Bitteliten Svart 10.November.2007 Link til dette innlegget Svart 10.November.2007 Jeg startet arbeidet med en deviasjonstabell i våres. Har lagt ut en masse overetter å styre etter i kartene i nærområdet. Synes det var vanskelig å få tatt skikkelige overetter. Jeg har en minigyro koblet til autopiloten og stoler mer på den enn magnet kompasset. Skulle vi miste strømmen ombord så har jeg en ekstra batteridreven GPS til støtte. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 En god deviasjonstabell er et must for de som driver med havseilas! Normalt vil alle benytte elektroniske dingzer til både posisjonsangivelse og kurs, men når elektronikken svikter har du kun magnetkompasset å stole på (eller som nevnt tidligere i tråden, ekstra batteridrevet utstyr) Noen har store kompasser som justeres med staver og kuler, dette er kompliserte saker som man bør søke profesjonell hjelp for å justere! Mindre magnetkompass har normalt 2 skruer for å justere N/S og Ø/V. Fremgangsmåten er å legge båten på nord kurs (overettmerke) juster N/S skruen til 0. Legg så syd kurs og juster igjen ved å halvere (om syd viser 186 grader justeres kompasset til 183 grader) Kontrollsjekk på nord kurs igjen. Gjør det samme Ø/V og kompasset ditt er nå justert. Elektronikk kan påvirke kompasset. Det er smart å sjekke om det er forskjell med "dødt skip" og med diverse el i gang! Som sagt er det når elektronikken svikter du skal kunne stole på kompasset! Kompasskursen skal nå skrives inn i en deviasjonstabell ala denne: http://www.einar-aasmul.no/Loggbok/deviasjon.htm Viktig: Deviasjonsundersøkelse skal alltid utføres på den nordligste breddegraden! Da vil tabellen være riktig på alle breddegrader lengre syd (Inntil ekvator) På sydlige breddegrader blir det omvendt. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
JRK Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Hei, Laget deviasjonstabell til den første båten, men er dette nødvendig etter at man har fått GPS ombord? Har 2 stykker. Må bare innrømme at når jeg skal kalibrere kompasset til autopiloten så bruker jeg heller GPS, en det faste kompasset til dette. Har to elektroniske kompass ombord ett i kjølen og et i styrhustaket. Det i kjølen får skikkelig store avik etter at jeg har fylt opp kjølen med brusbokser Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Har en gps, sekstant og deviasjonstabell under kontroll da er en i mål. Neppe mere å si om det som burde være en barnelærdom Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bjorngb Svart 11.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Elektronikk kan påvirke kompasset. Det er smart å sjekke om det er forskjell med "dødt skip" og med diverse el i gang! Som sagt er det når elektronikken svikter du skal kunne stole på kompasset! Dette var et godt tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Og ikke glem å ha mobiltelefonen på betryggende avstand fra kompasset. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Når det gjelder å finne gode overrettere for vurdering av kompasset er det etter min erfaring ofte at markerte gjenstander i synsfeltet som kirketårn, radiomaster, fabrikkbygninger, fyrlykter o.a. gir svært gode holdepunkter for å vurdere kompasset ombord. Noen steder er det også overrettere i form av lys som har angitt seilingsled. Mange loser kan mye om dette. Innseilingen fra Hals Barre til Limfjorden i Danmark har mange overrettere som gir svært godt grunnlag for vurdering av kompasskurs. Videre er det gode overrettere mot Koster, Kongshavn, Strømstad, Fredrikstad, Moss.. og sikkert mange andrre steder. Jeg har utenfor min egen havn i Sonskilen, Son mange gode overrettere i Oslofjorden. Der kan jeg seile lange strekninger mot nord og syd, og det er markerte objekter både mot vest (Hurum) og øst (Son). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) Om en finner en brukbar stille dag uten for mye strøm i sjøen så kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en... Riktignok så har en ingen garanti for at det er baug opp man har men er det stille ute og lite strøm der så er dette godt nok for de fleste av oss vil jeg tro.. Jeg har forsøkt med på kompass seilas, men ga det opp siden båten min er for liten og går for sakte til at jeg klarer å holde kursen så nøyaktig at det skulle ha noe får seg... i mye sjø så kaster båten seg hit og dit så noe nøyaktig kompass kurs klarer ikke jeg å holde manuelt. Et større skip som er mere retningsstbilt i sjø er nok mere egnet for dette enn min skarve lille båt.. eller en hurtigående sak som muligens ikke lar seg påvirke så mye av bølgene... en båt som går mye raskere enn sjøen.. Jeg setter min lit til eletronikken ombord og har backup system der som er uavhengig av strømforsyngen ombord... så håper jeg at jeg klarer identifisere hvor jeg er nå jeg har land i sikte... hvis ikke så blir det slik som vikingene seilte da... Redigert 11.November.2007 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Golden Gate 37 Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Om en finner en brukbar stille dag uten for mye strøm i sjøen så kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en... Kompasset i GPS`en er ikke et kompass! Den viser riktignok kurs over vannet, men det er basert på utregnede posisjoner. Som kjent vil GPS ha et posisjonsavvik på opptil ca 10m under optimale forhold, derfor blir kursen i GPS ikke noe å stole på! Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Sydvesten Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Det er riktig at det er beregnede pisosjoner som gir en kurs, men det baserer seg på snittverdier over en tid og kursen er faktisk relativt stabil etter min erfaring.. i allefall på min gps på stille sjø som var en forutsetning i det innlegget jeg skrev... så kan men selvsagt diskutere opp og i mente om dette er bra nok til en deivisajontabell i mangel av andre kjente overrettere... Det er etter mitt syn en enkel og grei måte å få en indiaksjon på deiviasjonen på magnetkompasset når de forutsetningene jeg beskrev er tilstede.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Som nevt i et innlegg noen svar over, er det viktig å finne gode fysiske overrettere når man skal kontrollere kompasskurs ombord. Jeg tror at de fleste kvalifiserte seilere anser det for særdeles viktig. Opplysninger man trenger å ta hensyn til er gitt i kartbladene man seiler etter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Nå vet jeg at denne tråden er for D5L ekspertene men allikevel: Nei, jeg har ikke deviasjonstabell til kompasset mitt. Men jeg vet sånn ballpark hvordan det ter seg. Og det var godt å vite når en battericelle kortsluttet, og jeg fikk "dødt skip". Og så har jeg en Sony ICF-900-D. Som jeg tuner til 310.5 kHz. Og så vet jeg retningen til Færder. Eller andre Racons. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) Som kjent vil GPS ha et posisjonsavvik på opptil ca 10m under optimale forhold, derfor blir kursen i GPS ikke noe å stole på! Riktig, men 10 m avvik på en avfarende Observert Plass eller S.P er ubetydelig hvis det er lange nok kursdistanser for f.eks. en peiling. Når det gjelder kompass så er noen typer mer egnet til mindre og "urolige båter". De har en nål som er tregere. Redigert 11.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mulligan Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) GPS regner ut COG og SOG fra fix til fix og veier det gjennom et filter. Hvor galt det kan bli ser du dersom du prøver å følge en preplottet linje slavisk på GPS. Redigert 11.November.2007 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Det er riktig Mulligan, og la oss for moro skyld si at GPS posisjonsavviket er 10m øst og deretter 10m vest, altså går vestover da får du en morsom Dev tabell... Dev tabell lager du en gang, så det er vel verdt det å benytte overett merker i stedenfor GPS på akkurat dette. Noen nevnte også "Safe compass distance" Eller hvor nært kompasset annet utstyr kan plasseres. SCD settes normalt til 1/2m om det ikke inneholder magneter. Bare se på kartbordet ditt, eller hvor du nå enn har kompasset, jeg vil tro de fleste har et sammensurium av duppeditter innafor 1/2 meteren. Høyttalere inneholder magneter og bør ha mye større avstand.... Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
bjorngb Svart 11.November.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Det er riktig Mulligan, og la oss for moro skyld si at GPS posisjonsavviket er 10m øst og deretter 10m vest, altså går vestover da får du en morsom Dev tabell... Hvorav behovet for filter som mulligan skrev om. Har du noen gang ligget i ro og sett på plotteren at den gir COG og SOG frem og tilbake rundt din possisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 la oss for moro skyld si at GPS posisjonsavviket er 10m øst og deretter 10m vest, altså går vestover da får du en morsom Dev tabell... Det du sier her er ren teori. I praksis skvetter ikke posisonen du leser av på GPS slik. Går du i 10 sek på en helt fast kurs, er det ikke store avvik i avlest kursretning du får fra GPS'n som leser posisjonen hvert sekund og i tillegg filtrerer resultatet. Jeg har selv brukt GPS-kurs for å kalibrere spritkompasset og for deretter å sette opp en deviasjonstabell. Det har gitt en mer enn god nok kalibrering av kompasset, og også en god deviasjonstabell for mitt bruk. Men selvfølgelig, kalibreringen og opptak av deviasjontabell er begge deler opptatt i blikkstille og uten nevneverdig strøm i sjøen. Jeg må forreste ta hele proseduren omigjen til våren da jeg flyttet litt på noen instrumenter påi instrumentpanelet som har påvirket kompasset. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ben Sin Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Til de av dere som har laget tabell: Blir det store avvik? Mer enn 5 grader for eksempel. Jeg har for moro skyld lyst til å gjøre dette til sommeren. Den praktiske nytten blir også for meg minimal, men noe må man jo ha å gjøre. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Avvik på 10-15 grader er ikke uvanlig. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Sydvesten Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Godt å se at flere har et edruelig forhold til dette med diviasjon og lar spriten være der den skal være, i kompasset... om gps'en hopper 10 meter den ene retningen og 10 meter den andre retningen så spiller jo ikke det noen rolle siden snittet blir tilnærmet null uansett og kursen blir knakende god når den er bereginet.... Det eneste er at det er COG og ikke baug ....men om tar hensyn til det som er tidligere beskrevet om vær og vind så blir nok dette bra nok for de fleste fritidsbåtbrukerne. Skal en blande inne overrettere så må en ta hensyn til misvisngen i tillegg.... da må en plutselig begynne å tenke litt for å finne kompasskursen...og faren for menneskelig feil kan da dukke opp som en parameter som kan påvirke "rettheten" i deviasjontabellen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
roaldbj Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Det har vært av en viss interesse å lese flere av innleggene i denne tråden. Kanksje ikke så rart at noen tar feil av innseilingen til Strømstad og Oslofjorden. Jeg er glad for at flere av dere ikke skal fungere som kaptein ombord på mine seilaser over Kattegatt og Skagerak. Sitér dette innlegget Link to post
topa Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) Ser ikke vitsen med kompass lenger, hvis man har gps bakckup på batteri. På lengre avstander legger mann inn veipunkt og da vil jo unøyaktigheten være nærmest 0 når du nærmer deg mål. Da er det korrigert for deviasjon og strøm og vind. Men det kan jo være morsomt med gammelmåten. Kan noen forklare hva man skal med kompass dersom man har et par gps og en av disse går på batteri Redigert 11.November.2007 av tttpa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 "Avvik på 10-15 grader er ikke uvanlig." Det viktige å tenke på når man lager en deviasjonstabell, er at man får en fin S-kurve når man trekker en strek gjennom resultatet av målingene. Dersom det ikke er mulig bør man finne kilden(e) som påvirker kompasset. Mine vindusviskere var plassert slik at kompasset ikke var til å stole på. Etter at de ble flyttet ble forholdet mye bedre. Kan ikke se at det er noe problem å bruke overettmerker når man lager tabellen. Misvisningen lager ikke noe problem med utregningen av tabellen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Du har skjønt poenget Nemo - forutsatt at jeg har skjønt det. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Selvfølgelig har du det roaldbj. Misvisning og deviasjon er to forskjellige ting. Det håper jeg inderlig alle er enige om. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.