Jå9 Startet 10.November.2007 Del på Facebook Startet 10.November.2007 Hei! Har kjøpt en 2004 Suzuki DF115 (EFI) som nettopp er påmontert båten min. Er ikke fornøyd med forhandleren som har gjort dette arbeidet - og det er ikke helt ferdig heller. Justering av kontrollboks gjenstår. Motoren stopper etter en liten stund, det virker som om den ikke får bensin. Båten er nettopp satt på vannet og i dag har jeg forsøkt å feilsøke litt. Her er litt fakta: Det er bensin på tanken. Den tar 180 liter og det er minst 50 liter på den (ny). Det er ikke vakuum som gjør at motoren stopper - har testet med bensinlokk åpent. Det er nytt bensinfilter inni motoren. Et helt nytt Racor forfilter er også montert (bensin i kopp - ikkeno' vann) Kontrolljusterte slangeklemmer og det var flere som ikke var strammet nok (etterjustert). Når jeg pumper for å få fram bensin blir "slangen" hard og motoren går en stund (avhengig av turtall). Når motoren stopper er "slangen" myk igjen. Det har alltid vært bensin i filteret inni motoren de gangene jeg har sjekket. Har lagt merke til at det kommer "pustelyder" fra justeringsskrue på forfilteret når motoren går eller ved pumping, det virker som om det er den med pil utover lyden kommer fra. Skal det være slik? Det kommer jo også litt bensingass ut her. Hvis det ikke skal være slik, hvordan justere? Har ikke testet med separat tank ennå, men har planer om det. Hvis bensinpumpa er defekt, vil motoren i det hele tatt fungere? Takker for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.November.2007 Del på Facebook Svart 10.November.2007 Ja hvis Bensinpumpen er defekt vil du vel få akkurat de symptomene som du beskriver her... Ellers bør du kanskje prøve å tette litt ved bensinfilteret ditt. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
rago63 Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) "Har lagt merke til at det kommer "pustelyder" fra justeringsskrue på forfilteret når motoren går eller ved pumping, det virker som om det er den med pil utover lyden kommer fra. Skal det være slik? Det kommer jo også litt bensingass ut her. Hvis det ikke skal være slik, hvordan justere?" Det er ikke noe "Justering" på dette og det skal være helt tett. La forhandleren din finne ut av dette. Jo mer du prøver selv, jo lettere blir det for han å hevde at det er du som er opphavet til problemet med å justere på ting og tang... La han rett og slett gjøre jobben ferdig. Redigert 11.November.2007 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Jå9 Svart 12.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2007 Etter et utall med forsinkelser og slurv er min tillit til "forhandleren" lik null. Når jeg skulle hente båten og den liksom skulle være ferdig var den full av byttede deler og verktøy, ledninger og deksler hang og slang. Neste gang jeg skulle hente den så alt ok ut, men når jeg kikket i tankrommet var ikke bensinslangen til motoren koblet på filteret engang. "Sjefsmekanikeren" tok da og koblet slangen på filteret uten å gjøre noe annet enn det. Når jeg begynte å feilsøke selv så piplet det til og med bensin fra bensinslangen inn til motoren. Var nede i båten i går og skrudde til skruene på forfilteret etter å ha pumpet. Voila! Motoren gikk ihvertfall mye lenger enn den tidligere har gjort og når den stoppet var det jeg som gjorde det. Hva kontrollboksen angår så er det vel ikke noe problem å justere denne så lenge de har tilgang til et kar eller tønne motoren kan senkes i. Hadde ikke noe mulighet til å teste dette før jeg fikk båten på vannet. Er det enkelt å justere kontrollboksen selv eller er dette en jobb for fagfolk? (siden "forhandleren" ikke har klart dette) Hilsen oppgitt Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Hva er det som skal justeres da? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Jå9 Svart 12.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2007 Motoren vil ikke gå i revers. Framover virker ok (tilsynelatende), men når jeg forsøker å bakke så høres en "tannhjul mot tannhjul" lyd og deretter øker motoren turtall. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.November.2007 Del på Facebook Svart 12.November.2007 Hei, jo dette er nok en justeringssak som jeg ville forlangt at forhandleren ordnet opp i . Hvis noe går galt med din justering, vil du få problemer med garanti fra forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.