Jump to content

Distress signal?


olevela

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan et distress signal høøres ut, har en fastmontert vhf i hytta og lytter kanal 16 og L2. men jeg har enda ikke hørt noe Mayday, men mitt spørsmål er da egentlig: Hviss noen sender ut et distress, hører da alle VHF'er det, eller er det kunn redningssentralene som får det inn?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hva slags radio har du??

 

Du må ha en DSC radio for og kunne høre Digital selcall

Hvis du har en Dsc radio vil du få en alram og en beskjed på skjermen.

Alarmtonen varierer på hva slgs nød det er og radio.

Hva slags radio har du egentlig???

info om vhf radio Telenor Maritim Radio

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg overtok en båt i sommer med VHF. Jeg vet heller ikke så mye om dette, men skal ta kurs nå i Desember.

Om noen sitter i en hytte ved sjøen å lytter på kanal 16 er det vel bare bra, jo fler som lytter, jo bedre synes jeg.

Kanskje det er dette vi kaller "Lyttevakt" :smiley:

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe...og snik-lytting skal vi ha for oss selv :lol:

Jeg mener å ha hørt om folk med VHF på hytter i "Havgapet" som faktisk har bistått ved redningsaksjoner fordi de har "sett forulykkede" og hatt mulighet til å komunisere med de som skulle redde dem.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei. I første omgang ønsker vi olevela hjertelig velkommen til dette forumet.

Her på båtplassen kan du spørre om det meste knyttet til fritidsbåtlivet.

Noen ganger får du et svar ganske fort, noen ganger må du vente litt. Noen ganger resulterer spørsamålet ditt i maaange svar.

Kan du si litt mer om hvordan du har koblet opp VHFen din med antenne og kanskje tilknytning til GPS. Så går vi videre derfra.

Noen lurer også på om du nå har VHF sertifikat, eller om du ønsker å avlegge dette sertifikatet senere.

Igjen - velkommen til BP (Båtplassen).

Link to post
Share on other sites

I disse tider hvor håndholdte radioer finnes i opptil flere stykker ombord har mange også en hjemme. Her på kontoret, hjemme, står radioen alltid på 16. Ser ikke noe galt i det.

 

Som Sundberg også skriver, jo flere som lytter jo bedre er det.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sikkert fint jo flere som lytter jo flere kan høre evt nødmelding , men det er vel strengt tatt ikke lov å ha vhf på land /hjemme . Eller husker jeg så feil , er jo blitt en liten stund siden jeg tok lappen .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget med konsesjonen er at man forstår to ting:

- Det ene er å betjene apparatet og kunne motta, sende og reagere på meldinger.

- Det andre er å være klar over at VHF informasjonen skal håndteres konfidensielt.

 

Dersom det er krise på sjøen er det ingen som i ettertid spør hjelperne om de har lov eller ei til å høre på og anvende VHF.

Link to post
Share on other sites

Dersom det er krise på sjøen er det ingen som i ettertid spør hjelperne om de har lov eller ei til å høre på og anvende VHF.
Det er helt riktig, men en forutsetning for å lovlig bruke VHF er å ha konsesjon for apparatet og det får en ikke på hytta. Det er svært få VHF-konsesjoner som er landbasert og for å få det må du ha et legitimt behov for det slik som kursholdere og forhandlere. Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer at det var eit ekte tradisjonelt Mayday ja, hadde inntrykk av at det var det olevela meinte sjølv om han blanda inn litt "distress", treng ikkje å være DSC det er snakk om av den grunn.

DSC Distress er ein databurst som går på k70, så det er ingen som høyrer den vanligvis. den utløyser imidlertid ein akustisk alarm på ein DSC-VHF, men denne er/kan være forskjellig frå apparat til apparat.

Ein DSC Distress-alarm blir kvittert ut av en kystradiostasjon og vidare kommunikasjon vil då foregå på k16 som er oppfølgings-kanal.

Redningssentralane mottek ikkje desse alarmane, men dei blir umiddelbart varsla via kystradio.

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Hovedpoenget med konsesjonen er at man forstår to ting:

Hei.

 

Det er vel en ting til jeg ville tatt med som et hovedpoeng. Det er at VHF-nettet er et sikkerhetsnett. Noe som bl.a. betyr at k16 ikke belastes med prat. Konsesjonsgiverne (eller noen andre høye herrer) er faktisk klar over behove for å skravle. Så vi med fritidsbåter har fått våre 3 egne kanaler til slikt bruk.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig,

du har helt rett Lars H. Jeg skrev fortere enn hva jeg tenkte - ikke en uvanlig situasjon hos meg.

Er det enda flere sentrale forhold ved VHF?

Jeg er litt redd for at sertifikatkravet til VHF fører til at man bruker for mye tid på å pugge "irrelevant" stoff.

VHF er et sikkerhetssystem, og det sentrale er at man lærer seg sikkerhetsfunksjonene.

Link to post
Share on other sites

I løpet av sommersesongen mottok vi ombord mayday-anrop fra en annen stasjon i nærheten. Ingen i båtens nærhet kunne unngå å høre det sterke signalet som kom fra VHfen. Godt at det finnes et slikt system når noen er i nød.

 

Jeg vil anbefale alle som har en DSC-stajon om å få koblet den opp mot GPS ombord. Jeg vet at mange ikke har dette i orden og da gir det en falsk trygghet når nøden er der. Bare et velment råd.

 

Også en sikkerhet at de andre ombord vet hva den røde knappen på radioen er til og hvordan den skal benyttes.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for svar så fort, jeg har en VHF på hytta på land og en i båten med DSC og det var vel den jeg snakkte om. men egentlig så er det vel en venn av meg som har DSC i båten sin, jeg tenkte det var unødvendig å forklare hele historien,

 

men han fortalte at ha hørte en lyd fra VHF'en og han skjønte ikke hva dette var, så han tenkte ikke mere på det..så han spurte meg fordi jeg har VHF'er sev, tenkte jeg kunne spør her, men jeg skjønte det slik at du faktsik hører DSC Distress på VHF Kanal 16.

 

har ikke sertifikatet nei. men skal snart ta det tenkte jeg.

 

men jeg har et spm, Sailor Compakt VHF RT2048, hvet noen av dere hva en slik er koster ny?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det er så lett å finne noen pris på RT2048 i dag. Dette er vel en ganske gammel modell uten DSC, og i så fall er det ikke så mange hundrelappene man kan få for den, selv om det er en god VHF. Litt info om nyere modeller finner du her: http://www.thrane.com/Maritime/Products/VHF.aspx Beskrivelse av modellen du spør om finner hu her, men den har du vel: http://www.tdcom.com/pdf/sailor/RT2048.pdf Her er en kontakt du kan ringe for å høre om pris: http://www.sveinhatvik.no/index.php?page=s...=1&vmcchk=1

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...