klubb sine nettsider der jeg er medlem og webmaster

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Skikkelig drittvær også på land fremover. Snø og haglebyer med muligheter for tordenbyer. Sterk vind over uvanlig lang tid:

Været og melding for Flesland hentet fra ippc.no

(metar [været kl1820utc) , korttaf [prediksjon for kl. 18-03utc] og langtaf [prediksjon for 09 kl. 00-24utc])

>>> ENBR (BERGEN/FLESLAND) <<<

METAR 081820Z 03005KT 310V080 9999 -RADZ FEW005 SCT008 BKN013TCU

05/05 Q0976 TEMPO 35025KT 3500 SHRAGS BKN009CB RMK WIND 1200FT

AMSL 35013KT

TAF (FC) 081700Z 081803 16008KT 9999 -SHRA SCT010 BKN020 TEMPO 1803

4000 SHRAGS SCT008 BKN012CB PROB30 TEMPO 1803 TS BECMG 1821

35038G55KT

TAF (FT) 081700Z 090024 35038G55KT 9999 -SHRA FEW012TCU BKN020 TEMPO

0003 4000 SHRAGS BKN012CB PROB30 0003 TS TEMPO 0318 3000

SHRAGSSN BKN010CB BECMG 0610 35020G32KT BECMG 1418 35015KT

PROB40 TEMPO 1824 2000 SHSN VV010

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Fra www.tv2.dk:

081107 kl. 19.15

Vejrobservationerne fra kl. 19 er ved at løbe ind - og i blandt dem er der en melding fra det engelske tanskib 'British Falcon', der ligger mellem Haugesund og Bergen ud for Vestnorges kyst. 'British Falcon melder om en middelvind på 33,4 m/s, der er over grænsen for orkan.

-------------------------------------------

Huset vårt i Stavanger holder på å lette nå. Blåser noe helt aldeles forferdelig, men det skal bli verre i natt.

Bosspannene har veltet, busker hiver seg og "klatreblomst-stativet" på garasjeveggen til naboen har knukket opp i flere deler som slenger rundt.... :crazy:

Regner veldig mye også.. :diving:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Går for seg i Nordsjøen nå: 67kt m/gust i 77kt. Blir en rusken kveld/natt med 70kt m/gust i 80kt!

>>> ENGC (GULLFAKS CHARLIE) <<<

METAR 081850Z 34067G77KT 8000 -RA SCT012 BKN020 0/M00 Q0985

TAF (FC) 081700Z 081803 33070G80KT 9000 -SHRA SCT010 BKN015 TEMPO

1803 4000 SHRAGS BKN010CB BECMG 0103 34058G68KT

Redigert av Gnisten (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...