Nøtterøy Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Den enkleste måten å lage en deviasjons tabell på er nok å bruke GPS`n ombord. Om en f.eks. skriver ned GPS kurs, og Magnet kompass kurs over en lenger periode som F. eks en sommer sesong. Få skrevet ned kurser i alle 4 kvadranter, ta så å lag en tabell ut ifra snitt verdiene. Da vil en få en deviasjonstabell som er tilnærmet så god som en kan få den! Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Kompasset ja, ligger under stolen og tas frem i situasjoner som krever det. dvs 1 gang denne sesongen. Og gps?, hmm jau vurdere å kjøpe en. kompasset var framme for første gang i år, når jeg tok dette bilde for 2 uker siden. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 I en vanlig plastbåt er det vel ikke vanlig med så store utslag i deviasjon (utenom om man har installert utstyr nærme kompasset, noe man ikke bør gjøre). Når det gjelder misvisning så er det jo kun små utslag i Norge. Men i UK f.eks er det jo snakk om store utslag. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 I den grad man definerer Norge til å være kun sør-Norge så er det riktig at misviningen er liten.. Sakset fra Statens kartverk Norge varierer misvisningen fra ca 11 grader østlig misvisning i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet. Misvisningen er heller ikke konstant i tiden. Den magnetiske polen forflytter seg noe og dermed vil også misvisningen på de enkelte steder endre seg. I de siste 25 år har misvisningen i Norge øket med ca 1/10 dels grad pr år. Tar en ut en kurs på et kart som "overetter" eller noe annet så er en nødt til å korrigrere for misvisnigen om en skal lage en deivasjonstabell som er nøyaktig... Det er ikke noe problem når man kan det og vet om det, men som jeg skrev lenger opp i tåden så må man ta hensyn til det om det skal bli korrekt... Tar man ikke hensyn til misviningen så får man en "deviasjonstabell" som kun er gyldig for den dagen den er laget og i den posisjonen den er laget i... Dette fordi misviningen endrer seg over tid( dog ikke mye) og ikke minst etter sted(kan være veldig mye). Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Lars H. Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 (redigert) Hei. Her en oversikt over missvisningen i Norden 2006. Leter en litt på nettet, finner en sikkert nyere oversikt og prognoser for årene fremover. Hos SGU (Sveriges Geologiska Undersøkning) som kartet er hentet fra, kan en også lese: Missvisningen undergår en långsam förändring med tiden. Inom Skandinavien är ändringen mellan 0,1 och 0,2 grad per år. Utöver denna s.k. sekulära ändring finns kortvariga variationer med olika perioder och storlekar. Den normala dagliga variationen ligger mellan 0,1 och 0,4 grader. Vid magnetiska stormar kan missvisningen under en tid av några timmar och upp till flera dagar ändras någon grad, i sällsynta fall upp till 4 grader Lars H. Redigert 12.November.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Må innrømme at jeg ikke har brukt deviasjonstabeller siden eksamensforberedelser/eksamen. Har både plotter/GPS og håndholdt ombord. Har kommet til Danmark de gangene jeg skulle. Tror ikke at jeg kommer til å vektlegge dette så mye med mitt seilings-mønstre. Er heller ingen langtur-drømmer. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Jeg seilte ut en deviasjonstabell til min tidligere båt og hadde da bak i "hardisken" ca aktuell +/- i forhold til ulike kurser. Men jeg er enig med tttpa at aktualiteten med nøyaktige kompass ikke er det samme nå i gps/kartplottertiden. Jeg her et fast kompass som er unøyaktig og et ekstra peile/fast kompass som er litt mindre unøyaktig. En kan vel si at en ny tidsregning begynte da gpsn kom for ikke å snakke om kartplottern. Med bakcup batteri gps og gps/kartplotter bli kompasset i praksis nokså nostalgisk, men noe en ikke helt tør å kaste overbord. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Med bakcup batteri gps og gps/kartplotter bli kompasset i praksis nokså nostalgisk, men noe en ikke helt tør å kaste overbord. Helt riktig observert! Magnetkompass benyttes ikke lengre annet enn av de som er forberedt på at elektronikken svikter. Og da er det jo kun på overseilinger det blir aktuellt. Antar at 90% kun driver med seiling langs land, og derfor ikke har behovet. Men om jeg skulle finne på å ta turen til Skagen ville jeg uten tvil latt både kompassjustering og deviasjonstabell bli en del av forberedelsene. Men det er jo klart at for de som ikke bryr seg om de treffer Oksøy istedenfor Færder så betyr jo denslags ingenting, Unnskyldningen at "GPS`en svikta jo" begynner å bli holdbar selv for erfarne seilere. Lykke til Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Men det er jo klart at for de som ikke bryr seg om de treffer Oksøy istedenfor Færder så betyr jo denslags ingenting, Unnskyldningen at "GPS`en svikta jo" begynner å bli holdbar selv for erfarne seilere. Lykke til De fleste ønsker vel å treffe land som planlagt, noe en vil gjøre selv med et dårlig peilekompass dersom en kommer over Skagerak og skal treffe Færder. Og kompasset være et meget godt hjelpemiddel i krongletet innaskjærsseilas dersom en tar seg tid til å sette opp avstander og kurser før seilasen. Men nå i kartplottertiden bruker jeg kompasset svært lite, og lite avhengig av det. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Hei, Jeg vil gjerne sende ut en liten brannfakkel til dere som stoler så veldig på kompasset. Før GPS'ens tid seilte jeg flere ganger nedover sørlandet fra Tønsbergfjorden og tilbake. Jeg hadde selvfølgelig satt opp deviasjonstabell og kompasset tror jeg var rimelig riktig. Men for de som har krysset fra Kragerø og over til Tønsberg legger man seg normalt på en kurs på 90 grader. I dette området er kompasset etter mine vurderinger ikke godt nok. Det er så mye tidevann som går inn og ut av fjordene at selv om du holder kompasskursen bommer du skikkelig... Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Det r veldig mange her som ikke har forstått hva forskjellen er på et kompass og et posisjoneringsinstrument. Et kompass er et instrument som måler vinkel i sanntid mellom båtens lengdeakse og retningen til (den magnetiske) nordpolen. En posisjonsgiver (som for eksempel en GPS) er et instrument som beregner båtens posisjon. Man har behov for kompass når man skal styre båten, spesielt når man ikke har andre stevnemerker enn horisonten. Man kan ikke styre en båt etter en GPS. Også dersom man overlater til instrumentene å styre båten, må man ha et kompass som gir input til autopiloten. Alle autopiloter må derfor være tilkoblet, eller ha innebygd, et kompass. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Det r veldig mange her som ikke har forstått hva forskjellen er på et kompass og et posisjoneringsinstrument. Hvor får du det fra at det er så mange som ikke forstår - snakk om å være suveren..... Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Hei,..... I dette området er kompasset etter mine vurderinger ikke godt nok. Det er så mye tidevann som går inn og ut av fjordene at selv om du holder kompasskursen bommer du skikkelig... Hørte fra en fiskeskipper for noen år siden at GPS'en kostet ham flere tusen i diesel hvert år. Tidligere, når man skulle fra Skagen til Kristiansand, kunne man gå kompasskursen. Den første 1/3 av veien ville strømmen fra den Engelske kanal dytte østover. Deretter var det nøytral strøm 1/3, og på siste tredjedel kom den norske kyststrømmen og dyttet vestover igjen. Styrt kurs tilnærmet lik hele veien, men kjølvannet ble en fin S kurve. Etter at GPS m/'motorvei bilde' kom ombord ble båten kjørende delvis 'mot strømmen' 2/3 av veien for at man skulle holde seg innenfor 'motorveien' på GPS'en Må si at jeg savner spenningen med landkjenning etter lengre seilas navigert med kurs, fart, tid - bestikk. Nå om dagen vet man jo nøyaktig hvor man er - liten spenning i å sjekke lyskarakteristikker og -sektorer i horisonten.... Kommer ikke til å hive plotter/GPS noen gang - men noe har blitt borte på (den teknologiske) veien. Noen verdifulle øyeblikk. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Golden Gate 37 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Helt enig med deg Surprise noe av spenningen forsvinner. O g også tilfredsstillelsen av å ha krysset lange strekk på bestikk, og truffet Da har du klart både strømkobling og beregnet avdriften for vind riktig, ubetalelig Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Poseidon Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Da har du klart både strømkobling og beregnet avdriften for vind riktig, ubetalelig Dette har noe med forskjellen mellom navigasjon og dataspill å gjøre - "Nintendonavigasjon" gir ikke helt den samme tilfredsstillelsen av å beherske noe . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Det r veldig mange her som ikke har forstått hva forskjellen er på et kompass og et posisjoneringsinstrument. Jaså - hvor tar du det fra? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 12.November.2007 Link til dette innlegget Svart 12.November.2007 Må si at jeg savner spenningen med landkjenning etter lengre seilas navigert med kurs, fart, tid - bestikk. Nå om dagen vet man jo nøyaktig hvor man er - liten spenning i å sjekke lyskarakteristikker og -sektorer i horisonten.... Kommer ikke til å hive plotter/GPS noen gang - men noe har blitt borte på (den teknologiske) veien. Noen verdifulle øyeblikk. Det er jeg veldig enig i. Svaret på navigasjonshåndverket en selv gjør blir borte, og mye av spenningen. Men GPSen og særlig plotteren gir også mange muligheter til å bruke sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Hvor får du det fra at det er så mange som ikke forstår Jeg vil tro at han sikter til en og annen som mener at GPS gjør kompasset overflødig, men bortsett fra dét er det feil at det ikke går an å styre en båt etter et posisjonsinstrument. Det er mulig, men det er ikke noen god løsning. Uansett, et vanlig magnetisk kompass er det grunnleggende navigasjonsinstrumentet, uansett båtstørrelse og uansett hvor mye elektronikk du har med deg. I båter over en viss størrelse føler jeg meg nokså ukomfortabel uten kompass, logg og ekkolodd. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Også dersom man overlater til instrumentene å styre båten, må man ha et kompass som gir input til autopiloten. Alle autopiloter må derfor være tilkoblet, eller ha innebygd, et kompass. Nææh, det mener du vel ikke helt Douro. Det går an å få autopiloten til å styre kun etter cross-track error. Men det er ikke særlig smart i de fleste tilfeller. Iallefall ikke slik jeg bruker min båt. Da ligger den jo hele tiden og kompenserer for vind og strøm slik at båten går på en preplottet linje. Men kompasset kan brukes til andre ting enn ren navigasjon. Kanskje supernavigatørene her kan si meg hvorfor denne Tornadoseileren har montert kompasset slik, foran masten slik at det kan sees fra begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 (redigert) Kanskje at det er lettere å bruke dette kompasset som en peilesskive da rammen er tvers av baug og at man kan peile akterlige kurser? Redigert 13.November.2007 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mulligan Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Når det gjelder misvisning så er det jo kun små utslag i Norge. Men i UK f.eks er det jo snakk om store utslag. Her er en link til en side hvor man kan regne ut magnetisk deklinasjon basert på IGRF modellen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Kanskje supernavigatørene her kan si meg hvorfor denne Tornadoseileren har montert kompasset slik, foran masten slik at det kan sees fra begge sider. Føler meg ikke som noen supernavigatør, men jeg kan da litt om bruk av kompass i seilbåt. En regattabåt som dette er ikke så veldig interessert i den faktiske kompasskursen som seiles. Det interssante er om kursen på kryssen endres. Dvs om man får et løft, eller om man skal slå i et vindskift. Dette er like viktig på begge halser, og siden de henger i trapes, ses kompasset best hvis det er montert foran masta. Da klarer de seg med ett kompass. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Mulligan Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Just precis Herman. Slik er det ombord i Tornadoen. Og slik er det ombord hos meg i den Utrangerte. Og slik var det også ombord hos han som seilte over Nordsjøen med skonnerten sin med props i lasta ene veien og køl den andre. Kompasset forteller øyeblikkelig om vinden rommer eller skraller. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 skraller. DER var det ja, husket i farten ikke hva det motsatte av "romme" var. Derfor måtte jeg skrive setningen på en annen måte. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
oddgeir Svart 13.November.2007 Link til dette innlegget Svart 13.November.2007 Og for oss uten utrangert båt; hva betyr romme og skralle? Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.