Jump to content

Hvordan bruke trimplatene?


Astrix

Recommended Posts

kanskje et dumt spørsmål, men hvordan brukes trimplatene på en hurtigående båt

Båten min er oppgitt til å gå 38 knop men jeg får bare 34knop på den selv.

Jeg bruker ikke trimplatene i det hele tatt.

Noen om kan gi meg tips om hvodan bruke de effektivt :seeya:

Link to post

Du kan bruke flaps for å få ned baugen hvsi den er tung å få i plan. Med en fart på 38 knop skal du normalt ikke bruke flaps i det hele tatt, uten til å rette opp båten. Generelt skal baugen opp i medsjø og baugen ned i motsjø, og da tilter du med drevet.

Edited by nimbuster (see edit history)
Link to post

Det kommer vel an på båten, min båt ligger absolutt fines og går best gjenom vannet med litt flaps bruk. Det er bare å sjekke turtelleren og knop måleren det. Jeg har jo gamelt drev uten trim da :blush:

 

Tror det beste du gjør er å prøve deg frem på det turtallet du synes motoren har det best på. trimme optimalt med drevet for så å prøve trimflapsene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jeg hadde tidligere en Hansvik 18HT med trimplan. Min erfaring var at jeg oppnådde mest økonomisk marsfart ved følgende trimming:

Vekselvis justering av trimplanene ned og motoren ut, til jeg til slutt endte opp med minst mulig del av skrogbunnen i vannet, og motoren trimmet ut så langt at propellen var helt på grensen til å kavitere.

 

Ved bølger imot måtte imidlertid baugen trimmes litt mer ned for å redusere slag mot skrogbunnen (båten var litt flatbunnet bakover).

Link to post

Det er alltid spennende å utforske trimming av båten. Først noen bilder av trimsystemer, noen kjenner dem kanskje igjen:

 

 

trimflaps1.jpg

 

 

trimflaps2.jpg

 

 

trimflaps3.jpg

 

 

 

trimflaps4.jpg

 

 

 

Dernest kommer spørsmålet om bruk av flapsene. Jeg har erfaring med at lettere båter må justere når en person beveger seg sidelengs ombord og også i lengderetningen.

 

På tyngre båter er ikke dette så merkbart.

Er trimming nødvendig?

I få ordelagt vil jeg nevne erfaringer fra nåværende båt som veier12 tonn. Å bruke trimplaps under maks skrogfart gir i verstefall ett fartstap på 0.1 - 0.3 knop. Når båten øker hastighet til 10-15 knop går baugen kraftig opp uten trimflaps, maks bruk av flaps senker nesa og øker hastigheten. På topp fart, 26 knop, spiller det ingen rolle om jeg flapser eller ei. På 18 - 20 knop gir små endringer av flapsene store utslag på skrogstøyen ombord. Mer om dette senere.

Link to post

Får et par knop ekstra ved å trimme ned baugen ved 17-18 knop. Føler at båten er litt baktung uten bruk av flaps. Ved toppfart, ca 30 knop, synes eg båten går finest. Trenger da ikke bruke noe flaps, og båten ligger perfekt i vannet...

Link to post

Min erfaring:

 

Trimflaps kun for å stabilisere båten sideveis. Drevene/motorene trimmer du for å få riktig vinkel i forhold til sjøen. Hvor mye du må bruke de varierer fra båt til båt. Noen har ikke mulighet for trimming, da må man "kompensere" med trimbrettene isteden for å komme opp i plan eller få riktig vinkel. Andre båter er veldig V bunnet og i høy fart er det lite som har kontakt med vannet. Da er trimbrett en selvfølge for å ikke vingle fra side til side.

Link to post
kanskje et dumt spørsmål, men hvordan brukes trimplatene på en hurtigående båt

Båten min er oppgitt til å gå 38 knop men jeg får bare 34knop på den selv.

Jeg bruker ikke trimplatene i det hele tatt.

Noen om kan gi meg tips om hvodan bruke de effektivt :seeya:

 

Får du max turtal? Når eg går max fart med min ( 33 kp ) bruker ikke eg trimplatene, men eg tilter ut drevet litt og da får eg ca 3-4 knop mer en når drevet er helt inne. + mye mindre vibrasjon i båt/ motor.

Link to post

Er helt enig i alt det roaldbj skriver her, nederst i innlegg #7..........og ja, jeg kjenner dem igjen (øverste bildet). Har demontert de nå...skal bytte i et sett større, fra 30 cm til 45 cm. Dette nettopp for å kunne bruke de aktivt i mellomfartsområdet, og på vei opp i plan.

 

PS: Gjør virkelig den store og tunge båten 26 knop roaldbj? Da holder du jo nesten følge med meg da........ :smiley:

Edited by nimbuster (see edit history)
Link to post

Det tror jeg de fleste er avhengig av å gjøre....på tide noen kom frem med den flapsbruken. Honnør til deg oreltoro.

 

Det er kanskje det aller viktigste området eller situasjonene vi har behov for å bruke flapsene i...nemlig i sidevind, vekslende vindretninger, i medsjø og motsjø. Jeg trimmer båten med flapsene gjennom hele båtturen, dersom vinden veksler i retning...liker ikke at båten ikke går rett. Ved skifte av kurs, må flapsene endres tilsvarende...

 

Greit med indikatorer ved begge styreposisjoner....

Link to post

Flaps er supert å ha for å tvinge båten i plan, eller til å rette opp båten ved sidevind eller ved skjev/forskjøvet last. Flapsene er der for å bli brukt, så bruk dem mest mulig ved behov! Det er kun når du skal foreta brå endringer av kurs i høy fart at du må være forsiktig med flapsbruken. Å legge hardt mot styrbord med styrbord flap nede kan føre til at båten krenger veldig mye samme vei, noe som vil føles ubehagelig for passasjerer. Så det kan være greit å øve litt alene før man tar med familien på tur. Og alle båter oppfører seg litt forskjellig.

 

Edit: skriveleif

Edited by FredrikW (see edit history)
Link to post

Hadde QL interceptor planene på min forrige båt (en Ibiza 21 som var veldig tung i hekken). QL planene virket helt fint de, og jeg erfarte vel at planehastigheten gikk fra ca. 15-16 knop og ned til ca. 12-13.

 

Ellers hadde jeg også trimplansautomatikk fra Mente Marine. Fungerte som en drøm. Ved førstegangs bruk stiller man inn en ideel vinkel på skroget både på langs og tvers, og deretter tar automatikken seg av all innstilling, innklusive drev/motor-tilt. Virkelig flott å merke at skjevheter som oppstod pga. endring i last/vind/bølger/fart ble korrigert bort mye raskere og bedre enn jeg ville klart selv, og uten at man behøver å ofre trimming en tanke. Kan anbefales på det varmeste.

 

På min nye båt (Uttern D66) er det installert hydrauliske trimplan fra fabrikkens side (uvisst hvilket fabrikat), og Mente-automatikk står høyt på ønskelisten av oppgraderinger til neste år.

Edited by Stevens (see edit history)
Link to post
Det tror jeg de fleste er avhengig av å gjøre....på tide noen kom frem med den flapsbruken. Honnør til deg oreltoro.

 

Det er kanskje det aller viktigste området eller situasjonene vi har behov for å bruke flapsene i...nemlig i sidevind, vekslende vindretninger, i medsjø og motsjø. Jeg trimmer båten med flapsene gjennom hele båtturen, dersom vinden veksler i retning...liker ikke at båten ikke går rett. Ved skifte av kurs, må flapsene endres tilsvarende...

 

Greit med indikatorer ved begge styreposisjoner....

 

Anbefaler Du og bruke flapser når man kjører i medsjø?? Der er jeg av en helt annen oppfattning for da er det lett for at båten "stikker" av til en eller annen side. Man får en skikkelig overplaning.

Link to post

Det er sikkert forskjell fra båt til båt, men min erfaring med litt større båter er at jeg trimmer baugen mer ned i motsjø enn i medsjø, simpelthet fordi - slik GeriH skriver - lavt baugparti når sjøen kommer aktenfra kan gi broaching-effekter. Men her har også farten en stor betydning.

Link to post

Bruker flapsene mest til å oppnå lavere planefart - fra rundt 11-12 knop med fulle flaps. Slipper gradvis opp på flapsene ettersom farten øker. Trimmer også baugen litt ned med flapsene i krapp motsjø, i tillegg til å rette opp for sidevind/skjev vektfordeling ombord.

 

mvh tuffff

Link to post

Som de andre sier så er det ikke trimplanene som er løsningen.

 

Hvilket turtall får du på båten? (Det kan være feil propell) Er det på denne tiden du måler farten? Da kan det godt være groe under den.

 

Har du prøvd og endre vinkelen på drevet? I denne farten må ofte drevet opp litt får å få maks fart.

Link to post

Skjønte faktisk ikke helt hva du mente Blue_Dragon........

 

Til Geirh:

Mulig jeg ordla meg litt feil når jeg sa at jeg "bruker" flapsene også i medsjø. Med det mente jeg at jeg korrigerer......dersom jeg må flapse i sidevind, endrer kurs og får sjøen aktenfra, da må jeg bruke flapsene i den forstand at jeg ikke kjører flapsen ned men sørger for at de er oppe....i motsetning til motsjø hvor det gjelder å få baugen ned, altså flapsene ned.

 

Som jeg skrev i et innlegg litt lenger opp.....der sa jeg at baugen må trimmes ned i motsjø og opp i medsjø.

 

Sitat fra mitt innlegg: "......bruke flapsene i...nemlig i sidevind, vekslende vindretninger, i medsjø og motsjø. Jeg trimmer båten med flapsene gjennom hele båtturen, dersom vinden veksler i retning...".

 

Vi er nok enige der, så også de fleste andre. ... :smiley:

Link to post

Jo, du bruker faktisk flapsen på sammen måten om du har fast aksling. Men du er ikke fullt så avhengig av å bruke flapsene dersom du har drev, som med fast aksling. Skrogformen er ofte lik.....dvs planende skrog.

 

Når det gjelder tommelfingerregler for bruk av flaps, finner du vel det meste av det i denne tråden...ellers blir i tillegg å lære av egne manøver, og oppleve hvordan båten oppfører seg ved ulik bruk av flaps.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...