M/S Bastard Startet 6.Februar.2004 Del på Facebook Startet 6.Februar.2004 Jeg bare lurer litt, da det fulgte med en del av dette til prosjekt M/S Bastard. Er det noe lurt og ha dette i "front" vinduene Med tanke på utsyn. I kabin vil jeg nok ha det kanskje, men er det noe fordelaktig ellers? Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jeg har skiftet vinduer i min båt, sotede vinduer på sidene, klare glass i front. Kombinasjonen regn/sjøssprøyt, mørke og sotede vinuer gir dårlig sikt. På biler er det ikke lovlig med sotede frontruter grunnet dette. Vet ikke om det er noen regler vedr. dette i båt??? Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jeg tror ikke det er noen bestemmelser om dette. Jeg synes stadig jeg ser båtjournalister "uffe seg" over sotede vinduer når de tester båter. Selv ville jeg ikke valgt sotede vinduer, verken på åpen eller lukket båt. Problemet med dårlig sikt (lukket båt eller når en knepper kalesjen) er vel mye større enn litt ekstra lys gjennom blanke glass? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Walter_S Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jeg bare lurer litt, da det fulgte med en del av dette til prosjekt M/S Bastard. Er det noe lurt og ha dette i "front" vinduene Med tanke på utsyn.......... Bastard30000! STYR UNNA!!! Det er noe av det verste du kan ha, med tanke på sikt, eller "mangel på sikt" som resultatet vil bli! Hadde sotede vindusruter på styrhuset på "Hitrasjarken" som jeg eide i nøyaktig 14 dager. Helt håpløs, spør du meg! God sikt er sååååå viktig til sjøs. Ille nok med saltvannssprut på "frontruta" - har du i tillegg sota glass, så blir du i hvert fall frustrert! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 6.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Ja det ble det vel bekreftet at det ikke er noe særlig med sota glass. Regnet med det. Men i kabin under dekk kan det jo være ålreit. I såfall har jeg glass billig til salgs Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jeg vil aldri ha sotet glass i vinduer på en vindskjerm eller i andre frontvinduer. Hadde en Hanto 24 med sotede ruter i vindskjermen, og det var bra det, så lenge solen skinte. Men hvis en skulle kjøre båten når det var mørkt, så var det umulig å se noe ut av vinduene. Hvis det i tillegg regnet, så ... . Hadde ingen annen mulighet enn å stå med hodet over vindskjermen for å se noe i mørket. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Hej Bastard Det er definitivt ikke sjömannsmässigt o ha sotade glass! Det er endast båtar byggda av landkrabber för landkrabber som har något sådant ! en gammel lärare til mig han även kallade det för; Djävulens påfund !!!! ibland räcker ikke sikten til ens med vanligt glass utan att proffsen får gå ut på bryggvingen eller vi amatörer får sticka upp huvudet utanför kapellet! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Mitt bidrag: Man vet ikke hvor plagsomt dårlig sikt er før man har opplevd det. Og har man først slitt med det, tror jeg veldig få noengang igjen vil så mye som nærme seg noe som kan redusere sikten. Ty heller til andre hjelpemidler - nedtrekksgardin, solbriller, eller noe annet som er kurrant å røske vekk når sikten er redusert. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jeg synes det var greit å ha sotede vinduer nede i kabinen. For å hindre innsyn, og sperre sollys ute. Men rundt førerplassen er det ikke brukendes! Da blir du stående konstant med huet opp av kalesja, ihvertfall når det er mørkt! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 6.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Ja, jeg vurderer sota glass i kabinen. Og så går jeg for klare glass i styrhus/salong Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Det er vel en smakssak, men jeg vill ikke hatt det. Sota glass på en en trebåt høres helt feil ut i mine ører. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 6.Februar.2004 Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Jeg vil aldri ha sotet glass i vinduer på en vindskjerm eller i andre frontvinduer. Hadde en Hanto 24 med sotede ruter i vindskjermen, og det var bra det, så lenge solen skinte. Men hvis en skulle kjøre båten når det var mørkt, så var det umulig å se noe ut av vinduene. Hvis det i tillegg regnet, så ... . Hadde ingen annen mulighet enn å stå med hodet over vindskjermen for å se noe i mørket.Har en Hanto 24 med sotet glass og har aldri synes det har vært noe problem. Kjører ofte i mørket og siden jeg bor i Norge regner det jo en del, men jeg ser ikke problemet. Nå er jo ikke vinduene svarte, bare svakt sotet. Vil påstå at jeg ser like bra som andre med klart glass. Nå vil sikkert noen protestere men dette er min mening. Dette er ikke noe jeg sier for å forsvare sotet glass siden jeg har det selv. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
M/S Bastard Svart 6.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2004 Det er vel en smakssak, men jeg vill ikke hatt det. Sota glass på en en trebåt høres helt feil ut i mine ører. Kan være greit med sota i kabin da, hehehe Men gardiner gjør jo samme nytten. Det blir nok klart glass over det hele! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 :cool:Sota ruter er ok det vel , ingen som kan se inn i båten og det kan jo være kjekt Når det er mørkt ute så er det vel dårlig sikt enyway , men men smak og behag . Det var jo sotaglass på båten når jeg kjøpte den og jeg syntes det er litt digg jeg . Så er enig med Kotnes , skjønner it problemet ....... Hilsen Kaptein på Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Walter_S Svart 7.Februar.2004 Del på Facebook Svart 7.Februar.2004 :cool:Sota ruter er ok det vel , ingen som kan se inn i båten og det kan jo være kjekt Når det er mørkt ute så er det vel dårlig sikt enyway , men men smak og behag . Det var jo sotaglass på båten når jeg kjøpte den og jeg syntes det er litt digg jeg . Så er enig med Kotnes , skjønner it problemet ....... Hei Tine II! Det er jo bra at du liker det. Det finnes sikkert forskjell på sota ruter også. Tettheten, kvaliteten, utenpåliggende eller innstøpt fargestoff, osv. Mulig også at hvis ens første båt har sotete ruter, at man blir vant til det og ikke tenker noe særlig over det. Jeg har i hvertfall helt annen erfaring når det gjelder slike ruter / vinduer. I maksvær, med sol og varme er ikke det noe tema. Men når det blir mørkt, regn, tåke, ellers dårlig sikt, saltspray over frontruta, osv. Vinterstid med dugg på innsiden og inntørket salt på utsiden og lite dagslys er, for meg, en dårlig kombinasjon. Når det gjelder utsikten fra innvendig styreposisjon godtar jeg ingen kompromis. Man kan komme opp i situasjoner hvor sikten forverres ytterlig og da vil jeg ha best mulig utgangspunkt. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.