Jump to content

sjøorm?


Superkul

Recommended Posts

I kveld kom ormen etter meg!

På vei inn Høllefjorden i 5 knop kom ormen etter meg i kveld.

Vannet var opprørt over den og den lyste sterkt under vann i mørket. Selv om vi endret farta holdt den eksakt samme avstand - 90 meter, men dybden varierte mellom 10-15 og 50 meter etter hvor fort vi kjørte.

Hadde jeg ikke visst bedre kunne jeg trodd det var en kamerarigg på slep med 500 w lys, men det så mye mer skummelt ut.

Går ut igjen kl 0930 i morgen for å se om jeg ser den igjen, så hvis noen har lyst på 3-4 timer kaffe i 3-4 knop, så er det bare å møte i Høllen.

 

Huttetu

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

:flag_da:

Halo..

Jeg bor like ved drammensfjorden ganske langt inn, ved lahellholmen.

I flere år har jeg observert et fenomen som er utrolig likt det på filmen din! Morsomt å se andre som har stusset over det samme!!!

Jeg har gjort noen undersøkelser.

*Siden jeg først trodde det var en kant på bunnen som skapte bølgen når båter kom inn, sjekket jeg dette med ekkoloddet..

Det er fullstendig flat bunn på stedet, så det kan ikke være det.

*Har også fløyet over med småfly og kikket, men den dagen var det ingen ting unormalt å se..

*I sommer når vi hadde flommen og det fløt så j.. mye rart her ute la jeg merke til at det samlet seg en masse rart akkurat i beltet der jeg pleier å se denne stående bølgen. det var akkurat som om mye av skrotet la seg i et belte her, uten at det flyttet på seg i en periode over flere dager..

*Det er to store utløp av elver som møtes her (lierelven og drammenselven) og disse to vannmassene blir presset rundt lahellholmen omtrendt der denne bølgen oppstår.

 

Så jeg har vel slått meg til ro med at strømninger i vannet er den meste sannsynlige årsaken til at denne bølgen oppstår.

Mine fysikk kunskaper støtter også opp om at dette må være årsaken.

 

Interessant å høre om det er noenlunde samme forhold der du har sett dette... -altså at 2 store vannmasseutløp møtes og blir samlet presset i en eller annen retning..???

 

Ha en fin dag alle sammen og må si at det er et flott forum vi har her med masse interessante mennesker..!

Mads

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...