Jump to content

Baugspyd av annet fabrikat enn www.batsystem.se


Enzo

Recommended Posts

Skal handle inn et baugspyd/ryd til båten og ser på denne http://www.maritim.no/product.aspx?id=2075...upkey=003007001 , overalt hvor jeg leter så er det kun disse fra baatsytem som leveres , finnes det ikke andre fabrikater ?

Jeg trenger bare en liten dings til å trå på når vi skal i land og ombord og jeg kunne gjerne tenkt meg andre alternativer enn akkurat denne uten å bla opp 6-10lapper

stige.jpg

Koster 2800.-

Link to post
Share on other sites

Mener du at han kan lage noe slikt som den i første posten for under 3000.- ?

 

Det tviler jeg på - er ikke så mange timene arbeid man får for denne summen. Jeg har en Genakerpeke i 316 som jeg klarte å somle over bord i havna. Ny kostet den 3000, nå skulle samme produsent ha 4000 - jeg hyrte inn en dykker som klarte å finne den igjen....

Link to post
Share on other sites

Ser at denne typen baugspyd bruker en "stake" ned mot baugen i båten. Jeg lurer litt på hvordan det er å drille gjennom stevnen. Etter drilling, må innsiden av hullet forsegles med noe stoff for å forhindre at glassfiberen trekker vann her?

 

Om man må drille hull så må man jo selvsagt grise litt med sikaflex for å få dette tett ellers blir det ikke bra , jeg trenger ikke å gjøre dette til den støttestaken da jeg allerede har skruer jeg kan feste den i (forstagsfeste)

 

forstag.jpg

 

Ankeret og den ankerrullen det blir igjen på land heretter så jeg trenger ikke feste for dette lenger

Link to post
Share on other sites

Er på jakt etter det samme som deg. På min båttype ser jeg at mange har fått laget baugspyd. Går du med en skikkelig tegning til et verksted som sveiser syrefast tror jeg du kan få gjort mye for et par tusen. Så kan du jo kjøpe teak og legg i selv. Skal du ha baugspydet over ankeret er det vel mulig å få laget noe som fester i "skinnen" som ankeret går i. Det har jeg iallefall sett på flere.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Ser at denne typen baugspyd bruker en "stake" ned mot baugen i båten".

 

Staken heter ett vaterstag.

Hindrer at peket presses ned ved belastninger fra anker eller personer som trår på det.

Hindrer også at det presses oppover ved gennakerseilas.

Det er vanligvis festet i ett beslag hvor en bolt gåt gjennom beslaget og staget. Vanligvis to bolter gjennom stevnen og dobblerplate på innsiden. Tetting med Sika 291.

 

Jeg synes ikke de pekene til Båtsystem er særskilt dyre. Jeg har en slik med vipperulle for Bruceanker. Den koster det dobbelte av vipperulla.

Og så er peket fra Båtsystem svært enkelt å montere. Det skal kun bores hull til vaterstaget. Oppe boltes den i fotlista. Jeg fjerner hele greia på 5 minutter dersom det skulle bli aktuellt.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har selv tenkt på et slikt nebb i baugen på båten min, ikke for gennaker seilng men for at det lettere å gå i land.... men det er jo ikke akkurat billig for et bøyd stålrør, et par sveiser og en trebit.. men det koser vel gjere dette i dag...

 

Er det flere som vurdere i de samme baner så hadde det vært mulig og forespurt i noe større kvanta enn en stk. og dermed kanskje fått noe bedre pris. Det er ikke noe krav at alle skal være like i dimensjon... Et lite bakgårdsverkested med en rørbøyer kan jo lage dette enkelt og greit .. Det er jo enkle greier å lage... Polerte syrefasterør (av typen "meierirør eller "mannesmanrør" som det også blir kalt) finnes jo også tilhgjengelig...Med slike rør er det lite polrign som skal til før stålet skinner om kapp med sola..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har dobble anker-ruller/feste i bauen,

Har da tatt i bruk det ene til genakker spyd.

Fjernet rulla og da passer en firkantprofil i 316, på 80 x 80 mm rett nedi. lengde 90cm.

Bruker hull til anker-rulla + låsehullet(hvis det er anker liggende her) for å låse fast Bjelken.

 

Sterkt og godt. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

For at det som støttes skal være i vater - tror det er et navn jeg skal klare å huske.

 

Nei, bjorngb, det er nok en annen bakgrunn for dette navnet.

 

Baugspryd (ikke: spyd!) var fra gammelt av IKKE i vater. (Det er det veldig lite på en båt som er!). De hadde alltid en vinkling oppover, bl.a. for å beskytte seil og mannskap som jobbet ute på baugsprydet for sjø.

 

Vaterstaget har nok sitt navn fordi det (i motsetning til de andre stagene som er festet ute på baugsprydet) går nedover til vannet (water).

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange sammenheng benytttet verksted både for fabrikasjon om ombygging av rustfritt/syrefaste komponenter. Det har etter min meneing flere fordeler. En for den materialkvaliteten og overflatebehandlingen en føler behov for, og en får den utformingen en ønsker. Det forutsetter at en kan lage en brukbar arbeidstegning og i noen tilfeller en modell. Men en må ha et versted som er ok og kommuniserer med og som kan gi ett rimelig sikker pristilbud.

Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange sammenheng benytttet verksted både for fabrikasjon om ombygging av rustfritt/syrefaste komponenter. Det har etter min meneing flere fordeler. En for den materialkvaliteten og overflatebehandlingen en føler behov for, og en får den utformingen en ønsker. Det forutsetter at en kan lage en brukbar arbeidstegning og i noen tilfeller en modell. Men en må ha et versted som er ok og kommuniserer med og som kan gi ett rimelig sikker pristilbud.

Har samme erfaring. Sist fikk jeg en leksjon av innehaveren om hvor dårlig stålet er i nyere båter. Han var oppgitt og forklarte forskjellen på det de bruker. De gangene jeg har brukt dette lille verkstedet som gjør grundig og solid arbeid har det kostet pinlig lite. Derfor tror jeg at det er mulig å få baugspyd for et par tusenlapper, men jeg skal jammen sjekke.

Link to post
Share on other sites

Har heller ikkje intrykk av at spesiallaget ting i syrefast er noe spesielt dyere enn serieproduserte ting. Har fått laget både rekker framme og bak samt en antenne/landternemast hos en lokal produsent, westmekan, som også lager mye til bl.a saga og viknes.

 

Denne mener eg kostet ca 2500,- benyttet her 32mm rør som vistnok var ganske kostbart i forhold til 25mm:

kallesje003.jpg

 

Har også planer om baugspyd på sikt...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...