Douro Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Her i Stavanger/Tananger har vi hatt 56 knop i kasten ( full/sterk storm ).....og mer skal komme. Fra Avinor melder de opp i 60 knop i gust ( 3 knop fra orkan) TAF (FT) 081700Z 090024 34045G60KT9999 -SHRA FEW012TCU BKN020 TEMPO Hei, Ficher, du begår noen unøyaktigheter her. Begrepene full storm, sterk storm og orkan refererer seg kun til gjennomsnittsverdier målt over 10 minutter, og ikke til gust (vindkast). Som meteorologisk institutt sier: Skal vi si noe meningsfullt om vindforholdene, må vi benytte gjennomsnittsverdier. Gjennomsnittlig vindstyrke og -retning i løpet av 10 minutter benyttes når vind skal observeres. Det samme gjelder når vindforholdene beskrives i et værvarsel. Så Avinor melder ikke mer enn liten storm! Når det blåser liten storm, er det helt normalt med vindkast opp mot 60 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Sitat TrondT: Helt vindstille i Marikoven (Askøy) nå. Er nok ganske "stille før stormen" her... Hei TrondT. Jeg bor selv i Marikoven og merker at vinden tar seg kraftig opp nå. Båten ligger i Strusshamn, -er det der din også ligger? Innbiller meg at vind nordfra ikke er det verste der inne. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
LTKH Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Var nede for siste gang idag, skal ned og se om båten igjenn kl 0400. Blåser GODT inn byfjorden i stavanger nå. Bølgene er ikke de største med sjøsprøyten kastes langt pga sterk vind. Fasinerende og se seilbåtene legge seg så sterkt over pga vindfanget fra en bar mast. Var ellers en 5-6 biler nede mens jeg var der og kikket til båtene, samt folk i klubb huset...så det ser ut som folk har fått med seg at det blåser i natt ja.. Det verste hos oss er draget som stormen forårsaker inne i havna, sliter enormt på halegatt og fortøynings utstyr. Sitter i første etg og kjenner at huset dirrer!!! Sitér dette innlegget Link to post
vannoverallt Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Tja her på sotrasiden av sotrabroen er det enda stille, hagemøblene er ikke begynt og flytte seg på terassen og taklampen er rolig, så ikke mer en frisk bris, om dette er nær toppen, slipper vi lett unna i bergensområdet. Satser på at dette ikke blir famous last words. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 (redigert) Nå knaker det godt i huset ja......Store trær vaier kraftig i vinden.... En skute passerte på fjorden i dette været og det drev godt over dekk... Metrologene antyder nå at fra rundt 01 skal det begynne å avta.... Sotrabroen er nå iflg. BT.no delvis stengt med middelvind på rundt 25m/sek....og vindkast opptil 29m/sek. Redigert 8.November.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Sitat: Frøken Fryd Tidi du Ida Marie, jeg sitter her og spiser popcorn jeg, også har jeg ikke svære treskøyter fortøyd med strikk som nærmeste nabo heller da, gå å se til båten din nå! Hvordan ser det ut i knappen området, min båt ligger jo ikke langt fra deg! Håper ikke noen av treskøytene sliter seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Sitat: Saphir Hvordan ser det ut i knappen området, min båt ligger jo ikke langt fra deg! Håper ikke noen av treskøytene sliter seg.. nonod.gif Jeg er nok i vågen jeg og passer båten, så mye bølger som det er her nå har jeg ikke opplevd til kai før, en skal normalt ut mot Fedje for å få samme bølgene og dette er innerst i vågen i Bergen!!! Og typisk min flaks så har BA vert her og tøffet seg... Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Skulle jo ikke tro det kunne bli så voldsomme bølger der inne? Sitat: Frøken Fryd Og typisk min flaks så har BA vert her og tøffet seg... Så da kan vi vente oss et dybdeintervju..? Jeg vurdere å ta en tur opp selv for å sjekke båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Jeg vet ikke hva vi har i vente, jeg frøs nå jevli veldig på hendene iallefall. Det er ikke dumt å se til båten, klokken ett skal det avta og ser det bra ut da så går det nok bra resten av natten og. Glad jeg ikke er i Singapore lengre akkurat nå... Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 8.November.2007 Link til dette innlegget Svart 8.November.2007 Tror jeg tar meg en tur jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Her i Åsane har det nå stabilisert seg på et levelig nivå. Godnatt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Nøtterøy Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Glad jeg ikke er i Singapore lengre akkurat nå... Vel, jeg er i Singapore akkurat nå, og kan ikke klage på været akkurat. 29 grader, så og si vindstille, og båten hjemme er solgt Men jeg føler med dere der hjemme, spesiellt dere som har båten utsatt for denne stormen! Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Douro, Det bldet av de 3 båtene fra Mandal kjenner jeg godt. Spurte faktisk en av eierne for 2 uker siden hva som egentlig skjedde..... Svaret var at det var produksjonsfeil på krybba til båten til høyre i bildet. (Sweden Yacht 39) Den støttet seg på den Sweden Yacht'en i midten på 37 fot, som la seg noe over på en Bavaria 38. Båten til høyre fikk han igjen fra verftet nå i disse dager. Regina'en er like hel etter nattens strabaser.... Tror ikke vinden tok så mye der den står i vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Sitat Sjarles: Båten ligger i Strusshamn, -er det der din også ligger? Jeg har båten liggende på Haakonsvern, rimelig trygg båthavn uansett hvor vinden kommer fra. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Kjell E Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Vi har sett verre bilder av deg en det som er i BA i dag, Frøken Fryd! Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Her et klipp fra Kystverkets værstasjon på Røvær: Maks vindstyrke i natt: 36.4 m/s Maks vindkast: 40.4 m/s Sitter på kontoret og ser ut mot Feistein fyr nå. Ser ikke fristende ut utpå. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
SveinHa Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 (redigert) Det er tydelig på nedadgående her nå. Var nettopp en tur i båten og en fender var sprengt men ellers ok. Selv om der "bare" er 25 m/s nå så blåser det ille nok. Rigget meg til med webkamera i båten i går kveld men det ga liten nytteverdi. For det første var der for mørkt til å se detaljer men selv i lys var verdien ganske så begrenset. Her er et bilde kl 08:45: Regn kombinert med sjøråk blir en utrivelig guffe å se gjennom... Redigert 9.November.2007 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Divemaster Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Mariell .... Divemaster. Vi ligger på bunkers kaia rett ved siden av båthavnen. Kikket i kikkert bort på båten din. Ser ut til å ligge greit var ikke mye bevegelse å se der borte. vinden er Nord vestlig Takker for beroligende informasjon .....Alt Vestlig er bra i Peterhead og bringer ikke store bekymringer ... sterk østlig derimot .... yuck!!! Har sent IM ... men uansett... skal opp der om et par timer (inn til indre havn for å hente radarbøylen) , samt i løpet av helgen for å montere samme (håper jeg).... Meriell, eller hvem som skulle befinne seg i området er velkommen ombord ... hvis de godtar litt vinter rot som er et resultat av vedlikehold...og reperasjon av skader... Send meg et IM og jeg vil gi ut mobilnummeret.... ellers så hører vi som regel på kanal 14 og 16... Mvh Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Frøken Fryd Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Nå er det iallefall roet seg helt i vågen i Bergen, kan ikke si annet enn at jeg sov veldig godt i natt, selv med gode bevegelser i båten. Det er behagelig å se at fortøyningnene fungerer som de skal selv når man ligger til en kai som her. Jeg laget nye fortøyninger i sommer med strekkavlastere på, en på baugen, en på hekken og to springer. Fenderene er jeg også glag jeg ikke har spart penger på. Jeg la opp dobbelt i natt for å vere sikker om ene skulle ryke. Må vel gå å handle en BA nå og se hva tull de har rablet ned... Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Er det ikke litt merkelig at når det meldes om litt dårlig vær sør for Trondheim så skrives det side opp og side ned om det, folk virke som dem er så værsjuk at dem må lufte det for alle og enhver. "Husk å fortøye båten skikkelig, husk ditt,husk datt" bor dere ikke i Norge? hvor folk har vært vant å ta hensyn til vær og vind i alle år. Folk frammed kysten har jo fått inn "dårlig vær" med morsmelken, og som dem sier i en reklame "det er lov å bruke haue". Det her er ikke første dårligværs dagen og heller ikke siste. Ha en fin høst og vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Jeg antar at dette er din måte å vise at du befinner deg "nord for Sinsenkrysset" benq? Nå er jo dette et diskusjonsforum og ellers i dagliglivet småprates det vel om været. At båtfolk er opptatt av vær; og da særlig vind (storm) synes jeg ikke er det minste rart. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
TrondT Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Er det ikke litt merkelig at når det meldes om litt dårlig vær sør for Trondheim så skrives det side opp og side ned om det Hørte på været idag morges at de meldte kuling på indre østlandet, og at dette var unormalt mye vind... Hvis østlendingene ikke er vant til mer vind enn det så er det ikke rart det skrives side opp og side ned da TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
tuffff Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 I de indre strøka av østlandet er nok kuling ikke så vanlig. Heller ikke i de indre strøka på vestlandet vil jeg tro. Ute ved kysten derimot er nok kulingen mer kjent - også på østlandet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Da kom snøen også til Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.November.2007 Link til dette innlegget Svart 9.November.2007 Er det ikke litt merkelig at når det meldes om litt dårlig vær sør for Trondheim så skrives det side opp og side ned om det, folk virke som dem er så værsjuk at dem må lufte det for alle og enhver. Du kadde nok sagt noe annet hadde du vært her selv... Snø er jo koselig det Blue Dragon Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.