Jump to content

Elektronisk mal for brukerhåndbok, finnes det?


Gudrun

Recommended Posts

Vi er sikkert mange som ikke har brukehåndbok for båtene våres. Tenkte å kunne bruke mørketiden til å lage en håndbok for båten jeg har med hva som finnes ombord og hvor dette er plassert. Likeså det elektriske og alt av gjennomføringer etc. etc. etc.

 

Men er det noen som vet om det finnes en mal (elektronisk) som kan brukes som utgangspunkt og tilpasses hver enkelt båttype?

Link to post
Share on other sites

Det finnes en standard: ISO 10240 "Owner's manual"

Denne er "innholdsfortegnelse" for det som skal foreligge for EU-godkjenning. Men den vil nok kanskje ikke være akkurat det du er på jakt etter fordi den mest inneholder det som går på sikkerhet og utelater mange praktiske ting som en båtbruker kan få bruk for. Men for all del, den tar med det viktigste om elektriske installasjoner, skroggjennomføringer, brannslukking, osv....

 

Jeg skriver selv brukermanualen for båten min som er under bygging og tar da utgangspunkt i denne standarden som må oppfylles. Det blir "Owner's manual". I tillegg lager jeg en perm hvor jeg samler alt av brukermanualer og dokumentasjon av teknisk utstyr ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...