mavi Startet 4.Februar.2004 Del på Facebook Startet 4.Februar.2004 Hva vil skje dersom en cabin blir fjernet ala det som er gjort i denne tråden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...5926469;start=3 ? Vil det være skadelig for båten, sjøegenskapene radikalt forandret? Er det praktisk gjennomfør bart å lage ei åpen snekke an f.eks en sjømann? Hvordan bør dette evt gjøres best? Bare ta vinkelsliperen å sette igang for å avslutte med litt puss og annet nødvenig av sluttningsvis eller andre metoder? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Spørsmålet var oppe på Båtplassen tidligere i år. Usikkerheten er om overbygget er med på å stive av skroget. Her er link til tråden hos Båtmagasinet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mavi Svart 5.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Der var det jo litt av begge deler. Noen sa det gikk greit og noen sa det ikke gikk. Med tanke på den sjømannen som Walter_S har lagt inn post (link på toppen) hvordan vil skroget reagere hvis en tar å kapper av hele cabinen og lager åpen snekke kontra og lage et sånnet styrehus? Vil det være noen forskjell med tanke på stivhet osv. Er det noen båter dette er tilrådelig og noen dette er helt absurd på? Tenker her på om noen båter er stivere i skroget enn andre. Ev.t er det noen måter en kan stive av et skrog på uten altfor store ombyggninger? F.eks aluminiumsdørk eller no sånt. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Den skrogstivheten som forsvinner når du skjærer av overbygget må du gjenvinne i konstruksjonen av dollbord/riper og event. fordekk og akterdekk. Dette må gjelde for både tre- og glassfiberskrog. Noe avstiving vil du også kunne få gjennom dørkkonstruksjonen. Lykke til med prosjektet! La oss få høre ( og gjerne se også!) hvordan det går. Men tro ikke at det er "bare å ta vinkelsliperen .............." Ganske mye arbeid, som alt annet i båt. Det er noe annet å bygge båt enn å bygge hus. mvh JanS/ m/y Gygra Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
mavi Svart 5.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Vet ikke om det blir noe prosjekt ei gang. Vi får se. Hvordan vil det fungere å kappe av bare deler av overbygget? La oss si for en sjømann sin del frem til der rattet er montert. Vil det miste mye stivhet i skroget da? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Jeg kan aldrig tenke meg at der blir noe stort problem med styrke/stivhet i skroget, om du bruker sund "bondevett". Det er, som tidligere skrevet, viktigt at du bygger inn tilsvarende forsterkninger, men hvis dolbordet bliver stående, eventuelt forsterket med et ekxtra lag dug samt noen "kne" hadde ikke jeg hatt betenkligheter. Jeg har ofte tenkt samme tanke av en enkel grunn: 2 like skrog, en som sjark, en som turbåt, og en prisforskel på 100 store. Klart det bliver fristende å bruke vinkelsliper på den billigste. Hvis du begynder med prosjektet må du holde oss oppdateret. Lykke til Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.