Saga32 Startet 6.November.2007 Del på Facebook Startet 6.November.2007 Jeg har vurdert å få en fjernkontroll som virker på baupropellen, og ankervinsjen. De er av merket Sleipner SP 55, og Engbo Type 32. Etter litt forespørsler, så har jeg fått vite at de fungerer på hver sin polaritet (+ og -), og at det da må brukes noen releer for å få de til å virke på samme fjernkontrollen. Lurer på om det er noen andre som har noe lignende, og har erfaringer med hvordan det gjøres, og virker. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Ikke noen problemer med dette. Du kjøøper en 4-kanals trådløs kontrollenhet, relativt billig hos Seatronic. Denne har mottagerboks, hvor du trekker kabler til releene som styrer baugpropell (2 kanaler: SB -BB) og ankervinsjen (2 kanaler: opp - ned). Dersom du er misfornøyd med hvilken tast som gjør hva, er det bare å koble om ledningene til releene. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Problemet er nok at noe Engbo utstyr har negativ trigging av styrestrøm, mens Sleipner og Ilas har positiv. Burde kunne fikses med 2 enkeltreleer til 24,90.- fra Biltema elns. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2007 Del på Facebook Svart 6.November.2007 Ja, polaritet kan da ikke være noe problem med fjernstyring. Jeg har brukt fjernstyring i mer enn 7 år, bl.a. til fjernstyring av hydralikkpumpe til autopilot. Jeg har hatt forskjellige pumpetyper, utfordringen har vært å få brukbar kontroll (ingeniørene sier vel "styring") over releene. Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Biltema har et dobbeltrele som er perfekt til dette. Måtte gjøre det samme da jeg koplet QL baugpropell til ILAS fjernkontroll. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 Noen som har et koblingskjema på dette? Sitér dette innlegget Link to post
AustAgder8000 Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 (redigert) Her er ett forslag: Redigert 7.November.2007 av AustAgder8000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.November.2007 Del på Facebook Svart 7.November.2007 I utgangspunktet synes jeg dette ser greit ut, men du må legge inn fire kanaler for å heve/senke anker samt la baugpropell gå SB/BB. Sitér dette innlegget Link to post
Concorde Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Er det likt med sleipner bauprop. og engbo vinsj? Sitér dette innlegget Link to post
Saga32 Svart 8.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2007 Takker for svar så langt. Jeg glemte å skrive at jeg har fjernstyring på ankervinsjen. Det jeg lurer på nå er om jeg må ha noe mer enn releer, og ny fjernkontrroll. Et godt koblingsskjema med forklaring er heller ikke å forakte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Fra Seatronic i Moss kan du kjøpe et ganske rimelig 4-kanals fjernstyringssystem med sender og mottager. Mottageren kobles igjen til releene for vinsj og baugpropell. Dette virker helt ukomplisert. Under veis ved monteringen kan det være at du har behov for et par råd koblingsråd, men det er stort sett "rett frem". Pris for 4 kanaler med sender og mottager: kr 2.090. Sitér dette innlegget Link to post
Saga32 Svart 11.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2007 Hvordan fungerer dette siden Engbo vinsjen har to hastigheter, og det er tre knapper på den fjernkontrollen jeg har nå? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Da ser det kanskje ut som om teorien om 2 releer ikke fungerer helt....? Siden det er 3 knapper på kontrollenheten? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.