Jump to content

D5L: Hvor mange har laget deviasjonstabel?


bjorngb

Deviasjonstabell?  

177 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En god deviasjonstabell er et must for de som driver med havseilas!

Normalt vil alle benytte elektroniske dingzer til både posisjonsangivelse og kurs, men når elektronikken svikter har du kun magnetkompasset å stole på (eller som nevnt tidligere i tråden, ekstra batteridrevet utstyr)

 

Noen har store kompasser som justeres med staver og kuler, dette er kompliserte saker som man bør søke profesjonell hjelp for å justere!

 

Mindre magnetkompass har normalt 2 skruer for å justere N/S og Ø/V. Fremgangsmåten er å legge båten på nord kurs (overettmerke) juster N/S skruen til 0. Legg så syd kurs og juster igjen ved å halvere (om syd viser 186 grader justeres kompasset til 183 grader) Kontrollsjekk på nord kurs igjen.

Gjør det samme Ø/V og kompasset ditt er nå justert.

 

Elektronikk kan påvirke kompasset. Det er smart å sjekke om det er forskjell med "dødt skip" og med diverse el i gang! Som sagt er det når elektronikken svikter du skal kunne stole på kompasset!

 

Kompasskursen skal nå skrives inn i en deviasjonstabell ala denne:

http://www.einar-aasmul.no/Loggbok/deviasjon.htm

 

Viktig:

Deviasjonsundersøkelse skal alltid utføres på den nordligste breddegraden! Da vil tabellen være riktig på alle breddegrader lengre syd (Inntil ekvator) På sydlige breddegrader blir det omvendt.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Hei,

Laget deviasjonstabell til den første båten, men er dette nødvendig etter at man har fått GPS ombord?

Har 2 stykker. Må bare innrømme at når jeg skal kalibrere kompasset til autopiloten så bruker jeg heller GPS, en det faste kompasset til dette.

Har to elektroniske kompass ombord ett i kjølen og et i styrhustaket. Det i kjølen får skikkelig store avik etter at jeg har fylt opp kjølen med brusbokser :wink:

Link to post

Når det gjelder å finne gode overrettere for vurdering av kompasset er det etter min erfaring ofte at markerte gjenstander i synsfeltet som kirketårn, radiomaster, fabrikkbygninger, fyrlykter o.a. gir svært gode holdepunkter for å vurdere kompasset ombord.

Noen steder er det også overrettere i form av lys som har angitt seilingsled. Mange loser kan mye om dette. Innseilingen fra Hals Barre til Limfjorden i Danmark har mange overrettere som gir svært godt grunnlag for vurdering av kompasskurs. Videre er det gode overrettere mot Koster, Kongshavn, Strømstad, Fredrikstad, Moss.. og sikkert mange andrre steder. Jeg har utenfor min egen havn i Sonskilen, Son mange gode overrettere i Oslofjorden. Der kan jeg seile lange strekninger mot nord og syd, og det er markerte objekter både mot vest (Hurum) og øst (Son).

Link to post

Om en finner en brukbar stille dag uten for mye strøm i sjøen så kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en... Riktignok så har en ingen garanti for at det er baug opp man har men er det stille ute og lite strøm der så er dette godt nok for de fleste av oss vil jeg tro..

 

Jeg har forsøkt med på kompass seilas, men ga det opp siden båten min er for liten og går for sakte til at jeg klarer å holde kursen så nøyaktig at det skulle ha noe får seg... i mye sjø så kaster båten seg hit og dit så noe nøyaktig kompass kurs klarer ikke jeg å holde manuelt. Et større skip som er mere retningsstbilt i sjø er nok mere egnet for dette enn min skarve lille båt.. eller en hurtigående sak som muligens ikke lar seg påvirke så mye av bølgene... en båt som går mye raskere enn sjøen..

 

Jeg setter min lit til eletronikken ombord og har backup system der som er uavhengig av strømforsyngen ombord... så håper jeg at jeg klarer identifisere hvor jeg er nå jeg har land i sikte... hvis ikke så blir det slik som vikingene seilte da...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Om en finner en brukbar stille dag uten for mye strøm i sjøen så kan man lage seg en "god nok" deiviasjoinstabell utfra kompasset i gps'en...

 

Kompasset i GPS`en er ikke et kompass!

Den viser riktignok kurs over vannet, men det er basert på utregnede posisjoner. Som kjent vil GPS ha et posisjonsavvik på opptil ca 10m under optimale forhold, derfor blir kursen i GPS ikke noe å stole på!

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Det er riktig at det er beregnede pisosjoner som gir en kurs, men det baserer seg på snittverdier over en tid og kursen er faktisk relativt stabil etter min erfaring.. i allefall på min gps på stille sjø som var en forutsetning i det innlegget jeg skrev... så kan men selvsagt diskutere opp og i mente om dette er bra nok til en deivisajontabell i mangel av andre kjente overrettere... Det er etter mitt syn en enkel og grei måte å få en indiaksjon på deiviasjonen på magnetkompasset når de forutsetningene jeg beskrev er tilstede..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Nå vet jeg at denne tråden er for D5L ekspertene men allikevel:

Nei, jeg har ikke deviasjonstabell til kompasset mitt.

Men jeg vet sånn ballpark hvordan det ter seg.

Og det var godt å vite når en battericelle kortsluttet, og jeg fikk "dødt skip".

Og så har jeg en Sony ICF-900-D.

Som jeg tuner til 310.5 kHz. Og så vet jeg retningen til Færder.

Eller andre Racons.

Link to post

Som kjent vil GPS ha et posisjonsavvik på opptil ca 10m under optimale forhold, derfor blir kursen i GPS ikke noe å stole på!

 

Riktig, men 10 m avvik på en avfarende Observert Plass eller S.P er ubetydelig hvis det er lange nok kursdistanser for f.eks. en peiling.

 

Når det gjelder kompass så er noen typer mer egnet til mindre og "urolige båter". De har en nål som er tregere.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Det er riktig Mulligan, og la oss for moro skyld si at GPS posisjonsavviket er 10m øst og deretter 10m vest, altså går vestover da får du en morsom Dev tabell...

 

Dev tabell lager du en gang, så det er vel verdt det å benytte overett merker i stedenfor GPS på akkurat dette.

 

Noen nevnte også "Safe compass distance" Eller hvor nært kompasset annet utstyr kan plasseres. SCD settes normalt til 1/2m om det ikke inneholder magneter. Bare se på kartbordet ditt, eller hvor du nå enn har kompasset, jeg vil tro de fleste har et sammensurium av duppeditter innafor 1/2 meteren. Høyttalere inneholder magneter og bør ha mye større avstand....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
la oss for moro skyld si at GPS posisjonsavviket er 10m øst og deretter 10m vest, altså går vestover da får du en morsom Dev tabell...

Det du sier her er ren teori. I praksis skvetter ikke posisonen du leser av på GPS slik. Går du i 10 sek på en helt fast kurs, er det ikke store avvik i avlest kursretning du får fra GPS'n som leser posisjonen hvert sekund og i tillegg filtrerer resultatet.

 

Jeg har selv brukt GPS-kurs for å kalibrere spritkompasset og for deretter å sette opp en deviasjonstabell. Det har gitt en mer enn god nok kalibrering av kompasset, og også en god deviasjonstabell for mitt bruk. Men selvfølgelig, kalibreringen og opptak av deviasjontabell er begge deler opptatt i blikkstille og uten nevneverdig strøm i sjøen. Jeg må forreste ta hele proseduren omigjen til våren da jeg flyttet litt på noen instrumenter påi instrumentpanelet som har påvirket kompasset.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Godt å se at flere har et edruelig forhold til dette med diviasjon og lar spriten være der den skal være, i kompasset... om gps'en hopper 10 meter den ene retningen og 10 meter den andre retningen så spiller jo ikke det noen rolle siden snittet blir tilnærmet null uansett og kursen blir knakende god når den er bereginet.... Det eneste er at det er COG og ikke baug ....men om tar hensyn til det som er tidligere beskrevet om vær og vind så blir nok dette bra nok for de fleste fritidsbåtbrukerne.

 

Skal en blande inne overrettere så må en ta hensyn til misvisngen i tillegg.... da må en plutselig begynne å tenke litt for å finne kompasskursen...og faren for menneskelig feil kan da dukke opp som en parameter som kan påvirke "rettheten" i deviasjontabellen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Ser ikke vitsen med kompass lenger, hvis man har gps bakckup på batteri. På lengre avstander legger mann inn veipunkt og da vil jo unøyaktigheten være nærmest 0 når du nærmer deg mål. Da er det korrigert for deviasjon og strøm og vind. Men det kan jo være morsomt med gammelmåten.

Kan noen forklare hva man skal med kompass dersom man har et par gps og en av disse går på batteri

Redigert av tttpa (see edit history)
Link to post

"Avvik på 10-15 grader er ikke uvanlig."

 

Det viktige å tenke på når man lager en deviasjonstabell, er at man får en fin S-kurve når man trekker en strek gjennom resultatet av målingene. Dersom det ikke er mulig bør man finne kilden(e) som påvirker kompasset. Mine vindusviskere var plassert slik at kompasset ikke var til å stole på. Etter at de ble flyttet ble forholdet mye bedre.

 

Kan ikke se at det er noe problem å bruke overettmerker når man lager tabellen. Misvisningen lager ikke noe problem med utregningen av tabellen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...