Jump to content

Hvem er jeg? ("Grythe"-båt)

Roy Eriksen

Recommended Posts

bilder_til_kopiering_013.jpg

Er det noen som kjenner opphavet til denne båten ? Har hatt den i 8 år nå, men prøver fortsatt å finne opphavet. Skal vistnok være bygd på vestlandet et sted.

Båten skal være bygd i 1982 Den er 34 fot, og med en bredde på 3,7 meter. Skrog i furu på furu spant,og overbygg i Mahogni.

Som motor sitter det en 120 hk. Ford.

Grunnen til at jeg tror den har sitt opphav på vestlandet, er en samtale jeg hadde med en dame på Trebåtfestivalen i Halden for noen år siden. Hun kom bort til meg og fortalte at hennes far hadde en båt som var helt lik, dog noe mindre. Den båten var bygd i traktene rundt Bergen.

Navnet på båten vår er Ottøy.

Er det noen som har noen flere opplysninger om Ottøy, er jeg svært takknemlig.

Venter spent på noen tilbakemeldinger.

Roy

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det er en såkalt "Grythe"-båt, bygget hos Brdr. Grythes Båtbyggeri i Ilsvåg i Ryfylke. Jeg hadde i sin tid en tilsvarende 34 fot (10,3 m) båt, men denne var bygget i 1978 med tilnærmet samme overbygg og samme klinkerbyggede skrog bygget opp av lekter i stedet for bordganger. Metoden ble i sin tid (1975?) utviklet av Teknologisk Institutt for å berge en del trebåtbyggere fra det som ble kalt glassfiberdøden. Siden dette båtbyggeriet ble nedlagt i 1979-80(?), må i så fall båten være fra før denne tiden.

PS: Jeg registrerte etter innlegget mitt at båten heter Ottøy. Ottøy er et sted i Ryfylke, og hvis navnet har fulgt båten da du kjøpte den, er dette også en indikasjon at den opprinnelig kommer fra Ryfylke.

Redigert av kes (see edit history)

Stemmer det (-- reference to evil site removed --). Vi har tilhørighet på den gamle skolen på Nordre Sandøy. Har prøvd tidligere eier som dengang bodde i Moss. ( Det er der vi kjøpte båten ) Han skal vistnok ha flyttet til varmere strøk.

Han fortalte oss dengang at båten skal ha gått som en liten charterbåt i Oslofjorden, og at den skal ha vært sertifisert for 15 pers. Har snakket med skipsregisteret, men de har ikke hatt noen båt med navnet Ottøy.

Roy

Hvem er jeg ? Ja, nå vet jeg det!!!!!

Takket være engasjerte medlemmer i forumet, har jeg nå funnet opphavet til Ottøy. Det stemte det som kes og Fantino var inne på. ( mange takk til dere ) Båten er bygget av nå avdøde Gunnar Gryte fra Ilsvåg. Har snakket med sønnen hans i dag, og fått mange nye opplysninger.

Roy

Hvis du tenker på epoxybehandlingen jeg gjorde på teakdekket (-- reference to evil site removed --), så var dette en fiasko. Ble noen tusen kroner fattigere på den erfaringen. Det så veldig fint ut den første sesongen, men så begynte det å slippe. Har fjernet alt, og i sommer har dekket stått ubehandlet. Får tenke litt på videre behandling der.

Roy

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...