Jump to content

Varsler snøstorm i Bergen. Oljeplattformer evakueres.

Ficher

Recommended Posts

Nå er jeg ikke fra noen av de Nordligste fylkene. Men etter snart 20 år på båt i Nordsjøen har jeg vært borti ett par stormer.

Har vel ett par stormer av denne styrken i løpet av året.

Det som var spesielt med denne.Var at den kom så fort. Fra 20 knop og opp til max på 65-70 tok det ikke mer enn 20 minutter.

At man skriver om været og advarer folk mot at det kommer drittvær, trodde jeg var positivt. kan ikke skjønne at det er noe å sutre over.

Grunnet vindretningen så er det første gang jeg har sett at bølger og vindfokk har slått over en molo fra havnebassenget og UT.

Men det er kanskje vanlig nordpå "benq"?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Men det er jo rett det som blir sagt, makan til opphausing av en ganske vanlig høststorm er det lenge siden jeg har sett (har vel ikke sett slik opphausing når jeg tenker meg om).

Nrk var f.eks. med direktesendt tv fra sotrabrua om den kanskje skulle bli stengt...

Denne stormen er bare en av mange stormer som rammer om høsten, har gjort det i alle år, og kommer til å forsette med det i alle år som kommer. (så kan noen påstå menneskeskapt, men det som er menneskeskapt med denne stormen er det enorme fokuset som var)

Til orientering var det kuling i Bergen - yes ikke mer enn kuling...

Redigert av o.b.lix (see edit history)

Ja, skulle nesten tro det var agurktid.

Sotrabroen kjører jeg over daglig og to - tre ganger hvert år står jeg fast fordi broen er stengt pga. sterk vind. Så at den er stengt er ikke akkurat uvanlig.

For ti år siden var det skjelden at broen stengte. Ikke fordi det blåste mindre, men fordi det skulle så mye mer til før de stengte den. Det var i den tiden folk greide å tenke selv og ikke bega seg over broen med campingvogn eller taket fylt med artikler fra byggevareforretningen uten en tanke på vindstyrken.

Ute ved kysten derimot er nok kulingen mer kjent - også på østlandet.

Det kan jeg skrive under på. Vi hadde vel noe i overkant av 20m/s her på morgenkvisten i dag. Den offisielle målestasjonen på Gullholmen ved Jeløya hadde 19m/s på en måling i dag tidlig. Den pleier ikke å vise for mye, for å si det sånn.

Det blåste ihvertfall såpass at en stor putekasse jeg har stående på verandaen, (og det ligger en god del oppi den) flyttet seg flere meter. :eek:

Opphausing og opphausing. Det var nok tøft nok for dem som var mest utsatt. Er jo etterhvert fortrolig med rogalandsværet og tar forholdsregler deretter.

25 m/s rett sør gjennom Byfjorden og inn i Harestadvika på Randaberg er nå ikke hverdagskost. Var selv ned i havna og sjekka i løpet av natta. Uansett ikke mye du får gjort når det slår over moloen i ett. Faktisk lisvfarlig å bevege seg der. Brått kan større stein i brystnigen komme i bevegelse. Da må det som gjøres skal være gjort før naturen spiller opp til dans.

For min del og de andre i havna gikk det heldigvis greit med denne gangen også, men det var vind utenom det hverdagslige til og med for oss her på Randaberg.

En annen ting som er lite påaktet er springfloa i kveld i 22 tiden. Det er faktisk en og annen som (uvitende) vil få stramme fortøyninger i kveld. Det blåser fortsatt NV frisk bris til liten kuling her på disse kanter.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Er faktisk rundt 13-14 år siden sist jeg måtte på taket for å legge et par pannesteiner tilbake på plass, så helt vanlig var nå vinden ikke. Vel, kan jo være at den kom i en helt spesiell retning i natt...

Men nordavinden virker å komme så brått på og i slike råser i motsetning til det som kommer fra sørlig retning. der er det mer jevn vind. Hos oss er det disse råsene som får godt tak.

Var nok sikkert en slik som tok frontvinduet på bussen som skulle til Øygarden seint i går. Akkurat det har jeg aldri hørt tidligere.... har vært med på å holde dørene igjen på de gamle bussen over sotrabroen, de ga etter for et godt ord....

Vel at vinden ikke gjorde så store skader som det ble antydet kan så være, men noen er det faktisk skrevet om her:

http://www.bt.no/vaer/article438289.ece

Så helt fritt var det nå ikke... heheheheheh

Ellers så meldte ikke vi inn til noe forsikringsselskap da 8-10 pannesteiner blåste av taket for 12-14 år siden heller :wink:

Men så i timene før det var meldt vind at mange var i båthavnene og doblet fortøyningene og fikk ut mer fendre så det hjelper å forebygge skader, eller?

Friskt i kveld også.......

http://www.yr.no/sted/Norge/Rogaland/Stavanger/Stavanger/

Meteorologens varsel for Rogaland

Søndag og mandag: Nordvest stiv eller sterk kuling 20 m/s på kysten, i kveld kan hende kortvarig liten storm 22. Enkelte sluddbyger eller snøbyger, regnbyger i ytre strøk. Lite nedbør i indre og sørlige strøk. Fra mandag ettermiddag nordlig frisk bris 10, liten kuling 12 på kysten i nord. Enkelte regnbyger på kysten i nord, ellers lettskyet eller delvis skyet, oppholdsvær. Mandag kveld nordøst bris. Pent vær.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...