Jump to content

D5L: Hvor mange har laget deviasjonstabel?

bjorngb

Deviasjonstabell?  

177 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Den enkleste måten å lage en deviasjons tabell på er nok å bruke GPS`n ombord.

Om en f.eks. skriver ned GPS kurs, og Magnet kompass kurs over en lenger periode som F. eks en sommer sesong. Få skrevet ned kurser i alle 4 kvadranter, ta så å lag en tabell ut ifra snitt verdiene. Da vil en få en deviasjonstabell som er tilnærmet så god som en kan få den!

I den grad man definerer Norge til å være kun sør-Norge så er det riktig at misviningen er liten..

Sakset fra Statens kartverk

Norge varierer misvisningen fra ca 11 grader østlig misvisning i Øst-Finnmark til ca 3 grader vestlig misvisning på Vestlandet. Misvisningen er heller ikke konstant i tiden. Den magnetiske polen forflytter seg noe og dermed vil også misvisningen på de enkelte steder endre seg. I de siste 25 år har misvisningen i Norge øket med ca 1/10 dels grad pr år.

Tar en ut en kurs på et kart som "overetter" eller noe annet så er en nødt til å korrigrere for misvisnigen om en skal lage en deivasjonstabell som er nøyaktig... Det er ikke noe problem når man kan det og vet om det, men som jeg skrev lenger opp i tåden så må man ta hensyn til det om det skal bli korrekt...

Tar man ikke hensyn til misviningen så får man en "deviasjonstabell" som kun er gyldig for den dagen den er laget og i den posisjonen den er laget i... Dette fordi misviningen endrer seg over tid( dog ikke mye) og ikke minst etter sted(kan være veldig mye).

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei.

Her en oversikt over missvisningen i Norden 2006. Leter en litt på nettet, finner en sikkert nyere oversikt og prognoser for årene fremover.

Hos SGU (Sveriges Geologiska Undersøkning) som kartet er hentet fra, kan en også lese:

Missvisningen undergår en långsam förändring med tiden. Inom Skandinavien är ändringen mellan 0,1 och 0,2 grad per år. Utöver denna s.k. sekulära ändring finns kortvariga variationer med olika perioder och storlekar. Den normala dagliga variationen ligger mellan 0,1 och 0,4 grader. Vid magnetiska stormar kan missvisningen under en tid av några timmar och upp till flera dagar ändras någon grad, i sällsynta fall upp till 4 grader

deklination_2006_450.jpg

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg seilte ut en deviasjonstabell til min tidligere båt og hadde da bak i "hardisken" ca aktuell +/- i forhold til ulike kurser.

Men jeg er enig med tttpa at aktualiteten med nøyaktige kompass ikke er det samme nå i gps/kartplottertiden. Jeg her et fast kompass som er unøyaktig og et ekstra peile/fast kompass som er litt mindre unøyaktig.

En kan vel si at en ny tidsregning begynte da gpsn kom for ikke å snakke om kartplottern. Med bakcup batteri gps og gps/kartplotter bli kompasset i praksis nokså nostalgisk, men noe en ikke helt tør å kaste overbord.

Med bakcup batteri gps og gps/kartplotter bli kompasset i praksis nokså nostalgisk, men noe en ikke helt tør å kaste overbord.

Helt riktig observert!

Magnetkompass benyttes ikke lengre annet enn av de som er forberedt på at elektronikken svikter. Og da er det jo kun på overseilinger det blir aktuellt. Antar at 90% kun driver med seiling langs land, og derfor ikke har behovet.

Men om jeg skulle finne på å ta turen til Skagen ville jeg uten tvil latt både kompassjustering og deviasjonstabell bli en del av forberedelsene.

Men det er jo klart at for de som ikke bryr seg om de treffer Oksøy istedenfor Færder så betyr jo denslags ingenting, Unnskyldningen at "GPS`en svikta jo" begynner å bli holdbar selv for erfarne seilere.

Lykke til :cool:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Men det er jo klart at for de som ikke bryr seg om de treffer Oksøy istedenfor Færder så betyr jo denslags ingenting, Unnskyldningen at "GPS`en svikta jo" begynner å bli holdbar selv for erfarne seilere.

Lykke til :cool:

De fleste ønsker vel å treffe land som planlagt, noe en vil gjøre selv med et dårlig peilekompass dersom en kommer over Skagerak og skal treffe Færder. Og kompasset være et meget godt hjelpemiddel i krongletet innaskjærsseilas dersom en tar seg tid til å sette opp avstander og kurser før seilasen. Men nå i kartplottertiden bruker jeg kompasset svært lite, og lite avhengig av det.

Hei,

Jeg vil gjerne sende ut en liten brannfakkel til dere som stoler så veldig på kompasset. Før GPS'ens tid seilte jeg flere ganger nedover sørlandet fra Tønsbergfjorden og tilbake. Jeg hadde selvfølgelig satt opp deviasjonstabell og kompasset tror jeg var rimelig riktig. Men for de som har krysset fra Kragerø og over til Tønsberg legger man seg normalt på en kurs på 90 grader. I dette området er kompasset etter mine vurderinger ikke godt nok. Det er så mye tidevann som går inn og ut av fjordene at selv om du holder kompasskursen bommer du skikkelig...

Det r veldig mange her som ikke har forstått hva forskjellen er på et kompass og et posisjoneringsinstrument.

Et kompass er et instrument som måler vinkel i sanntid mellom båtens lengdeakse og retningen til (den magnetiske) nordpolen.

En posisjonsgiver (som for eksempel en GPS) er et instrument som beregner båtens posisjon.

Man har behov for kompass når man skal styre båten, spesielt når man ikke har andre stevnemerker enn horisonten. Man kan ikke styre en båt etter en GPS.

Også dersom man overlater til instrumentene å styre båten, må man ha et kompass som gir input til autopiloten. Alle autopiloter må derfor være tilkoblet, eller ha innebygd, et kompass.

Hei,

..... I dette området er kompasset etter mine vurderinger ikke godt nok. Det er så mye tidevann som går inn og ut av fjordene at selv om du holder kompasskursen bommer du skikkelig...

Hørte fra en fiskeskipper for noen år siden at GPS'en kostet ham flere tusen i diesel hvert år.

Tidligere, når man skulle fra Skagen til Kristiansand, kunne man gå kompasskursen. Den første 1/3 av veien ville strømmen fra den Engelske kanal dytte østover. Deretter var det nøytral strøm 1/3, og på siste tredjedel kom den norske kyststrømmen og dyttet vestover igjen.

Styrt kurs tilnærmet lik hele veien, men kjølvannet ble en fin S kurve.

Etter at GPS m/'motorvei bilde' kom ombord ble båten kjørende delvis 'mot strømmen' 2/3 av veien for at man skulle holde seg innenfor 'motorveien' på GPS'en :smiley:

Må si at jeg savner spenningen med landkjenning etter lengre seilas navigert med kurs, fart, tid - bestikk. Nå om dagen vet man jo nøyaktig hvor man er - liten spenning i å sjekke lyskarakteristikker og -sektorer i horisonten....

Kommer ikke til å hive plotter/GPS noen gang - men noe har blitt borte på (den teknologiske) veien.

Noen verdifulle øyeblikk.

S/Y Surprise

Må si at jeg savner spenningen med landkjenning etter lengre seilas navigert med kurs, fart, tid - bestikk. Nå om dagen vet man jo nøyaktig hvor man er - liten spenning i å sjekke lyskarakteristikker og -sektorer i horisonten....

Kommer ikke til å hive plotter/GPS noen gang - men noe har blitt borte på (den teknologiske) veien.

Noen verdifulle øyeblikk.

Det er jeg veldig enig i. Svaret på navigasjonshåndverket en selv gjør blir borte, og mye av spenningen. Men GPSen og særlig plotteren gir også mange muligheter til å bruke sjøen.

Hvor får du det fra at det er så mange som ikke forstår

Jeg vil tro at han sikter til en og annen som mener at GPS gjør kompasset overflødig, men bortsett fra dét er det feil at det ikke går an å styre en båt etter et posisjonsinstrument. Det er mulig, men det er ikke noen god løsning.

Uansett, et vanlig magnetisk kompass er det grunnleggende navigasjonsinstrumentet, uansett båtstørrelse og uansett hvor mye elektronikk du har med deg. I båter over en viss størrelse føler jeg meg nokså ukomfortabel uten kompass, logg og ekkolodd.

Også dersom man overlater til instrumentene å styre båten, må man ha et kompass som gir input til autopiloten. Alle autopiloter må derfor være tilkoblet, eller ha innebygd, et kompass.

Nææh, det mener du vel ikke helt Douro.

Det går an å få autopiloten til å styre kun etter cross-track error.

Men det er ikke særlig smart i de fleste tilfeller. Iallefall ikke slik jeg bruker min båt. Da ligger den jo hele tiden og kompenserer for vind og strøm slik at båten går på en preplottet linje.

Men kompasset kan brukes til andre ting enn ren navigasjon.

Kanskje supernavigatørene her kan si meg hvorfor denne Tornadoseileren har montert kompasset slik, foran masten slik at det kan sees fra begge sider.

tcompass01.jpg

Kanskje supernavigatørene her kan si meg hvorfor denne Tornadoseileren har montert kompasset slik, foran masten slik at det kan sees fra begge sider.

Føler meg ikke som noen supernavigatør, men jeg kan da litt om bruk av kompass i seilbåt. En regattabåt som dette er ikke så veldig interessert i den faktiske kompasskursen som seiles. Det interssante er om kursen på kryssen endres. Dvs om man får et løft, eller om man skal slå i et vindskift.

Dette er like viktig på begge halser, og siden de henger i trapes, ses kompasset best hvis det er montert foran masta. Da klarer de seg med ett kompass.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...