Jump to content

VDO ankervakt


KSE

Recommended Posts

Detta är ett VDO ekolod som såldes på 80-talet. Jag hade ett sådant i min Nimbus några år. Den högra burken är ekolodsdisplayen som visar djupet med hjälp av svarta linjer som fyller de ljusa fälten. Skalan är som synes variabel så att man ser mer detaljerat när det är grunt.

 

Den lilla burken till venster är manöverenheten. Där ställer man in larmnivåer på de triangelmärkta knapparna (ett för minskande djup och ett för ökande över önskad nivå. Den stora knappen längst ner är att ankarlarm som varnar om djupet ändras. Jag tror att man dessutom kunde ställa in ett fast grundlarm på t ex 2 m, och att man kunde ställa in givarens djup under vattenytan så att lodet visade 'rätt' djup. Översta halvan är alarmsignalen.

 

Det fungerade helt ok vad jag kommer ihåg fast lite ålderdomligt jämfört med dagens teknik. Slutade plötsligt fungera en dag och sedan åkte det ut... :seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg har også et slikt VDO ekkolodd i min båt. Bortsett fra en defekt repeater på flybridge fungerer dette fremdeles, men jeg savner et mer moderne ekkolodd, f.eks. med NMEA utgang. Er det noen som vet om VDO giveren kan fungere også med andre, nye ekkolodd, slik at jeg kan skifte kun instrumentet?

Det hadde forenklet endel om jeg slapp skifte giver.

Edmund.Larsen, Hardanger.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Jeg og har et slikt defekt ekkolodd, noen som vet hvordan fikse det eller om giveren kan tilkobles et nytt ekkolodd?

Det er strøm frem til kontroll enhet men måler kun 4,8 volt ut av kontrollboksen og opp til display. Displayet er helt dødt. Men hører et lite pip fra kontrollboksen hver gang strømmen settes på.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...