Golden Gate 37 Startet 11.November.2007 Link til dette innlegget Startet 11.November.2007 Jeg har planer om å montere steglister på min Marex 770 Holiday i løpet av våren, er det noen som har erfaringer med dette? En lik båt med steglister gikk 1,5 - 2 knop fortere! Ikke at jeg er så fartsgal at det gjør noe, men dette vil nok ha veldig positiv effekt på drivstoff-forbruket! Har mottatt tegninger og arbeidsbeskrivelse, så det er ikke det jeg trenger. I beskrivelsen bygges steglistene opp av trelister som deretter støpes inn med glassfiber. Jeg er ikke mye lysten på å støpe inn tre siden dette gjerne gir endel problemer på sikt med råtning, trekker vann osv. Er det noen som har forslag til andre materialer som er forholdsvis lett å forme, samt har den styrken som er nøvendig? Med styrke kommer det også opp ett annet lite dilemma: Sjøsetting foregår med lastebilkran og 2 stropper, jeg er lite lysten på å dra stroppene rett gjennom steglistene (Mye kraft konsentreres på disse ved løfting) Kraftoverføringen fra steglist til båten er også noe jeg funderer på; ved uheldig plassering av stroppene (midt mellom spant) vil skroget nå få en økt belastning. Selve konstruksjonen av steglistene vil jo forsterke skroget endel, men jeg ville blitt om prosjektet medførte havari ved sjøsettingen. Andre som har erfaringer med dette? Neste prosjekt er innbygging av hylsa. Bakgrunnen for dette er at de nye f.eks Nidelv leveres med innbygd hylse. Ihht montør skal dette tiltaket alene utgjøre opptil 2 knop. Dette begrunnes med at en vanlig hylse ikke er strømlinjeformet og når båten gjør fart gjennom vannet mister propellen vann. Karen på Nidelv hevdet at opptil 25% av vannet kunne bli ledet forbi propellen. Er det noen som har erfaringer med dette? Jeg vet at vanninntaket til hylsa må opprettholdes slik at det må lages hull til dette, men er det noen som har bilder av en slik innbygd hylse? Er den formet litt sånn konisk for å lede vannet inn mot senter av akslingen? Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
SveinHa Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Jeg laget et par steglister i baugen på en SummerDream for noen år siden. De bygget vel bortimot 10 cm ut og ga en del løft og det var også hensikten. Huske ikke om det ga mer fart men baugsjøen ble betydelig mindre. Litt vanskelig å se på bildet men listene slutter der hvor bunnstoffet blir rødt. Jeg laget listene av byggfugeskum og støpte dette inn i glassfiber og epoxy. Skummet ble formet på forhånd ved å legge et stykke plast på gulvet og kle to rør (6" eller noe slikt) med plast og legge disse oppå plasten. Rommet mellom blir da en trekantfasong med to buede sider. Dusjet litt med vann på plasten (skummet trenger fuktighet for å ekspandere og herde) og sprøytet fugeskum mellom rørene. Etter noen timer (neste dag) er skummet herdet og kan lett formes. Jeg rettet den ene siden slik at bare den siden som vender mot kjølen er buet. Når fasongen er slik jeg ville ha den limer jeg skummet til bunnen med kontaktlim og legger på duk og epoxy til passe tykkelse. Fungerte helt fint til en "stor grå båt" laget en he&/%¤&s sjø så baugen slo nedi... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Whistler Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 (redigert) En kollega av meg skal selge denne. En meget hyggelig fyr. Du kan jo prøve å ringe han og spørre om erfaringer. Redigert 12.November.2007 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
aanton Svart 11.November.2007 Link til dette innlegget Svart 11.November.2007 Hei er ikke sånne steglister til å sette på å få kjøpt ferdige , mener jeg ha sett reklame for sånne [/quotNeste prosjekt er innbygging av hylsa. Bakgrunnen for dette er at de nye f.eks Nidelv leveres med innbygd hylse. Ihht montør skal dette tiltaket alene utgjøre opptil 2 knop. Dette begrunnes med at en vanlig hylse ikke er strømlinjeformet og når båten gjør fart gjennom vannet mister propellen vann. Karen på Nidelv hevdet at opptil 25% av vannet kunne bli ledet forbi propellen. Er det noen som har erfaringer med dettee] Det med å bygge inn hylsa eller å forme skroget forran propellen har jeg også fundert på ,håper nen her kan fremskaffe bilder eller erfaringerom dette aanton Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.