Jump to content

Ferskvannsspyling av hekkagregat/ motor på land


thaugv

Recommended Posts

Lurer på om noen kan fortelle hvor jeg kan få kjøpt "spyledyse" som man monterer på kjølvanninntaket på agregatet og kopler på hageslangen. Dette er som et hørselvern som man setter på agregatet som tetter begge sider av kjølvanninntaket. Deretter setter man på hageslangen og spyler motor og agregat.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om noen kan fortelle hvor jeg kan få kjøpt "spyledyse" som man monterer på kjølvanninntaket på agregatet og kopler på hageslangen. Dette er som et hørselvern som man setter på agregatet som tetter begge sider av kjølvanninntaket. Deretter setter man på hageslangen og spyler motor og agregat.

Biltema selger disse rimelig

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Koble fra slangen som går fra sjøvannsiden på motoren og over på drevplata inne i maskinrommet.

 

Sett slangen ned i en 20 liters dunk med ferskvann/glykol blanding.

 

Start motoren og sjøvannspumpa suger selv ferskvann/glykol blandingen inn på sjøvannsiden på motoren.

 

Med glykolblanding er alt klart for vinterlagring. :cheers:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Husk at det må ikkje settes vanntrykk på motor eller agregat, men motor må selv suge til seg vann som i vanlig drift.

 

Hvorfor mener du dette??.

 

Hva er det som skal bli skadet av dette?

 

Jeg tar alltid av drevet når båten er tatt på land. Så gjør jeg følgende: Setter på vannslange på innsugsrøret inne i båten med en hurtigkobbling. Setter på vannet, ser at det kommer vann ut bak, og starter motoren. Dette er bare for å skylle gjennom motoren med ferskvann. Så blander jeg en pøs med kjøleveske og vann. Kobbler til en slange direkte på innsugsrøret inne i båten, og opp i pøsen slik at motoren naturlig suger dette. Fix ferdig for vinteren.

 

Dette er vel en vanlig måte å gjøre det på?? Skjønner bare ikke hvorfor det er farlig å spyle vann gjennom kjølesystemet.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du dette??.

 

Hva er det som skal bli skadet av dette?

 

Det går nok greit på dei aller fleste motorer å sette trykk rett på systemet, men om ein er uheldig mener eg vannet kan komme inn i sylindrene via turboen. Derfor ein grei regel og la motoren selv suge til seg den mengden den vil ha. Kan vere eg tar feil på dette, eg har ikkje erfart det men mener å ha lest om dette.

Link to post
Share on other sites

mener eg vannet kan komme inn i sylindrene via turboen. Kan vere eg tar feil på dette, eg har ikkje erfart det men mener å ha lest om dette.

 

Jeg skal være enig i dette vis du backflusher systemet fra eksosutløpet når båten står på land. Da vil du kunne få vann inn i sylinderne gjennom turboen. Det er blandt annet derfor det er montert klaffer på eksos belgen. Dette er egentlig bare en "Non return valve". Dette er jo da for at det ikke skal komme vann inn den veien vis du ligger med hekken opp mot bølger. Men vis du setter trykk den andre veien, går dette bare bra. Jeg har nå gjort det flere ganger uten at noe vann har kommet i mine sylindre.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor mener du dette??.

 

Hva er det som skal bli skadet av dette?

 

Jeg tar alltid av drevet når båten er tatt på land. Så gjør jeg følgende: Setter på vannslange på innsugsrøret inne i båten med en hurtigkobbling. Setter på vannet, ser at det kommer vann ut bak, og starter motoren. Dette er bare for å skylle gjennom motoren med ferskvann. Så blander jeg en pøs med kjøleveske og vann. Kobbler til en slange direkte på innsugsrøret inne i båten, og opp i pøsen slik at motoren naturlig suger dette. Fix ferdig for vinteren.

 

Dette er vel en vanlig måte å gjøre det på?? Skjønner bare ikke hvorfor det er farlig å spyle vann gjennom kjølesystemet.

 

Helt enig, denne måten gjorde jeg det på også da jeg hadde drev.

Båten min lå på sjøen hele året, men hver gang jeg reiste på jobb, kjørte jeg inn glykolblanding på sjøvannsiden.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

En enkel måte å kjøre frostveske gjennom aggregat eller påhengsmotor på før vinterlagring på land, er følgende.

Sett en stor stamp under undervannshuset. Denne må være så stor at den samler opp all søl og sprut når motoren går. Fyll i 10-15 liter utblandet frostveske, nok til at en elektrisk lensepumpe får tak i veska i bunnen på stampen.

Koble denne pumpa til en slik dobbel gummipute som settes over vanninntaket.

Start pumpa som da pumper frostveske inn i undervannshuset. Deretter states motoren som da suger inn og fyller alle kanaler i systemet med frostveske. Stopp motoren før vannet blir for varmt.

Frostvæska tømmer du i en kanne når du er ferdig og bruker den neste år. Den blir litt utblandet med vann som stor i motoren, så spe i litt ren glykol til neste år. kontoller gjerne frysepunktet.

Kjør motoren med ferskvann på inntaket en stund før denne behandlinga.

Link to post
Share on other sites

I år kjøpte eg drevpose og det angrer eg ikkje på. Da kjører eg ferskvann gjennom i et par min. Så bytter eg vann og kjører glykol blanding ca 2 min. Glykol tapper eg tilbake på dunk og bruker neste gang. Dette meiner eg er beste løsning. Da får motor gått en stund og alt får rikelig flushing. Har tidligere skrudd av slange og la den suge fra bøtte. Funker men da får en ikkje flushet skikkelig.

Link to post
Share on other sites

I år kjøpte eg drevpose og det angrer eg ikkje på. Da kjører eg ferskvann gjennom i et par min. Så bytter eg vann og kjører glykol blanding ca 2 min. Glykol tapper eg tilbake på dunk og bruker neste gang. Dette meiner eg er beste løsning. Da får motor gått en stund og alt får rikelig flushing. Har tidligere skrudd av slange og la den suge fra bøtte. Funker men da får en ikkje flushet skikkelig.

Jeg har også skaffet meg en drevpose. Men man må jo fylle på utrolig mye for at innsuget skal dekkes? Så det ville blitt uforholdsmessig mye glykol til for å sikre mot frost.

Men det er jo veldig bra for å kjøre gjennom med ferskvann og teste motoren på land. Eller er det noe jeg har oversett?

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kjørt ferskvann en tid lot eg dette renne ut av pose. Så nytt vann med ca 50% glykol. Tipper det går 15-18 liter glykol. Eg hadde ca 1,5 dunk av Biltema 12kg. Etter ferdig tapper eg dette på dunker og har til neste år. Litt svinn blir det men eg er iallefall ferdig med å skru av slanger og andre triks.

Link to post
Share on other sites

Prosedyre er vel avhengig av type aggregat og motor. Det viktigste er at det ikke blir stående lommer med vann som kan fryse.

På min Mercruiser 1,7 DTI og alpha one gen 2 skal salvannsystemet tappes for vann.

Deretter skal frosvæske helles på gjennom hullet for høyest plasserte sink.

Heller på til det renner ut en god del, både gjennom inntak og eksos.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Man skal være forsiktig med å sette "haveslangen" rett på inntaket med trykk på. Hvis båten ligger i litt annen vinkel enn det den normalt gjør når den ligger på vannet (høyere med hekken) er det fullt mulig å fylle en sylinder med vann gjennom eksosmanifolden. Dette av egen erfaring. Du er kanskje mer eksponert med dette ved fast aksling med "lang" eksosslange enn du er ved drev, meeen masse ekstrajobb hvis dette skjer.

MAO la ALLTID motoren suge selv så er du på den sikre siden.

Lettest å konservere etter at du har tatt av drevet er min erfaring. Sette kar under eksosbelgen, slange fra kar til sugeslangen, fyll med ferskvann/frostvæeke etter behov og kjør noen minutter.

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sistnevnte er nok det smarteste etter mitt syn, drevet bør jo av uansett. (drittjobb med VP) Kan også være lurt å være 2. En som starter og en som putter hageslangen inn i inntaket bak ved hekken samt switcher over til en bøtte med utblandet glykol straks motoren får riktig arbeidstemp og termostaten er åpen.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

Lettest å konservere etter at du har tatt av drevet er min erfaring. Sette kar under eksosbelgen, slange fra kar til sugeslangen, fyll med ferskvann/frostvæeke etter behov og kjør noen minutter.

Vær obs på at sjøvannspumpen ikke nødvendigvis klarer å suge fra karet hvis det står så langt nede. Det er lettest å gjøre med drevet av ja (og på VP SX/DP-S eller DP-H/R er dette lett)

Men ifølge manualen skal du bruke en bøtte inne i motorrommet, sikkert for å være sikker på at pumpen får nok fødetrykk. Jeg har en murerbøtte stående oppå et fat, det blir passe høyt. Så har jeg en bøtte til for å samle opp det som kommer ut av eksosen.

Link to post
Share on other sites

En som starter og en som putter hageslangen inn i inntaket bak ved hekken samt switcher over til en bøtte med utblandet glykol straks motoren får riktig arbeidstemp og termostaten er åpen.

 

For de som har ferskvannskjøling er det vel ingen ide å vente til termostaten har åpnet? Kjenner ikke til noen som har termostat på saltvannsiden på en ferskvannskjølt motor. Noen med andre erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...