Jump to content

Fargerikt fellesskap på sjøen?

Figaro

Recommended Posts

Fargerikt fellesskap på sjøen? Det siste året har mannskapene mine kommet fra Kanada, USA, Costa Rica, Brasil, Spania, Italia, Tyskland, Bosnia, Etiopia, Kenya, Tanzania, Uganda, Botswana, Palestina, Iran, Pakistan, Sri Lanka, Indonesia, Kina, ... har jeg glemt noen nå? Uansett: desto flere rare folk, desto mer morro på sjøen. Eneste 'problemet' var da muslimene brukte den nye bordduken min som bønneteppe på dørken.

Ser også at mange her bruker "ikke etniske nordmenn", snakker vi da om hele jordens befolkning bortsett fra de ca fire millioner etniske nordmenn, eller er det hele tiden underforstått at vi snakker om de som ser litt "annerledes" ut, er mørkere i huden eller hvordan man skal beskrive det?

Da jeg vokste opp var "Neger" en helt vanlig og akseptert betegnelse på en menneskerase. Dette har endret seg, Truls Fyhn i Tromsø har blitt beordret til ikke å bruke det ordet da det PT er "belastet".

Vi gjør vårt beste for ikke å støte noen og har endret betegnelsen fra neger til kulørt, ikke etnisk nordmann, og diverse andre betegnelser.

Integreringen ser ut til å handle om hvordan vi kan endres, heller enn at "de andre" endres for å tilnærmes oss. Våre syn på ting er visst i allminnelighet rasistiske, mens vi skal godta alle former for kultur, vaner og oppførsel fra de som flytter hit.

Etter min mening er det vi som integreres, ikke de andre.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Det hadde vært hyggelig med flere pakistanere på sjøen, og jeg tror det kommer ... :yesnod:

Hehe, ja du kunne jo tenkt deg å invitere krekar på seiltur også i havgap forumet. Nå har du sjansen for han kommer til å bli en stund til. :lol:

Som en sa over, det viktigste er å integrere de vi vi har i det norske samfunnet de neste 10 år. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det viktigste er at De aksepterer Norske lover og regler. :flag:

Ingen tvil om at de fleste av oss sitter med det inntrykket at "utlendinger" er overrepresentert på statistikken over kriminelle handlinger begått. Tror også at flere enn meg legger merke til, eller sågar ser etter, om det ikke er "nok en " kriminell handling begått av en utlending når vi ser nyheter, leser aviser osv? Og da tenker vi som regel (?) på at det må jo være en innvandrer fra f.eks Iraq, Iran, Somalia eller andre røverstater. Statistikken sier vel at i antall (prosent av den resp. etniske befolkning) som begår kriminelle handlinger så er utlendinger og nordmenn omtrent like gode, men "de" kriminelle utlendingene begår flere handlinger og til dels alvorligere handlinger. Og i prosent er det faktisk et mindretall vi snakker om så la oss være litt forsiktige med å kategorisere! Og kanskje vi skal ta en liten kikk på levekårsvilkår, skolegang, utdannelse, arbeidsledighet etc etc før vi (for)dømmer alle som kommer fra steder litt sønnafor Drøbak?

Og båtlivet/båtfolk spenner vel over et tversnitt av Norges befolkning, hva og hvor skal de i så fall integrere seg i ?

For å være/bli integrert så er det vel ikke snakk om hvor eller når, men selvfølgelig overalt og til enhver tid? Mine kommentarer spenner forøvrig over langt mere enn "bare" båtlivet.

Mange som kjenner en "ekte" innvandrer? Grunnen til at jeg gjentar spørsmålet er for at den enkelte skal tenke litt på om det ikke er en stor grad av fremmedfrykt ute og går og at denne skyldes mangel på kunnskap, kjennskap og forståelse? Og for all del, denne problemstillingen gjelder i aller høyeste grad begge veier! Jeg innrømmer villig at dette gjelder meg selv, men graden er sterkt avtagende etter som jeg kjenner flere og lærer mere! :yesnod:

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da jeg vokste opp var "Neger" en helt vanlig og akseptert betegnelse på en menneskerase. Dette har endret seg, Truls Fyhn i Tromsø har blitt beordret til ikke å bruke det ordet da det PT er "belastet".

Vi gjør vårt beste for ikke å støte noen og har endret betegnelsen fra neger til kulørt, ikke etnisk nordmann, og diverse andre betegnelser.

Integreringen ser ut til å handle om hvordan vi kan endres, heller enn at "de andre" endres for å tilnærmes oss.

Enig i at det kan bli litt språklig forvirring i forsøkene på ikke å støte noen. Det skyldes nok at betegnelser på minoriteter over tid ofte blir brukt nedsettende og derfor oppleves som stemplende for de det gjelder. Fenomenet gjelder i høyeste grad også nordmenn som er litt annerledes enn flertallet. Etter en tid hoster ekspertene opp nye og i utgangspunktet mer nøytrale betegnelser som får leve noen tiår, inntil de igjen oppleves som nedsettende. Det er klart det forvirrer en stakkar som kanskje selv ikke legger noe negativt i sitt ordvalg. Men hva som er støtende er det til enhver tid mottaker som opplever.

Tar med noen kjappe eksempler:

idiot - åndssvak - tilbakestående - psykisk utviklingshemmet

asyl - sinnsykehus - psykiatrisk institusjon

krøpling- invalid - handikappet - funksjonshemmet

uteliggere - løsgjengere - bostedsløse

husmor - hjemmeværende

Det finnes drøssevis av eksempler på slik språklig endring, og ganske sikkert langt bedre enn disse.

Redigert av wave (see edit history)
Ingen tvil om at de fleste av oss sitter med det inntrykket at "utlendinger" er overrepresentert på statistikken over kriminelle handlinger begått. Tror også at flere enn meg legger merke til, eller sågar ser etter, om det ikke er "nok en " kriminell handling begått av en utlending når vi ser nyheter, leser aviser osv? Og da tenker vi som regel (?) på at det må jo være en innvandrer fra f.eks Iraq, Iran, Somalia eller andre røverstater.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=185440

Her er fakta , Mouche. 1 av 3 som dreper ektefellen er fra de landene du nevner. Det er derfor ikke bare et inntrykk.

En annen gruppe er mer opptatt av å stjele båtmotorer. Jeg tror vi får ha denne fritidsaktiviteten for oss selv i mange år til.

Innvandere fra denne delen av verden har nok andre tanker i hodet enn å ta med familien på sjøen.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
2 av 3 som dreper ektefellen er fra de landene du nevner.

Vel, rett skal være rett. 2 av 3 er norske, og 1 av 3 er innvandrere.

Likevel er dette en skremmende overrepresentasjon, med tanke på at innvandrerbefolkningen utgjør 6,3 % av befolkningen i landet. ( i år 2000)

I Oslo isolert, er andel innvandrere 23,8% i 2007, herav ikke vestlige 19,6%. For eksempel har Søndre Norstrand en andel på 42,9%.

Et annet eksempel er naturligvis den kjente taxisaken i Oslo, der 75% av de pakistanske drosjesjåførene drev med skattesnusk i stor stil.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

På vegne av støtteforeningen for Greiper, ber jeg om det tas hensyn om å ikke kalle greip for en spade.

Det er klart en materiallistisk og nedsettende uttalelse.

Debattantene bør heller sette seg inn i virkemåten og opprinnelsen til våre nye verktøy

og ha en slik inkluderende holdning at greip blir en naturlig del av det mangfoldet som ligger i en haug i garasjen. :smiley:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=185440

Her er fakta , Mouche. 2 av 3 som dreper ektefellen er fra de landene du nevner. Det er derfor ikke bare et inntrykk.

Stygg bommert Havgaaapet! Jeg håper dette er et uhell/mistolking fra din side, og ikke en bevisst misbruk av statistikk. Som rogeri og oddgeir skriver - det er faktisk det motsatte som står i artikkelen. Foreslår du retter opp i innlegget ditt. :nono:

Redigert av Ronald (see edit history)

Hvis Havgaapet hadde giddet å lese mitt innlegg så ville han ha sett at jeg snakker om kriminelle handlinger såvel som alvorlige kriminelle handlinger generelt, ikke om drap på ektefeller spesielt!

Sånn sett er det absolutt ingen overraskelse for meg at han heller ikke har giddet å lese den artikkelen han selv referer til for å dokumentere sine påstander! Vel, når sant skal skrives så har han vel heller ikke påstått noe som helst annet enn at jeg tar feil? Imponerende! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Stygg bommert Havgaaapet! Jeg håper dette er et uhell/mistolking fra din side, og ikke en bevisst misbruk av statistikk. Som rogeri og oddgeir skriver - det er faktisk det motsatte som står i artikkelen. Foreslår du retter opp i innlegget ditt. :nono:

Rettet opp til 1 av 3. :eek: Statestikken er likevel stygg når man tar andelen i befolkningen i betraktningen. Mitt poeng er at kvinnesynet er hovedårsaken til at innvandrerkvinnene ikke får ta del i fritidsaktiviteter av noe slag.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...