Jump to content

Hvilket tilhengermerke skal man velge

kremen

Recommended Posts

Har vurdert en tilhenger.

Men har litt problemer med å se forskjell på de mest vanlige merkene som Tysse, Brenderup eller Gaupen.

Det kan virke som Brenderup er mest brukt av håndtverkere/næringsliv.

Noen som har noen erfaringer på dette?

Det kommer litt an på bruken, og hvilken båt du skal ha på den.

Min erfaring er at det er veldig OK å ha en henger med selvjusterende støtter (vugge). Det gjør at det er lettere å få båten til å stå beint og støtt på hengeren - og er selvsagt raskere.

Tysse, Svela og andre har selvjusterende støtter.

Jeg hadde denne vurderingsrunden da jeg skulle kjøpe henger til en Rana 520 i sommer. Ble av en forhandler av Rana advart mot Gaupen da de vistnok hadde sett flere tilfeller på skader (kondemnering) på båter etter å ha blitt transportert på denne type henger selv om vekten på båten var innenfor vektbegrensningen på hengeren. Jeg ble anbefalt Tiki, Tysse eller BK.

Det ble til at jeg valgte BK-hengeren, dels fordi jeg har gode erfaringer med en mindre BK-henger fra før, men mest pga. at den har høyt monterte lys på hjulbuene og ikke en slik lysttavle som må taes av hver gang man skal ta opp eller sjøsette båten slik som bla.a. Tysse og mange andre merker har. Dessuten virker den solid bygd og har kraftige ruller og sidestøtter.

Ble av en forhandler av Rana advart mot Gaupen da de vistnok hadde sett flere tilfeller på skader (kondemnering) på båter etter å ha blitt transportert på denne type henger selv om vekten på båten var innenfor vektbegrensningen på hengeren. Jeg ble anbefalt Tiki, Tysse eller BK.

Hei, har aldrig hørt at Gaupen har påført noen skader på båter som har blitt transportert på denne, så sant den blir tilpasset hengeren. Kunne vært interessant å høre hva slags skader forhandleren advarte mot.?

Hadde selv Gaupen i mange år som jeg ofte benyttet til min Wester 18`, uten noen skader. :smiley:

Det var forhandleren av Rana i Trondheim som jeg fikk disse opplysningene fra. I detalj hvilke skader det var snakk om vet jeg ikke men fikk inntrykk av at det dreide seg om brest/brudd i skroget pga. ruller/støttestag. Var selv innom en lokal forhandler av Gaupen og så på hengerne men fikk et dårlig inntrykk da jeg så de kom "flatpakket" og umontert på en pall. Det gikk også mye i Plastic-fantasic med plastskjermer og harde ruller.

Har også en nabo som har en Gaupenhenger og det ser snart ut som om hengeren "kneler" under vekten av båten selv om den ikke er tyngre enn hva hengeren er beregnet for.

Uansett så ville jeg som nevnt tidligere gått for en henger hvor du slapp å ta av lystavlen hver gang du skal sjøsette eller ta opp båten. I tillegg er det viktig at hengeren innstilles nøye etter båten slik at alle ruller og sidestøtter får riktig press.

Kjøp helst en henger som er godkjent for en del høyere vekt enn den båten du skal bruke den på. Alt for mange kjøper en henger som egentlig er for liten til båten.

Jeg ville i alle fall hatt en tilhenger med en eller annen form for støtdempere, slik bl.a. Tredal har.

Det blir da mye mer skånsom transport og ikke all hopping og dabbing som de fleste hengere medfører.

Det var forhandleren av Rana i Trondheim som jeg fikk disse opplysningene fra. I detalj hvilke skader det var snakk om vet jeg ikke men fikk inntrykk av at det dreide seg om brest/brudd i skroget pga. ruller/støttestag. Var selv innom en lokal forhandler av Gaupen og så på hengerne men fikk et dårlig inntrykk da jeg så de kom "flatpakket" og umontert på en pall. Det gikk også mye i Plastic-fantasic med plastskjermer og harde ruller.

Kjøp helst en henger som er godkjent for en del høyere vekt enn den båten du skal bruke den på. Alt for mange kjøper en henger som egentlig er for liten til båten.

Enig i det meste av det du forteller, men det er ikke noe minus å ha harde ruller. Heller tvert imot etter min mening.

Kjøpte en Tysse henger for noen år siden i tillegg til Gaupen. Tysse hadde så myke kjølruller at vi måtte 2-3 mann til å få den av hengeren. :yesnod:

Edited by chagall (see edit history)