Figaro Startet 13.November.2007 Del på Facebook Startet 13.November.2007 Jeg har i noen tid tenkt endel over hvordan det vil bli hvis/når våre forskjellige nye landsmenn/kvinner får øynene opp for hvilke perler som finnes langs vår kyst når man ferdes i båt. Det som fikk meg til å tenke, var da jeg leste en artikkel om en pakistansk ung mann som hadde kjøpt en snekke, som han og familien koste seg med hele sommeren. Spørsmål som begynte å dukke opp var hvor lenge er det før vi hører at mannskapet/familien i nabobåten snakker polsk, russisk, urdu, arabisk o.a. For vi kan vel ikke forlange som etniske nordmenn at vi "for alltid" skal ha herligheten og bryggeplassene for oss selv? Hvordan vil det funke med integreringen, samholdet, godt sjømannskap, god folkeskikk, mat-drikkekultur etc.? Jeg er ikke sikker på om "problemet" er relevant enda, men at det engang er noe vi vil oppleve er jeg ganske sikker på. Kunne vært interessant å høre om noen andre har gjort seg noen tanker om dette. Hvor mange har f.eks. en båteier av annen etnisk opprinnelse på brygga? Og please! La ikke denne tråden handle om for eller mot innvandring! Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Boywonder Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Nå har jo mange av strendene blitt befolket av andre enn "etniske nordmenn" en stund. Er jo ikke noe problem det, så jeg kan ikke se at det blir noe annerledes med at disse også kommer seg ut på vannet. (Tenk på alle svenskene vi allerede har der ) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
vivvi Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Må vel være så ærlig å si det at jeg ikke har sett noen eller hørt noen som ikke er etnisk norske i båt. Jeg kan heller ikke si at jeg ser "problemet" med at de kjøper båt og reiser på sjøen. Må si at jeg forstår den pakistanske mannen som kjøpte seg snekke: vi har da noen flotte perler som er tilgjengelige for alle. Men for oss som har vært utpå i en del år, og ikke har sett innvandrere på sjøen før er det her kanskje litt rart. Vi forbinder disse med byen og bystrøk. Men for all del: Velkommen til sjøs Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Blue_Dragon Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg har nå truffet mange engelskmenn i båt, gjerne med norske koner. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 (redigert) I Bergen har vi besøk av både franske, engelske, tyske, nederlandske, amerikanske, australske, polske, færøyiske, shetlandske m.fl. nasjoner. De fleste av disse kan du også møte utenom faste havner ute i øyene. De har uten unntak oppført seg skikkelig og høvisk, selv om de ofte er veldig fargerike. Men sjelden så fargerike som våre egne. De er ofte å se både med røde og grønne fjes mens de velter seg rundt i væsker av ubestemmelige naturfarger. Bruker et uforståelig språk og ofte diskuterer hvem som kom først. Redigert 13.November.2007 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
oddgeir Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Det er vel et mindretall av dem som kan å svømme (asiatene altså), så de har en jobb å gjøre der. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Viking. Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 (redigert) Eller kanskje ikke Redigert 13.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
mons Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Hei Det er såpass uvanlig at når jeg så etpar herrer med -som det korrekt heter - afrikansk opprinnelse i egen båt i sommer, så var det noe vi snakket om. At det kommer utlendinger i utenlandske båter er derimot helt vanlig. Ser ofte utlendinger på bergene der de fisker bla berggylte, men dette er skjelden på plasser der det er aktuelt å legge til. Tror at løsningen på innvandrerproblemene er at de føler tilhørighet blant oss, og da er vel fine opplevelser på sjøen viktig antar jeg. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
JanS/EIR Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg har faktisk ikke møtt noen enda, men det vil nok skje før eller siden. Og problemet skulle i så fall være............? mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Golden Gate 37 Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Og problemet skulle i så fall være............?mvh JanS Riktig, Alle er like velkommne for min del bare de oppfører seg Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Boywonder Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Eller kanskje ikke Hva F.... er det for slags svar? (Dette er, spør du meg, en klar rasistisk ytring som jeg regner med at det blir reagert på) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
oddgeir Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Wikipedia: Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres «rase», og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold. Det er for lett å slenge rundt seg med rasismebegrepet i disse tider. Dette er ikke rasisme. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Boywonder Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Det er for lett å slenge rundt seg med rasismebegrepet i disse tider. Dette er ikke rasisme. Du refererte til at asiater ikke kan svømme og trenger svømmeinstruksjoner. Viking mente at dette ikke var nødvendig. Jeg tolker det dithen at han vil la dem drukne... eller holde seg på land. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Astor Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 I Sandspollen dukker det hver sommer opp en afrikaner som er så svart i huden som det går ann. Men for en humor han gjenspeiler. Har hatt mange hyggelige kvelder på brygga med han og hans nosrke kone og felles barn. Han har glidd veldig fint inn i båtmiljøet med sin snekke. Ellers er det få av våre nye landsmenn jeg har møtt på min ferd. Ser ut som de heller har andre intereser enn båt og sjøliv? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
avmønstret5 Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Vi har seil i noen farvann hvor det er såpass uvanlig å se "etniske normenn" at det blir litt eksotisk, og det går utrolig bra Derfor ble dette en litt rar sak, hvor en lett kan fornemme en undertonet, tilsiktet eller ikke. Det er sjø- og båtvante folk fra alle kystnasjoner, og faktisk også fra nasjoner uten kystlinje. Jeg mener at bl.a. Sveits hadde en betydelig handelsflåte i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Du refererte til at asiater ikke kan svømme og trenger svømmeinstruksjoner. Hvis jeg har forstått mine kilder i skoleverket riktig, så er det for mange av dem tilfelle. (Ikke alle, som du feilaktig siterer meg) Viking mente at dette ikke var nødvendig. Jeg tolker det dithen at han vil la dem drukne... eller holde seg på land. Hva Viking mente vet jeg ikke, men det er neppe rasisme. Rasisme går på helt andre faktorer. Og siden vi nå er veldig på siden av tema, gir jeg meg her. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 ....................og faktisk også fra nasjoner uten kystlinje. Jeg mener at bl.a. Sveits hadde en betydelig handelsflåte i sin tid. ikke bare handelsflåte.......o bra seglar dom dessutom....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mouche Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg mener at bl.a. Sveits hadde en betydelig handelsflåte i sin tid. Har fortsatt! http://www.swiss-ships.ch/reeder/reeder-listen/suisat-ch.htm I tillegg finnes det flere store tradere av råvarer i Sveit og disse er også store operatører av skip, både tørt og vått. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
NilsPils Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Har ofte med asiater i båten. De er kjempegodt mannskap og elsker båtlivet. De KAN som regel svømme også. Her er vi med venner på Tisler. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bliss X Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Kjenner til en Pakistaner som har båt, og har snakket med flere som gjerne kunne tenkt seg båt. Det er nok en viss terskel her, da de færreste har noen tradisjoner i familien mhp båtliv. Det hadde vært hyggelig med flere pakistanere på sjøen, og jeg tror det kommer ... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Ellers er vel kanskje problemet motsatt? Det er foreløpig neppe noe problem at andre oppdager våre "perler". Men det er mange steder heller et problem at VI har oppdaget DERES perler. Jeg tenker da på masseturismen til eksotiske reisemål. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gas Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 De er velkommne på sjøen men får håpe de sjekker litt værmelding før de legger ut,noe enkelte fra f.eks Tyskland hopper glatt over når de er på fisketur på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Jeg tror ikke på noen snarlig "invasjon" av innvandrere på sjøen. En og annen ja......men jeg hilsen dem velkommen som et fargerikt innslag enten det er i uthavn eller innhavn. At de må lære seg sjømannskap er jo en selvfølge. Leser det GAS skriver om tyskere, og må si meg enig i det. De er ikke så nøye på dette med værmelding, ei heller redningsvester. Men hyggelig mennesker er det jo likevel. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 Klarer ikke helt å se problemet, alle er velkommen på sjøen, utlendinger som nordmenn, ingen forskjell på det. En annen ting er at jeg mener uttrykket "rasisme" ofte blir brukt aldeles feil. Jeg har forstått at rasisme brukes f.eks. når en person med annen hudfarge blir forskjellsbehandlet eller oppfører seg andreledes på et eller annet vis. Jeg mener det heller handler om når enkelte ikke klarer å tilpasse seg levesettet i f.eks. Norge ved å begå kriminelle og/eller religiøse handlinger som ikke hører hjemme her så er det veldig lett å snakke om rasisme siden det er enkelt å koble handlingen til hudfarge. Det er jo ikke rase det handler om, det er heller religiøse forkastelige handlinger eller rett og slett manglende folkeskikk fullstendig uavhengig av rase. Det var nå et lite sidesprang men jeg har et inntrykk av at "rasisme" et et slags (u?)populært uttrykk som mange bruker i tide og utide. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Viking. Svart 13.November.2007 Del på Facebook Svart 13.November.2007 (redigert) Hva F.... er det for slags svar? (Dette er, spør du meg, en klar rasistisk ytring som jeg regner med at det blir reagert på) Hei. Det er tydeligvis noen (les:boywonder) meget hårsåre her... Tenk deg litt om før du kommer med slike bastante meninger boywonder. Det er åpenbart at det er lite humor på gårdstunet ditt, men min lille uskyldige yttring var ikke ment som rasistisk. OG jeg vil overhodet heller ikke forbindes med det. Til tross for det norrønne navnet mitt Tor, og nicket Viking så er jeg overhodet ikke rasist. Jeg må spørre deg om du tar det like ille opp de lett humoristiske kommentarene som blir sagt om det annet kjønn her inne også? Syntes du noen av de er festlige eller har kommet med slike selv, så kan man jo kalle deg en mannsgris, mannsjåvenist eller ting som er ennå værre... Man skal være litt forsiktig med slike uttrykk. Hadde det vært snakk om dansker (vårt broderfolk - jeg er forresten samboer med ei derfra) så hadde jeg sikkert kommet med den samme kommentaren, for ikke å snakke om svenskene, eller kvinner for den saks skyld. Det gjør meg vel ikke til annet en en med litt humor?? Jeg har både arbeidskollegaer og venner med annen etnisk bakgrunn enn meg selv.. De har faktisk mer hummoristisk sans enn deg angående hudfarge... På tide at du tar hatten i hånden og tenker deg litt om... Ha ellers en god kveld Redigert 13.November.2007 av Viking. (see edit history) Sitér dette innlegget Båt 1: Polar 20 - Marna 1977 Båt 2: Johnson 26 [seilbåt]1979 Navionics hd Europa, på Samsung 10". Galia 530 2004, Yamaha v4 130, Draco 17, Selco 16.5, Nordkapp 17, Rana 22 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.