Jump to content

Varsler snøstorm i Bergen. Oljeplattformer evakueres.

Ficher

Recommended Posts

Her i Stavanger/Tananger har vi hatt 56 knop i kasten ( full/sterk storm ).....og mer skal komme.

Fra Avinor melder de opp i 60 knop i gust ( 3 knop fra orkan)

TAF (FT) 081700Z 090024 34045G60KT9999 -SHRA FEW012TCU BKN020 TEMPO

Hei, Ficher, du begår noen unøyaktigheter her.

Begrepene full storm, sterk storm og orkan refererer seg kun til gjennomsnittsverdier målt over 10 minutter, og ikke til gust (vindkast).

Som meteorologisk institutt sier:

Skal vi si noe meningsfullt om vindforholdene, må vi benytte gjennomsnittsverdier. Gjennomsnittlig vindstyrke og -retning i løpet av 10 minutter benyttes når vind skal observeres. Det samme gjelder når vindforholdene beskrives i et værvarsel.

Så Avinor melder ikke mer enn liten storm! Når det blåser liten storm, er det helt normalt med vindkast opp mot 60 knop.

Var nede for siste gang idag, skal ned og se om båten igjenn kl 0400.

Blåser GODT inn byfjorden i stavanger nå. Bølgene er ikke de største med sjøsprøyten kastes langt pga sterk vind. Fasinerende og se seilbåtene legge seg så sterkt over pga vindfanget fra en bar mast.

Var ellers en 5-6 biler nede mens jeg var der og kikket til båtene, samt folk i klubb huset...så det ser ut som folk har fått med seg at det blåser i natt ja..

Det verste hos oss er draget som stormen forårsaker inne i havna, sliter enormt på halegatt og fortøynings utstyr.

Sitter i første etg og kjenner at huset dirrer!!!

Nå knaker det godt i huset ja......Store trær vaier kraftig i vinden.... En skute passerte på fjorden i dette været og det drev godt over dekk...

Metrologene antyder nå at fra rundt 01 skal det begynne å avta....

Sotrabroen er nå iflg. BT.no delvis stengt med middelvind på rundt 25m/sek....og vindkast opptil 29m/sek.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Sitat: Saphir

Hvordan ser det ut i knappen området, min båt ligger jo ikke langt fra deg! Håper ikke noen av treskøytene sliter seg.. nonod.gif

Jeg er nok i vågen jeg og passer båten, så mye bølger som det er her nå har jeg ikke opplevd til kai før, en skal normalt ut mot Fedje for å få samme bølgene og dette er innerst i vågen i Bergen!!!

Og typisk min flaks så har BA vert her og tøffet seg...

Douro,

Det bldet av de 3 båtene fra Mandal kjenner jeg godt. Spurte faktisk en av eierne for 2 uker siden hva som egentlig skjedde.....

Svaret var at det var produksjonsfeil på krybba til båten til høyre i bildet. (Sweden Yacht 39)

Den støttet seg på den Sweden Yacht'en i midten på 37 fot, som la seg noe over på en Bavaria 38.

Båten til høyre fikk han igjen fra verftet nå i disse dager.

Regina'en er like hel etter nattens strabaser.... Tror ikke vinden tok så mye der den står i vinteropplag.

Det er tydelig på nedadgående her nå. Var nettopp en tur i båten og en fender var sprengt men ellers ok. Selv om der "bare" er 25 m/s nå så blåser det ille nok.

Rigget meg til med webkamera i båten i går kveld men det ga liten nytteverdi. For det første var der for mørkt til å se detaljer men selv i lys var verdien ganske så begrenset. Her er et bilde kl 08:45:

07110908450300.jpg

Regn kombinert med sjøråk blir en utrivelig guffe å se gjennom...

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Mariell .... Divemaster. Vi ligger på bunkers kaia rett ved siden av båthavnen. Kikket i kikkert bort på båten din. Ser ut til å ligge greit var ikke mye bevegelse å se der borte. vinden er Nord vestlig

Takker for beroligende informasjon .....Alt Vestlig er bra i Peterhead og bringer ikke store bekymringer ... sterk østlig derimot .... yuck!!!

Har sent IM ... men uansett... skal opp der om et par timer (inn til indre havn for å hente radarbøylen) , samt i løpet av helgen for å montere samme (håper jeg)....

Meriell, eller hvem som skulle befinne seg i området er velkommen ombord ... hvis de godtar litt vinter rot som er et resultat av vedlikehold...og reperasjon av skader... Send meg et IM og jeg vil gi ut mobilnummeret.... ellers så hører vi som regel på kanal 14 og 16... Mvh

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Nå er det iallefall roet seg helt i vågen i Bergen, kan ikke si annet enn at jeg sov veldig godt i natt, selv med gode bevegelser i båten. Det er behagelig å se at fortøyningnene fungerer som de skal selv når man ligger til en kai som her. Jeg laget nye fortøyninger i sommer med strekkavlastere på, en på baugen, en på hekken og to springer. Fenderene er jeg også glag jeg ikke har spart penger på. Jeg la opp dobbelt i natt for å vere sikker om ene skulle ryke.

Må vel gå å handle en BA nå og se hva tull de har rablet ned...

Er det ikke litt merkelig at når det meldes om litt dårlig vær sør for Trondheim så skrives det side opp og side ned om det, folk virke som dem er så værsjuk at dem må lufte det for alle og enhver. "Husk å fortøye båten skikkelig, husk ditt,husk datt" bor dere ikke i Norge? hvor folk har vært vant å ta hensyn til vær og vind i alle år. Folk frammed kysten har jo fått inn "dårlig vær" med morsmelken, og som dem sier i en reklame "det er lov å bruke haue". Det her er ikke første dårligværs dagen og heller ikke siste. Ha en fin høst og vinter. :cheers:

Er det ikke litt merkelig at når det meldes om litt dårlig vær sør for Trondheim så skrives det side opp og side ned om det

Hørte på været idag morges at de meldte kuling på indre østlandet, og at dette var unormalt mye vind... :crazy:

Hvis østlendingene ikke er vant til mer vind enn det så er det ikke rart det skrives side opp og side ned da :lol:

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Er det ikke litt merkelig at når det meldes om litt dårlig vær sør for Trondheim så skrives det side opp og side ned om det, folk virke som dem er så værsjuk at dem må lufte det for alle og enhver.

Du kadde nok sagt noe annet hadde du vært her selv...

Snø er jo koselig det Blue Dragon :cheers:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...