Marwin Startet 5.Februar.2004 Del på Facebook Startet 5.Februar.2004 Har passiv hydraulisk styring. Kan rattpumpen benyttes til "andre ting", f.eks. styre hjelpemotor/dorgemotor? Det er ikke alltid så effektivd å bruke hovedmotor (outboard) som ror. Dessuten bremser den noe. Har en 3-veis, enkel vender for hydraulikk. Kan denne benyttes til å styre mot den enheten jeg ønsker å operere? (Den sperrer (lukker) for i andre løpene). Eller er dette utopi? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TMe Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Det øyner meg at du har to motorer og derav 1stk som brukes til dorging. Du har hydraulisk styring på den store motoren, men denne vil du vippe opp under dorging. Tanken som umiddelbart slår meg er at du må ha et stag i mellom begge motorer slik at begge svinger samtidig. Staget må tillate at den ene motoren er oppvippet. Antar at det ikke er noe problem at også den oppvippa motoren beveger seg. Utfordringen blir å lage stag og ledd slik at oppvipping tillates. Et bilde eller fem hadde gjort seg. Er sikkert mulig å stille om pumpa slik du er inne på , men da må du ha en egen sylinder til den lille motoren. Hva med en teleflex-kabel og et eget lille ratt for dorgemotoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Det øyner meg at du har to motorer og derav 1stk som brukes til dorging. Du har hydraulisk styring på den store motoren, men denne vil du vippe opp under dorging. Tanken som umiddelbart slår meg er at du må ha et stag i mellom begge motorer slik at begge svinger samtidig. Staget må tillate at den ene motoren er oppvippet. Antar at det ikke er noe problem at også den oppvippa motoren beveger seg. Utfordringen blir å lage stag og ledd slik at oppvipping tillates. Et bilde eller fem hadde gjort seg. Er sikkert mulig å stille om pumpa slik du er inne på , men da må du ha en egen sylinder til den lille motoren. Hva med en teleflex-kabel og et eget lille ratt for dorgemotoren ? Korrekt oppfattet. Ang stag: Problemet er at den lille (15Hk-4takt) er montert på spesialbrakett, og dermed litt lengre bak enn den store, så evt. stag må taes av ved vekslig av motorene.... Er klar over at jeg bør ha egen styresylinder for den lille. Spørsmålet er om jeg kan sette en vekselventil i tur-ledningen på hydraulikken (og la begge returledningene være sammenkoblet)? (Den ventilen jeg har her er manuell og har 1 inngang og 2 utganger; Den lukker helt for den utgangen som ikke er i bruk.) (Hvis dette går, drar jeg den litt videre: Rattpumpa ER jo ei pumpe.... OG ventilen ER jo 3-veis.... Så det "dumme" spørsmålet blir da: Kan jeg bruke nok en sylinder til å heve og senke den lille med.....??) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Majali Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Gøyal tanke Jeg kan iallefall ikke se at det skulle være noe i veien for å hekte på en treveisventil på tur-ledningen og la den styre den lille motoren. kan vel i realiteten hekte på mange slike for å styre det ene og det andre, men man bør/må ha tankene for at ved feil på noe av utstyret, skal det være mulig å kunne forbikople alt "rælet" å fortsatt ha styring. Hadde jo vært litt stilig med en 3 posisjonsbryter på instrumentpanelet som det sto : "hovedmotor - hjelpemotor - motorheis" Redigert: ved hjelp av magnetventiler for hydraulikk. Håper du legger ut noen bilder hvis det blir noe av?!! Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
TMe Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 3-veis ventil bør være mulig, men styresylinderen er dobbeltvikrende og du må derfor ha en dobbel 3-veis ventil. Alternativt 2 stk som betjenes via felles hendel. Bruke rattpumpa for å løfte dorgemotoren bør gå veldig greit med 3-veis ventil. Vil tro at dersom du kontakter noen hydraulikkfirmaer og fremlegger utfordringen for disse så bør det være kurant å finne en passende ventil til ditt bruk. Om nødvendig kan jeg finne noen adresser. Etter å ha lest innlegget ditt en gang til ser jeg at du lurer på om returene kan være sammenkoblet. Gjør du det er jeg redd at du kun kan svinge til ene siden. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Etter å ha lest innlegget ditt en gang til ser jeg at du lurer på om returene kan være sammenkoblet. Gjør du det er jeg redd at du kun kan svinge til ene siden.Det tenkte jeg og først men jeg tror nok det har en mulighet til å virke...... Når rattpumpa går den veien at ventilen står på returledningen vil en sette trykk på en side på begge sylindrene men returen fra den ene stopper i 3-veis ventilen og dermed vil denne ikke kunne bevege seg. Andre veien sendes oljen via 3-veis ventilen kun til den ene sylinderen og den andre står i ro. Kan gå bra men vet ikke helt om jeg ville gjort noe slik med styringen uten å være 100% sikker på at det var pålitelig...... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
BK Svart 5.Februar.2004 Del på Facebook Svart 5.Februar.2004 Begge slangene er tur/retur, alt ettersom hvilken vei du svinger. To treveis ventiler så kan du bruke denne på alternativ sylinder. Med ekstra oljenivå, så kan du bruke denne til å løfte motor ol. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Tusen takk for responsen. Har tenkt MYE på om dette er mulig, men med liten kunnskap om hydraulikk, måtte jeg spørre. Rent logisk (MIN logikk!!:-)) bør det gå... Så et dumt spørsmål til: Etter å ha lest "vanngruppas" utmerkede resultat og rapport, satt igjen med EN tanke: Enn om dette hadde handlet om , ja nettopp: Hydraulisk styring!! For spørsmålet er: Hva slags materiale bør det være i slanger (eller rør) mellom rattpumpe og styresylinder?? (Banalt igjen, er jeg redd! Har bare brukt teleflex hittil, og nå står den "i sju stein". Rattpumpe og sylinder har ligget klart i 3 ! år. Ny 5000 autopilot også! Så her blir det sikkert flere spørsmål unterwegs!) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TMe Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Marwin ! Jeg har trolig løsningen med kun en ventil og er i gang med et rør og ventil-skjema på AutoCAD. Du må dog vente til ut i neste uke da jeg må nytte arbeidstiden til noe annet i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 6.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Tusen takk, TMe. Venter spent! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
TMe Svart 10.Februar.2004 Del på Facebook Svart 10.Februar.2004 Marwin ! Jeg har mailet over div. tegningsfiler som du får studere. Du får gi meg en tilbakemelding før dette legges ut på forumet her. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.