Careka Startet 11.November.2007 Del på Facebook Startet 11.November.2007 Her kan dere lese mer. http://www.arconayachts.se/_cur/nyheter/KeelPro_Arcona_B.pdf Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
"Mathilde" Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Interessant patent det der, fra Arcona. Nesten merkelig at ingen har tenkt på dette før. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Forsikringene burde gi rabatt dersom din båt har noe slikt Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2007 Det finnes andre metoder som også er under ut-testing, najad holder vel også på med en(eller var det en Najad de brukte) Der skal nedre del av kjølen skli bakover og dempe støtet. Arcona modell skal Limes på ? tror ikke det holder i lengde. det blir vel slik at etter noen år så må du kjøpe å lime på ny, for da ha det vært blåskjellfarm inne i hulrommene hvor vannet skal komme in, disse vil jo under vekst sprenge på. Men det er jo bra at noen prøver og få til en løsning. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Har sett lignende greier flere ganger før. Personlig ville jeg ikke hatt den om den ble kastet etter meg... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Careka Svart 11.November.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2007 Det blir den neppe. (kasta etter deg ) den kommer nok til å koste endel ekstra. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
"Mathilde" Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Seilaren ville ikke bli kastet på en slik kjøldemper, leser vi. Men hvor er begrunnelsen....? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Seilaren har ikke smelt på grunn i over 3knop enda så han har god tid til å endre mening Arcona legger ikke denne utenpå en standard kjøl , de endrer selve kjølen så denne blir integrert. Fantastisk bra av et fantastisk verft Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Det finnes andre metoder som også er under ut-testing, najad holder vel også på med en(eller var det en Najad de brukte) Der skal nedre del av kjølen skli bakover og dempe støtet. Det er vel Nils Otto Holmen (Holmen-senteret i Asker) som eier en Najad og står bak utvikling av en kjøl som skal tåle grunnstøting. http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=73161&cat=5856 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
wave Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Svenska Koster har i noen år hatt denne for en rekke modeller. Prinsippet er vel det samme som på Arconaen. Men denne dekker noe høyere og er limt utenpå - ikke innfelt. Ikke så elegant, og neppe noe for regattaseileren. Redigert 11.November.2007 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Seilaren ville ikke bli kastet på en slik kjøldemper, leser vi. Men hvor er begrunnelsen....? Jeg bare ventet på den kommentaren... Jeg ser rett og slett ikke poenget med den. Hvis du treffer grunnen med så stor kraft at båten kan bli skaden så kan det jo umulig hjemlpe med en liten gummisak foran på kjølen. Kansje den demper litt, men hva hjelper det i 5 knop?? Den eneste plassen jeg kan se at dette hjelper må være ved helt svake berøringer der du nermest er forberedt på å gå på grunn. Den eneste skaden du ville bått da var å miste litt bunnstoff. Og den mister du hvertfall hvis denne gummien begynner og bevege seg! Og tenk på opplagsplassen om vinteren. Alle kommer til å snu seg og peke; Der er han/hun tullingen som grunnstøter så mye at de må plaste gummi på kjølen!! Seilaren har ikke smelt på grunn i over 3knop enda så han har god tid til å endre mening Jeg har ikke gått på grunn nei. Og det er det en grunn til... Jeg leser nemlig kart! Men uhell kan selfølgelig skje, og derfor brukte jeg hode da jeg valgte båt, og kjøpte en langkjølt båt med innebygget kjøl. Jeg kan grunnstøte i så høy fart båten min kommer opp i, og båten vill ikke få skader mer alvorlige enn at de kan fikses med litt sparkel! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Enzo Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Seilaren ! Vid en grundstötning komprimeras gummit, vattnet trycks ut genom de fyra öppningarna på några tiondels sekunder (vid 5 knop) och båtens uppbromsningssträcka förlängs från cirka 10 mm till 140 mm. ”Ett välanpassat kölskydd kan förlänga uppbromsningssträckan från första kontakt med grundet till dess kollisionspunkten i båten har stannat. Därmed förlängs den första kritiska tiden som det tar att bromsa upp kölen och båten med ca tio gånger (förutsätter väl avvägt kölskydd så att sammanpressningsförloppen är linjära). Med kritisk tid menar jag tiden fram till dess maximala krafter uppstår. Då blir medelretardationen också tio gånger lägre och därmed kraften. Kraften ger ett moment som sätter igång rotationsrörelsen hos hela båten. Båtens masströghetsmoment motverkar rotationen. Momentet verkar på båten via kölinfästningen. Här kan påkänningarna bli för stora. Med tio gånger lägre moment blir påkänningen ca tio gånger lägre och risken för skada avsevärt lägre.” Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Enzo! Tror du på dette? Jeg har alltid lært at jeg ikke skal tro på alt jeg hører.. Jeg er meget kritisk og skeptisk til dette produktet. Dere må bare kjøpe det, og jeg kan godt ha feil. Men ikke om det smalt skal jeg ha den der.. (tog du ann ) Hilsen Norges staeste 16-åring. (det har min lærer sagt! ) Redigert 11.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Enzo Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Med en båt på la oss si 5tonn så er det en fordel å ha blykjøl istedet for jernkjøl ved en eventuell grunnstøting da blyet vil gi en mykere landing , legger man så på en gummisak på forkanten av kjølen som ytterligere senker farten og starter vektstangrørelsen i båten før full stopp er et faktum så vil det selvsagt ha noe å si på skadeomfanget. Det er ikke tro det er å vite Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Det er vel rimleig opplagt at dette er reduserer skadeomfanget dramatisk ved en grunnstøtning.... Det hele er jo beskrevet greit her.. så det er ikke bare Enzo som tror på dette.. fra 10mm til 140mm er en revolusjon... om en ser på jern kontra bly så er det her snakk om fra tilnærmett 0 mm til 10-20mm, og nåsnakker vi om inntil 140mm som er ekstrem forbedring... vel og merke om mnan treffer gummidingsen da ved grunnstøtningen og ikke lengere opp på kjølen... Vid en grundstötning komprimeras gummit, vattnet trycks ut genom de fyraöppningarna på några tiondels sekunder (vid 5 knop) och båtens uppbromsningssträcka förlängs från cirka 10 mm till 140 mm. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
"Mathilde" Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Ja, det er ikke for ingenting at en moderne bil er bygget med støtsabsoberende soner både foran og bak. Gir en STOR sikkerhetsgevinst da det tar opp kreftene og gir en "myk landing". Regner med at Arconas patent også vil kunne redusere skadene vesentlig ved en eventuell grunnstøting. Det er den samme fysikk som gjelder Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Ville tro at dette minker g-kreftene ved grunnstøting. I stedet for å kun ha en kort og brutal smell, vil kreftene som skal stoppe båten bli fordelt utover en "lengre" periode. Dette vil kanskje fungere slik som biler i dag som har soner som absorberer en del av krefene ved kollisjon (med på dette området er jeg ganske blank). Det er sunt å være skeptisk - jeg for min del har ikke tro på finnekjøl - det er altfor svakt og vil dette av båten ved enhver grunnstøting. Dette gjelder også sandbunn. Ikke sant - uten nye ideer står verden stille Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Det er sunt å være skeptisk - jeg for min del har ikke tro på finnekjøl - det er altfor svakt og vil dette av båten ved enhver grunnstøting. Her var det en fornuftig kar! Det er klart at denne gummien vil dempe litt og redusere skadene en smule. Men hvis en båt som seiler i 5 knop treffer et fjell under sjøen så må dere ikke komme her og fortelle meg at denne gummien skal redde båtene.. Den vil få skader uansett! Men at denne puten hjelper hvis du grunnstøter i 1-2 knop skal jeg ikke nekte for! Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Håp Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Langkjølt båt demper nok mye bedre ja. Sklir oppå, adskillig lengre enn 140 mm..... og tåler det Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Mener dere å påstå at en båt med finnekjøl omtrent er dømt til å MISTE kjølen ved å grunnstøte direkte på fjell i 5knop + ? I have personally run aground in a Refleks 38 (with a racing crew on board!) in Cowes Week, on to rocks at 13knots+ and we only gouged the keel front – no damage to the hull, floors etc. I have also seen the results of another Refleks 38 racing in the Round the Island race that hit the wreck of the Varvassi off the needles at *high* speed. A big chunk of lead taken from the keel front edge (size of a melon!), the fairing taping around the keel root was displaced, the trailing edge of the keel at the lead/iron joint buckled but no damage to the keel structure at all – we had the boat surveyed, X-rayed and ultrasound tested. No problems." Redigert 11.November.2007 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Nei, det var vell og ta litt hardt i Enzo.. Men jeg har aldri hørt om en langkjøt båt som har mistet kjølen.. Men det kan jo gå slik som har gått her... Redigert 11.November.2007 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sun Flyer Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Jeg kunne godt tenke meg denne dingsen. Det er mye som er bra med min båt, men grunnstøting; det er den ikke beregnet på å tåle. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bjorngb Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 For å ha det på det rene - jeg har troen på finnekjøl og tror ikke den "automatisk" detter av ved en grunnstøting - det var et ironisk argument Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 Dette burde da kunne løses enkelt ved å lage en todelt kjøl, konstruert slik at den nederste delen løsner/faller av ved grunnstøting. F.eks. den nederste 1/3 eller 1/4-delen. Den kan festes i resten av kjølen slik at festepunktene knekker/løser ut ved grunnstøting. Den kan festes med en wire slik at man ikke mister den, men den blir hengende på slep liksom.. inntil at man får båten på land og får festa den på nytt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
avmønstret5 Svart 11.November.2007 Del på Facebook Svart 11.November.2007 (redigert) Jeg kan ikke se at det er foretatt noe fullskala test av gummiknotten, noe som jeg mener må være en forutsettning for å sette noe i produksjon dersom en snakker om seriøs skaderedusering ved grunnstøting. Derfor er jeg faktisk enig med unge herr Seilaren. Men jeg vil ikke kaste knotten, heller solgt den dyrest mulig til de som tror på studentarbeidet (litt bissnissteft skal en vel ha ). den har sikkert litt for seg for mindre dytter, men både ut fra størrelse og beskrivelse tviler jeg på at den er særlig effektiv ved en virkelig kraftig grunnstøting. At den skulle erstatte strukurell styrke i kjølinnfestningen høres slett ikke bra ut. Derimot tror jeg at den norske støtdempervarianten kan ha mye for seg. Den nesten optimale "grunnstøtings-trygge" finnekjølen har eksisteri i noe 10 år, bl.a. på de finske Guylinebåtene, dvs en svingkjøl er løsningen for alle med landskrekk. Redigert 11.November.2007 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.