Jump to content

Fargerikt fellesskap på sjøen?

Figaro

Recommended Posts

Du refererte til at asiater ikke kan svømme og trenger svømmeinstruksjoner. Viking mente at dette ikke var nødvendig. Jeg tolker det dithen at han vil la dem drukne... eller holde seg på land.

Det er synd når man legger seg fore å avskaffe meningsfriheten. Det er jo ikke mer enn et par generasjoner siden den ble betalt med blod, svette og tårer. Kanskje det er lett å glemme?

De er velkommne på sjøen men får håpe de sjekker litt værmelding før de legger ut,noe enkelte fra f.eks Tyskland hopper glatt over når de er på fisketur på Vestlandet.

Jeg vet om mer enn en som ikke synes at dette er et "problem". Men det er mulig at man ikke lenger har lov til å ha slike meninger for nå skal jo alle mene kun det som er "politisk korrekt" og så snilt, så snilt og klimavennlig :smiley:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Med kolleger fra Sverige, Italia, Spania, India, Kosovo, Irak, Iran, Afghanistan, Somalia og Syria, så kan jeg ikke annet enn flire litt av denne tråden. Har aldri opplevd at noen av mine kolleger har vært så hårsåre som det skulle tyde på av innleggene her på tråden, og tro det eller ei, de har humor, skjønner ironi og har sågar selvironi!

Og ja, svarte afrikanere blir også solbrente!

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Først blir de kritisert for å ikke være flinke nok til å integrere seg i det norske samfunnet, og så skal de få for å overta skjærgården......hehehe. Nei, det er faktisk flere ganger i sommer at jeg har endt opp i uthavner med "ikke etniske nordmenn", og det har alltid vært hyggelig. Det gleder meg at det finnes innvandrere som kopierer den flotte båtkulturen vi har her i norge, og jeg er nysgjerrig på hva slags båt tradisjoner de har som vi kan kopiere. Feks på grillen. :smiley:

Vi var feks ute i en bukt utenfor kristiansand da sikkert 20 ungdommer okkuperte en bukt 50 meter unna, og det var veldig hyggelig å se at de oppførte seg bedre enn gjennomsnittet av etniske nordmenn på den alderen.

Ellers kan vi jo ha våre meninger om politikk, men det er nok ikke meningen med denne tråden. Da kommer vel moderator teamet kjapt. :nono:

Hvordan vil det funke med integreringen,

Etter hva jeg har lest her på båtplassen, og i.o.m. at vi snart får tredd båtførerprøven over hodet. Noe sier meg at det vil funke bedre, enn intergreringen av nyrike landkrabber som var innom sjølivet i fjor. Eller de som var innom året før der igjenn.

Redigert av traust (see edit history)

Interessant tråd. Nå får vi prøvd ut toleransen og om vi virkelig mener at alle er velkommen på sjøen.

Selvsagt ønsker vi et fargerikt fellsskap velkommen på sjøen! Det siste tiåret har vært en revolusjon på sjøen - stadig nye mennesker og grupper finner dette som sitt rekreasjonsted. Noen liker ikke at idyllen som de i mange år har hatt for seg selv plutselig blir oppdaget av andre. Slik er det bare, vi lever i 2007 og ikke 1960. Jeg mener det er gammeldags, bakstreversk og innadvendt å ikke ønske våre nye landsmenn velkommen på sjøen

Hei. :smiley: Det er tydeligvis noen (les:boywonder) meget hårsåre her... Tenk deg litt om før du kommer med slike bastante meninger boywonder. Det er åpenbart at det er lite humor på gårdstunet ditt, men min lille uskyldige yttring var ikke ment som rasistisk. OG jeg vil overhodet heller ikke forbindes med det. Til tross for det norrønne navnet mitt Tor, og nicket Viking så er jeg overhodet ikke rasist.

Skjønner godt at Boywonder reagerte - vi var flere som oppfattet dette som upassende. Mulig det var ment som humor, men humor er vanskelig - særlig i skriftlige fora, og terskelen er ulike. Har personlig ikke problemer med velment fleip og det ligger respekt i bunn, men dette var ikke godt å skjønne ut i fra den korte uttalelsen.

Etter å ha lest svaret ditt, skjønner jeg at det ikke var vondt ment, men tror du vil tjene på litt ydmykhet framfor et kraftig motinnlegg..

Med kolleger fra Sverige, Italia, Spania, India, Kosovo, Irak, Iran, Afghanistan, Somalia og Syria, så kan jeg ikke annet enn flire litt av denne tråden. Har aldri opplevd at noen av mine kolleger har vært så hårsåre som det skulle tyde på av innleggene her på tråden, og tro det eller ei, de har humor, skjønner ironi og har sågar selvironi!

Godt sagt. De fleste av dem er jo mennesker, de også.

Svart afrikaner, er det dem som tidligere ble kalt for negre?

Hyyyyyysssjj!! Er du ikke riktig vel bevart? Man kan ikke si slikt! :eek: Da får du fakkeltog mot deg før du vet ordet av det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Litt statistikk fra SSB: ( http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/t...7-05-24-01.html )

Befolkningen, i alt 4 681 134

Med innvandringsbakgrunn i alt  664 749

Førstegenerasjonsinnvandrer uten norsk bakgrunn  341 830

Personer født i Norge av to utenlandsfødte foreldre 73 488

Utenlandsfødte med én norsk forelder 28 092

Norskfødte med én utenlandsfødt forelder  186 152

Født i utlandet og har norskfødte foreldre 35 187

Innvandrerbefolkningen  415 318

Utenfor innvandrerbefolkningen 4 265 816

Utvalgte grupper i innvandrerbefolkningen

Pakistan 28 278

Sverige 24 527

Irak 21 418

Somalia 19 656

Danmark 19 090

Polen 18 834

Vietnam 18 783

Bosnia-Hercegovina 15 667

Iran 14 662

Tyrkia 14 546

Tyskland 14 467

Sri Lanka 12 757

Serbia 12 500

Storbritannia 11 349

Russland 11 338

(...og i følge den definisjonen der har jeg innvandringsbakgrunn selv; både født utenlands og med en ikke-norsk forelder)

Det er vel en del habile båtbygger- og sjøfartsnasjoner på den listen, så da er det vel bare et tidsspørsmål før innvandrerne derfra også er å finne i skjærgården her. Bare fint det vel! Så lenge vi klarer å omgåes og trives sammen som naboer på land, så bør vi vel klare det på sjøen eller i en havn også? Vanlig folkeskikk og høflighet gjelder vel overalt....

Redigert av Stevens (see edit history)
Hei. :smiley: Det er tydeligvis noen (les:boywonder) meget hårsåre her...

Mulig jeg har oppfattet deg feil, isåfall så er jeg glad for det. Men jeg synes allikevel det var upassende det du skrev. Og jeg tar ikke luen i hånden for det jeg oppfatter som flåsete og dumme ytringer.

Enig, alle som oppfører seg som folk er hjertelige velkommne på sjøen, god plass til alle :cheers:

Da er vi enige. :cheers: (Skulle bare ønske flere "etniske" nordmenn klarte å oppføre seg som folk på sjøen... :rolleyes: )

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Tja! Min kone er av Polsk opprinnelse med over 40 år i Norge. Er på sjøen hver sommer. Ingen som har bemerket at dette er rart. Forresten er noen av verdens beste seilere fra Polen. Traff en Polsk familie i selvbygget 30 fots stålbåt (motorseiler). De hadde vært på Svalbard :eek: Der har ikke jeg vært, gitt. Trur ikke jeg tør med Baylineren heller) :nonod: Våre nye landsmenn kommer nok på sjøen etter hvert. Da bør jo vi " veteraner" være tålmodig med nybegynnerne, slik noen var med oss en gang i tiden :yesnod: Alle kan få problemer iblandt. Selv Vasco Da Gama, berømt Portugisisk sjøfarer og oppdager hadde sine vansker. Da han ble spurt om sin siste tur, svaret han: "Da jeg dro visste jeg ikke hvor jeg skulle. Da jeg kom frem visste jeg ikke hvor jeg var. Og da jeg kom tilbake visste jeg ikke hvor jeg hadde vært". (Hadde'n ikke GPS?). :lol:

Boywonder, jeg reagerte også på Vikings første posting i tråden. Så du er langt fra alene.

Skjønner jo jeg også på Vikings senere postinger at det var ment som en fleip og at min oppfatning av innlegget ikke stemmer overens med hans syn.

Så siterer jeg Viking og det har ikke noe med linjene over å gjøre og ikke ment som noe som helst kritikk til ham. Det er en relativt vanlig uttalelse som en hører ofte:

Enig, alle som oppfører seg som folk er hjertelige velkommne på sjøen, god plass til alle :cheers:

Problemet blir når en definerer "oppfører seg som folk" så vidt forskjellig. Oppføre seg som folk er vel relativt kulturavhengig.

En har jo visse erfaringer for at kulturkollisjonene kan bli ganske kraftige i borettslag eller andre steder der folk bor tett. Å ikke tro at slike kulturkollisjoner vil forekomme langs bryggen eller i uthavner synes jeg er naivt. At en selv er så åpen at det ikke blir problematisk for en selv er en sak, men å tro at det generelt vil bli problemfritt er en annen sak.

Jeg tror vi har en liten udetonert bombe her.

Redigert av NRK (see edit history)
Hvordan vil det funke med integreringen, samholdet, godt sjømannskap, god folkeskikk, mat-drikkekultur etc.?

Merkelig problemstilling, og for å ta spørsmålene:

1 - Integreringen. Vil forhåpentligvis funke bedre om vi får andre kulturbakgrunner også på denne arena.

2 - Samholdet. Samholdet mellom hvem? Er spørsmålet om dette kan virke truende på samholdet i båtmiljøene. I så fall har de miljøene en jobb å gjøre.

3 - Godt sjømannskap. Tja, godt sjømannskap må vel utøves uansett... Men kanskje høste erfaringer fra hverandre.

4 - God folkeskikk. Ja, selvsagt, og det gjelder alle, men som enkelte har vært inne på så kan kulturforskjeller gjøre at ting kan oppfattes forskjellig.

5 - Mat/drikkekultur. Her vil det nok bli de største utfordringene. Kan ikke regne med at grillpølsene og pilsen blir enerådene på svabergene.

Mulig jeg har bommet på intensjonen bak spørsmålstillingen, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt problemet.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Integreringen av våre nye landsmenn er vel den viktigste oppgaven vårt land står foran i de neste 10-årene.

Det er også det temaet som er hyppigst diskutert i "sluttede lag", men som nesten ingen tør å ha en offentlig mening om.

Jeg er ikke så sikker på at problemstillingen er merkelig, snarere er den svært aktuell.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Mange fine tanker om dette tema. Og de som leser mitt innlegg vil forhåpentlig skjønne intensjonen, og se at ordet "problemet" er satt i anførselstegn--det er jo å håpe at det overhodet ikke blir noe problem, men en berikelse, at flere av våre nye landsmenn begynner å bruke sjøen og båtlivet som rekreasjon.

Men man skal heller ikke se bort fra det faktum at integreringen ikke alltid har vært vellykket i bomiljøer i f.eks. Oslo, grunnet kulturelle forskjeller. Vil det samme gjøre seg gjeldende i båtmiljøet? Og man kan vel ikke nekte for at det er mye hyggeligere når man i en havn eller på et svaberg er inkluderende, fremfor at man sitter i hver sin etniske gruppe. Derfor brukte jeg ordet integrering.

Å ha båt innebærer endel andre ting, som nattevakt på brygga, dugnad i båtforeningen, møter, osv. Så det er mye å bli kjent med hvis man ikke er vant med båtlivet. Man kan jo bare håpe på det beste, og "den som lever får se" :sailing:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Svart afrikaner, er det dem som tidligere ble kalt for negre?

Helt korrekt! Som en somalisk kvinne fortalte meg; når vi blir solbrente så blir vi så svarte at det går mot litt blålig farge. Dette sagt med et smil og god latter, ingenting i veien med selvironien der.

Jeg har også lurt på hvorfor det er bedre å bli kalt svart enn neger, og forteller dem at nordmenn ofte forbinder ordet svart med å være skitten, ikke akkurat noen hedersbetegnelse! Og hvor kaller svart ungdom hverandre "nigger", ja nærmest som en hedersbetegnelse mens hvis jeg hadde sagt du så hadde jeg vært bevisstløs, knivstukket eller "bare" død. Aldri fått noe fornuftig svar på det.

Ser også at mange her bruker "ikke etniske nordmenn", snakker vi da om hele jordens befolkning bortsett fra de ca fire millioner etniske nordmenn, eller er det hele tiden underforstått at vi snakker om de som ser litt "annerledes" ut, er mørkere i huden eller hvordan man skal beskrive det?

Er det mange her som kjenner, i ordets rette betydning, en såkalt innvandrer? Inkluderer vi dem eller forventer vi bare at de skal integrere seg, sy seg bunad og like lutefisk og "Glade Jul"?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg tror ikke på noen snarlig "invasjon" av innvandrere på sjøen. En og annen ja......men jeg hilsen dem velkommen som et fargerikt innslag enten det er i uthavn eller innhavn.

At de må lære seg sjømannskap er jo en selvfølge.

Jeg tror mange med islamsk bakgrunn må endre kvinnesynet sitt, noe de ikke er villige til. Derfor vil vi ikke se snurten av dem på sjøen. Akkurat som på idrettsarenaen eller andre steder hvor menn oppholder seg. Kvinnene skal oppholde seg i heimen og tjene mann og barn. De har derfor ingenting på sjøen å gjøre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...