Jump to content

Yanmar 4LH DTE fra 1993, når er det kvelden?

Brumm

Recommended Posts

Hallo folkens, er ny her på forumet, men har fulgt med på trådene en god stund likevel. Synes det er et knall godt forum med fornuftige,flinke og hyggelige folk i trådene.

Jeg kjører en 31 fots halvplaner med Yanmar 4LH DTE fra 1993. Gått 1700 timer.

Motoren har vært fin og driftssikker hele tiden, har kun byttet dysene i tillegg til vanlig service. Båten har vært på land 1 vinter, ellers foretrekker jeg å ha den i sjøen så mye som mulig. Om vinteren ved stilleligge bytter jeg selvfølgelig ut sjøvannet i sjøvannskretsen med frostvæske ved hjelp av en t-ventil. Fort gjort. Alle sjøkraner blir lukket med frostvæske og inne i båten står det et par små oljeovner på lunk.

Nok om alt det fine ved dette båtholdet.

I høst begynte motorproblemene. Turbo, blandebend 4-kantflens og eksospakning måtte byttes. Antagelig grunnet salvannstæring? Motoren er ikke utstyrt med anoder. Dyrt ble det selv om turboen var en bytteturbo.

Yanmaren er altså 15 år gammel, og lite brukt. Hva tror dere om fortsatt levetid på denne? Vil det heretter etter disse årene med fryd og gammen oppstå en evig liste over ting som går i stykker? Forvente seg høye stabler av verkstedregninger permanent fra nå av? Burde man egentlig bytte ut båten med en ny etter, si 10 år hvis man vil ha et ubekymret båtliv?

VH Brumm

Velkommen skal du være. Er det 135 eller 165 hk motor du har eller? Tror ikke du skal ha noe særlig å bekymre deg for videre med normal bruk, normalt sett. Forøvrig er det bra bruktpriser om du skulle ønske å bytte til ny, men etter timetallet å dømme, bør den ha lenge igjenn. Har du slik utforming på eksosanlegget at det kan skvalpe/bli stående vann i slangen høyt opp mot bend og turbo?

Bytte til ny båt etter 10 år kan vel være hyggelig om man har økonomi til det, og det burde gi mindre bekymringer, men om det er tilfelle er jeg ikke sikker på.

1993 mod er jo nesten ny båt det jo! :smiley:

Hei

Våre to Yanmar 2GM20F frå 1995 og 1997 har gått over 5000 timar. Dei gangane dei har svikta har det som regel vore pga. mangel på diesel...

Dei har stogga eit par ganger, sjølv om dei har hatt nok diesel, men då har det vore ting "på" motoren, ikkje sjølve motoren. Dvs. drivreim til sjøvasspumpa, vasslås til eksosen og strammaren til dynamoen.

Einaste minuset er at dei lek litt olja.

Ask

Takk for trøstens ord, Gullfisk. Og motoren er en 165 hk. Og det har nok stått vann opp til bendet i tidligere år. Jeg monterte for noen år siden et fleksibelt gummilokk på eksosutløpet for å forhindre at sjøen skulle trykke inn i eksosslangen via bølger. Eksosslangen har nokså liten plass til store krumninger på sin vei til motoren, og det beste ville kanskje være en skikkelig vannlås? Får forhøre meg litt med verkstedet.

Det er forøvrig ikke bare motoren jeg er bekymret over mhht levetid. Synes alt ombord er begynt å gå i stykker og må byttes. Dette var dyre kvaliitetsting i 1993. Autpilot, gps/plotter, radar, hydrauliske styrepumper etc. Det er på en måte å kjøpe litt ny båt. Men det er klart, ingenting varer evig, og 15 år er jo litt da.

Opplever ikke dere andre med eldre båter samme sak?

Min Yanmar 4JH har over 10000 timer på telleverket, fungerer helt utmerket og bruker mindre olje enn den nye volvoen som satt i gamlebåten. Den har riktignok ikke turbo, noe jeg tror er en fordel i lengden

På en Sandvik 945 er det plass til en lang lyddemper under dørken som håndterer endel vann.... Nå er endel av de innredet av privatpersoner og det er allverdens løsninger, men vurder og å få sveist et rustfritt eksosbend som går gjennom dørken akter og lage en svanehals oppå... Rett og slett en stor U med flenser på for å skru den fast i dekket. Så trykker du eksosslangen fra motoren innpå den ene stussen som blir under dekk og den som skal overbord skrues fast på den andre... Da må sjøene opp i svanehalsen for å kunne komme inn i motoren og lyddemperen håndterer vannet som blir liggende i slangen når du stopper.... Ja hvis du da ikke kan få laget en svanehals og ha helt akter under dekk, alt ettersom hva du har plass til.....

Edited by Gudrun (see edit history)

Turbo, dyser, eksos-blandebend, reimer,dynamo, starter og giverne til oljetrykk og temperatur, varmeveksler ei og annen pakning må nærmest regnes som "forbruksdeler" og man bør være forberedt på at noe av dette gjerne må skiftes i løpet av såpass mange år, på en motor som dette.

LH'en er en svært driftsikker motor og 1700 timer er ikke mye.