Roy Eriksen Startet 8.November.2007 Del på Facebook Startet 8.November.2007 Er det noen som kjenner opphavet til denne båten ? Har hatt den i 8 år nå, men prøver fortsatt å finne opphavet. Skal vistnok være bygd på vestlandet et sted. Båten skal være bygd i 1982 Den er 34 fot, og med en bredde på 3,7 meter. Skrog i furu på furu spant,og overbygg i Mahogni. Som motor sitter det en 120 hk. Ford. Grunnen til at jeg tror den har sitt opphav på vestlandet, er en samtale jeg hadde med en dame på Trebåtfestivalen i Halden for noen år siden. Hun kom bort til meg og fortalte at hennes far hadde en båt som var helt lik, dog noe mindre. Den båten var bygd i traktene rundt Bergen. Navnet på båten vår er Ottøy. Er det noen som har noen flere opplysninger om Ottøy, er jeg svært takknemlig. Venter spent på noen tilbakemeldinger. Roy Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 (redigert) Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er en såkalt "Grythe"-båt, bygget hos Brdr. Grythes Båtbyggeri i Ilsvåg i Ryfylke. Jeg hadde i sin tid en tilsvarende 34 fot (10,3 m) båt, men denne var bygget i 1978 med tilnærmet samme overbygg og samme klinkerbyggede skrog bygget opp av lekter i stedet for bordganger. Metoden ble i sin tid (1975?) utviklet av Teknologisk Institutt for å berge en del trebåtbyggere fra det som ble kalt glassfiberdøden. Siden dette båtbyggeriet ble nedlagt i 1979-80(?), må i så fall båten være fra før denne tiden. PS: Jeg registrerte etter innlegget mitt at båten heter Ottøy. Ottøy er et sted i Ryfylke, og hvis navnet har fulgt båten da du kjøpte den, er dette også en indikasjon at den opprinnelig kommer fra Ryfylke. Redigert 8.November.2007 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 (redigert) Ligner denne ? Vågsnes 33 http://www.vaagsnes.no/4/6/ Redigert 8.November.2007 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Du vet, for de fleste damer ser alle båter like ut....akkurat som alle bilene ser like ut. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Eriksen Svart 8.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2007 Takker for opplysningen Kes. Føler jeg stadig kommer et skritt nærmere. Ser fram til morgendagen der jeg vil ta noen telefoner mot disse trakter. Roy Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 (redigert) En Gryte-båt var min første tanke også. Kommer faktisk opprinnelig fra samme sted, der vi er eneste naboer (Karsten Gryte er død for noen år siden, så det bygges ikke båter der lengre). PS: Send meg IM så skal du få telefonnr til sønnen, som bor der nå. Redigert 8.November.2007 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 8.November.2007 Del på Facebook Svart 8.November.2007 Den båten har jeg møtt mye på sjøen. Ofte å se longside i Kåven ( Andholmene) da eieren er på besøk oppe på hytta. (Jeg ville ha ringt selger.) Sitér dette innlegget Link to post
Roy Eriksen Svart 8.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2007 Stemmer det (-- reference to evil site removed --). Vi har tilhørighet på den gamle skolen på Nordre Sandøy. Har prøvd tidligere eier som dengang bodde i Moss. ( Det er der vi kjøpte båten ) Han skal vistnok ha flyttet til varmere strøk. Han fortalte oss dengang at båten skal ha gått som en liten charterbåt i Oslofjorden, og at den skal ha vært sertifisert for 15 pers. Har snakket med skipsregisteret, men de har ikke hatt noen båt med navnet Ottøy. Roy Sitér dette innlegget Link to post
Roy Eriksen Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Hvem er jeg ? Ja, nå vet jeg det!!!!! Takket være engasjerte medlemmer i forumet, har jeg nå funnet opphavet til Ottøy. Det stemte det som kes og Fantino var inne på. ( mange takk til dere ) Båten er bygget av nå avdøde Gunnar Gryte fra Ilsvåg. Har snakket med sønnen hans i dag, og fått mange nye opplysninger. Roy Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 PS ble dekket tett og fint? Sitér dette innlegget Link to post
Roy Eriksen Svart 9.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2007 Hvis du tenker på epoxybehandlingen jeg gjorde på teakdekket (-- reference to evil site removed --), så var dette en fiasko. Ble noen tusen kroner fattigere på den erfaringen. Det så veldig fint ut den første sesongen, men så begynte det å slippe. Har fjernet alt, og i sommer har dekket stått ubehandlet. Får tenke litt på videre behandling der. Roy Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 9.November.2007 Del på Facebook Svart 9.November.2007 Det var synd for det så ut for at det var mye arbeide. Jeg trodde du skulle lykkes siden du brukte varmluftstørker og et gedigent telt. Flytt båten inn i kommunens lagerhall . Der er det bedre arbeidsforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.