Jump to content

Bunnsmørning I høst eller til våren?


Astrix

Recommended Posts

Hvorfor ikke sier jeg ....

Har bunnstoff på båten som er 4 år og kan ikke se at det har sluttet å virke enda (gammel giftig type)

hvordan disse nye "jalla" stoffene fungerer vet jeg ikke da jeg ikke har tatt de i bruk enda :lol:

men tror ikke det betyr stort om du smører nå eller til våren .....

De nye stoffene fungerer jo dårlig uansett i forhold til de "gode gamle" om de er litt tøffere for miljøet ..

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

I de siste årene har jeg benyttet SeaJet 033 og bunnsmørt hver høst. I det siste kun flekket over der stoffet var borte. Resultat: Kun slim i bunnen av båten og kun groe rundt flyndre og propellen. Gutta som driver trucken sier det samme: -Stoff om høsten når vær og temperatur er behagelig.

 

Sett i gang!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg la på Gjøko selvpolerende bunnstoff for et par år siden. Båten stod samme år på land ett år pga. av reparasjoner og etter dette var det lite effekt av bunnstoffet. Har skrapet båten ren for rur og blåskjell 3 ganger i år. Her på BP fikk jeg tips om at Gjøko bunnstoffet ikke tålte sollys. Står ingenting om dette på maling boksen. Men fant datablad på internet og der stod det at man ikke måtte få sollys på bunnstoffet da dette ødela egenskapene. Trolig er ikke alle bunnstoff er like ømfintelige for sollys, men jeg tror nok det beste er å stoffe om våren og dekke godt til undervannsskroget med pressing om vinteren hvis man lagrer båten på land.

Link to post
Share on other sites

Merkelappen på boksen sier vel at båten bør i vannet innen en viss tid etter bunnsmørring.

Ja, har sett det. Har bl.a. derfor alltid bunnsmørt like før båten settes på vannet. Men er det noen som har et vettugt svar på hvorfor produsentene anbefaler dette?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har alltid stoffet båten om våren. Nå hadde jeg i utgangspunktet planer om å kun å flekke til neste år. Men så snakket jeg med en som gjorde te forsøk på dette foran siste sesong. Båten grodde så mye at han måtte ned med dykkerdrakt to ganger for rensing av bunnen.

 

Jeg bruker Nonstop fra Jotun. Noen som har erfaring med kun flekking ved bruk av dette bunnstoffet. Gror det på gammelt stoff??

Link to post
Share on other sites

Fikk en gang opplyst på Seasea at bunnstoffet ble svekket av kulde. Har ikke funnet så mye hold for det andre steder. Sollys er nevnt over. Jotun opplyser at om båten står lenge på land kan det ytterste laget av bunnstoff "harskne" og ikke selv-polere. Dette kan i så tilfelle løses ved å vaske/finslipe overflaten igjen rett før sjøsetting så skal det virke normalt igjen. Har i år for første gang forsøkt å stoffe om høsten, så jeg har lite erfaring med det - utover at det var meget behagelig å stå i t-shorte en stille solskinnsdag i oktober i stedet for full påkledning i april. Så det frister absolutt til gjentagelse - med mindre det gror mye til neste år.

Link to post
Share on other sites

Bunnstoffet fra "gamle dager" som var kopper basert tålte dårlig sol lys, tror det er derfor dette henger igjen..

 

Mange båteiere blander blander bunnstoffet sitt med pulverbasert ugressmiddel for å øke effekten, men dette er trolig ikke lovlig:-)

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

man skal ikkje stoffe på høsten, altså om man tar på land for vinteren, om det står så på boksen. burde være grunn nok. på typen eg bruker står det max 1 mnd før sjøsetting. dette er enkelt og greit kjemi. blir litt som å spørre om hvorfor man må ha lokk på malingsboksen eller kork på limtuben.. det er fordi det reagerer med oksygenet. alle kjemikalier har et virkeområde. endrer man på en faktor så endrer også resultatet seg.

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tjaa det kommer vel an på hva som anbefales av produsenten det. eg bruka hardt bunnstoff kor instruksjonen sier max en mnd før sjøsetting. og stoffet mister jo sin virkning over tid så eg måtte (ville) uansett ha malt kvart år sjøl om båten låg ute vil eg tru. siden det er på våren det gror mest. men om produsenten sier f.eks at en spyling evt lett skrubbing av tørt overflate stoff og så evt flekke over bare steder holder, så stemmer nok det :wink: det finnes jo en del forskjellige typer der ute. for min del er båten så liten og det er en jobb eg gjer sjøl så har aldri vurdert å spare dei 200kronene for å sjå det gro

Link to post
Share on other sites

Det er alltid slik at produsentene vil at du skal kjøpe og bruke mest mulig av deres produkter. Selvsagt bør en følge anbefalingene fra produsent som står på boksene, men like viktig er det å gjøre opp sine egne erfaringer. En av erfaringene som de fleste har oppdaget er at en gjerne kan kjøre båten 2-3 år på samme bunnstoff. Dette selvsagt avhengig av om båten ligger ute hele året, hvor den ligger og ikke minst har det vist seg å være stor forskjell på effekten av de forskjellige typer bunnstoff.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Sjekket på bokser med Hempel og Jotun, begge selvpolerende, og på disse står det "sjøsetting innen tre måneder". Kan vanskelig tro at det spiller allverdens rolle om det går både fire og fem måneder før sjøsetting. Utfordringen blir vel heller nå å kunne påføre bunnstoffet med den nødvendige temperatur?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Husk at det er forskjell på hardt, mykt og selvpolerende.

 

Bruker du selvpolerende kan du like gjerne flekke på høsten. Bruker du Hardt så er det ferskvare og påføres da på våren.

 

Et godt tips er å blande inn litt kvikksølv i bunnstoffet, det eleminererer gro men ikke lov da men igjen hva blir igjen i sjøen :crazy:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...