Bergen dørk Startet 10.November.2007 Del på Facebook Startet 10.November.2007 (redigert) Hei Godtfolk! Sliter litt med en avgjørelse jeg tok nå senhøstes. Fikk aldri tatt av "driftskalesjen" før det ble skikkelig høst grunnet årets vedvarende drittvær her på Vestlandet. Bestemte meg derfor for å bytte til en gammel kalesje m/presenning over for å få vasket den nye til ny sesong. Synes ikke presenning fungerer så godt - har en tendens til å holde på regn og snø, istedet for at det renner av slik det normalt gjør fra båten. Og så er det denne stormen som var da - den rev i stykker deler av presenningen. Bør jeg skaffe en presenning som dekker absolutt hele båten og feste den med et tau under hele rekka, for å si det slik + noe ekstra tyngde som holder den på plass, eller kanskje kun legge presenning over selve kalesjen? Erfaringer? Min båt er en Nidelv 24 og den har en lite gunstig plassert lanterne for å få lagt presenningen godt på båten, for å si det slik. Og så spørsmål nr 2: Er det tilrådelig (hvis det skulle dukke opp en tørr dag) å legge på nykalesjen og impregnere den nå? Det står jo noe på impregneringen om at det skal være bortimot romtemperatur for god nok effekt, eller hva? Sikker litt smådumme spørsmål - men det er min første vintersesong og båten skal ligge på sjøen gjennom vinteren. Redigert 10.November.2007 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Seilaren Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Laternemasten på Nidelv 24 kan demonteres ganske enkelt. I samme høyde om viduene stopper. Den kunne hvertfall det på vår Nidelv 24. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjarles Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Jeg har samme båt som deg og hadde denne liggende på sjøen sist vinter. Kjøpte en tung presenning (620g/m2) av PVC-belagt polyestervev hos Clas Ohlson av størrelse 2,9 x 4,9 m2 for å dekke kalesjen. Jeg surret først en rest av et teppe rundt lanternemasten for å unngå skarpe kanter mot presenningen. Høyden på lanternemasten kombinert med den glatte overflaten på presenningen gjorde at det ikke la seg snø oppå (nå skal det også sies at det var begrensede snømengder sist vinter der jeg bor). Presenningen rakk fra nederst på kalesjen akter og motsatt dekket den nesten vinduene i front av cockpit. På sidene var det 30-40 cm synlig av kalesjen der hvor en stiger inn i båten. Kalesjen "fortøyde" jeg i pullerne akter og i fenderfester og rekke på sidene. Ellers er min erfaring fra tidligere mer snørik vinter at våt snø på kabintak og dollbord betyr vann inn i kabin ved takluke og vindu. Så hvis en ikke har anledning til å koste vekk snø noenlunde jevnlig ville jeg satset på en kalesje som også dekker kabintak og dekk/dollbord. Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Suzumar Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Siden du vil bruke presenning går jeg ut i fra at vinterkalesjen ikke er vanntett. Å få presenningen til å være venn med kalesjen og motsatt er ikke alltid like lett. Jeg brukte i mange år presenning kun til taket når jeg brukte vinterkalesjen. Lagde altså en form som kun dekte taket. Tanken var at jeg skulle få minst mulig gnisning mellom presening og kalesje. Det fungerte ok, men prisen for å ha en så tight presenning var jordslag og grønske på kalesjen. Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Hei Jeg har hadt på min " vinterkalasje " ett par år nå. Merker at det blir fuktig, men tørrballene klarer jobben greit. I år har lyst å bare la henne stå åpen under PVC`n... eller er det bedre å ha på kalasjen? Erfaringer og tips ønskes? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2007 Hei Seilaren, Sjarles og NRK! Takk for gode tips - min vinterkalesje (gammel kalesje) er ikke vanntett, eller så hadde jeg ikke stresset så mye med det. Sjarles sitt poeng er også viktig for meg - ser at det ved store vannmengder og sikkert snø kan snike seg litt vann inn i kabinen uten at jeg alltid vet hvor det kommer fra. Har gjort tetningsarbeid på vinduene, men plutselig dukker det opp noe ny fukt. Slik er det vel med gamle båter...(1978-modell). Tror kanskje at jeg skal dekke godt til kalesjen i første omgang (istedet for å hele båten med et par presenninger, som jeg nå har gjort). Så har jeg tenkt å ha et visst tilsyn gjennom vinteren; ikke minst ved store snømengder. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
CB. Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Min erfaring er at det er bedre å ha den på. Sørg for god ventilasjon. Det beste er egentlig å demontere kalesjen og ta den med hjem men igjen det medfører også mere møkk i båten. Det ene er like greit som det andre. Søk kalesje og du finner mange tips og råd. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.